دنیای اقتصاد- پس از آنکه سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد تشکیک کرد ، یک‌بار دیگر بحث درباره ضرورت عرضه بنزین به نرخ آزاد بالا گرفت و روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس که این روز‌ها در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، از دو زاویه مخالف و موافق در این باره اظهارنظر کردند. مخالفت توکلی با عرضه آزاد بنزین

دنیای‌اقتصاد- پس از آنکه سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد تشکیک کرد و وزیران کشور و نفت نیز در این مورد با او همداستان شدند، یک‌بار دیگر بحث درباره ضرورت عرضه بنزین به نرخ آزاد بالا گرفت و روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس که این روز‌ها در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، از دو زاویه مخالف و موافق در این باره اظهارنظر کردند.

«موضوع بنزین مازاد بر سهمیه در دستور کار فوری مجلس نیست.» این جمله را غلامعلی حدادعادل، دیروز در متروی بهارستان به خبرنگاران گفت: رییس مجلس که دیروز با مترو به محل کار خود رفت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه سخنگوی دولت روز سه‌شنبه اعلام کرده که بنزین مازاد عرضه نمی‌شود، افزود: باید صرفه‌جویی کرد. مدیریت مصرف که می‌گوییم، تعبیر دیگری است از صرفه‌جویی، زیرا عرضه بنزین مازاد بر سهمیه در دستور کار فوری مجلس نیست.

اظهارات حدادعادل در حالی بیان می‌شود که احمد توکلی، عضو بانفوذ فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز روز گذشته با عرضه بنزین به نرخ آزاد در کنار سهمیه‌بندی به شدت مخالفت کرد.

توکلی به خبرگزاری فارس گفت: من با این اقدام اصلا موافق نیستم، چرا که عرضه بنزین با نرخ آزاد در شرایط فعلی شوک‌های تورمی ایجاد می‌کند که عملا آثار مثبت ناشی از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را از بین می‌برد.

وی افزود:‌ از جمله اهداف اساسی طرح سهمیه‌بندی بنزین، کاهش مصرف سوخت است. اگر قرار باشد باز زمینه مصرف بی‌حد و حساب فراهم شود، هم چوب را خورده‌ایم و هم پیاز را.

توکلی تاکید کرد: اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و رفتاری آن از همه جهت قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه هراقدام بزرگ ضررها و هزینه‌هایی نیز دارد، افزود: زندگی عده‌ای که با ماشین شخصی سامان یافته بود از جمله کسانی که از طریق بنزین ارتزاق می‌کنند، معلولانی که خودرو پایشان است، کشاورزانی که از مرکز روستا به محل زمین می‌روند، با اجرای این طرح بعضا با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که برخی از این مشکلات قابل رفع است و برخی نیز خیر که مجبور می‌شویم هزینه عمومی را بپذیریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در مجموع به دلیل اینکه سهمیه‌بندی و محدودیت در مصرف بنزین با دلخوری‌هایی نیز همراه بوده که در این خصوص باید براساس نفع عمومی تصمیم گرفت و عمل کرد.

وی افزود: پس از ۳ یا ۴ سال اجرای این طرح و تغییر رفتار مصرف در مردم‌، انجام صرفه‌جویی‌های لازم و تقویت شبکه حمل و نقل می‌توان، قیمت بنزین را مبتنی بر مصلحت کشور به نرخ واقعی رساند به طوری که این افزایش قیمت آثار تورمی کمتر به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: چنانچه به شرایط یادشده برسیم حتی می‌توان برای اداره دولت از محل فروش بنزین،‌ مالیات نیز دریافت کرد.

همچنین حسن سبحانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و یکی‌دیگر از افراد ذی‌نفوذ در تصمیمات اقتصادی مجلس هفتم، نیز به طور تلویحی عرضه بنزین آزاد را نامناسب دانست. وی به ایرنا گفت: سهمیه‌بندی بنزین نباید همراه با افزایش قیمت بنزین باشد. در شرایط فعلی، راه‌حل اصلی برای کاهش تقاضای بنزین، سهمیه‌بندی است.

سبحانی به ایجاد بازار سیاه بنزین در برخی مناطق اذعان کرد، ولی آن را «هزینه صرفه‌جویی در مصرف بنزین» دانست.

وی افزود: بنزین کالایی نیست که با افزایش قیمت، کمبود آن از بین برود و عرضه و تقاضای آن برابری کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین به مرز ۶۰۰ تومان (فروش بنزین به نرخ آزاد) به مصلحت نیست. در همین‌حال اعضای کمیسیون‌های تخصصی‌تر مجلس در حوزه بنزین، یعنی کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن، بر ضرورت تسریع در عرضه بنزین آزاد تاکید می‌کنند.

حسین آفریده، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان به دلیل سهمیه‌بندی بنزین، گفت: دولت باید به سرعت، بنزین مازاد بر سهمیه را به قیمت آزاد به مردم عرضه کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: به جای این‌که دولت یکی، دو ماه دیگر اقدام به توزیع بنزین با قیمت آزاد کند، اکنون که فصل تابستان است و مردم با مشکلات جدی مواجه هستند، بنزین با قیمت آزاد را عرضه کند.

وی تاکید کرد: دولت باید در موضوع بنزین، نگاه بازتری داشته باشد چراکه مردم با گرفتاری‌های جدی روبه‌رو هستند.

سیدمصطفی هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: تعلل در تعیین نرخ بنزین آزاد از طرف دولت، مشکلات بیش‌تری ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که مردم منتظر اعلام نرخ آزاد بنزین هستند، اظهار کرد: براساس مصوبه و اختیاراتی که به دولت داده شده دولت باید سهمیه‌بندی بنزین و نرخ آزاد بنزین را هم‌زمان اعلام می‌کرد در حالی که اکنون با اعلام نشدن نرخ آزاد بنزین مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است. وی افزود: البته در مسائلی مانند سهمیه‌بندی بنزین، را‌ه‌های فراری هم وجود دارد که مردم از آن راه‌ها مشکلات خود را حل می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مکانیزم عرضه آزاد بنزین گفت: دولت باید نرخی بالاتر از میزان سهمیه‌بندی را برای عرضه آزاد بنزین در نظر بگیرد و در این راستا شغل‌های خاص را مد نظر قرار دهد، برای مثال نرخ بنزین آزاد را از ۲۰۰ یا ۲۵۰ تومان آغاز کند و این قیمت را به شکل پلکانی افزایش دهد تا مدیریت و کنترل با هم صورت بگیرد.