۴ژوئن سالروز استقلال ایالات‌متحده بود. در حالی که اصل آزادی در این روز در سراسر آمریکا مورد تاکید قرار می‌گیرد، طبق آخرین نظرخواهی موسسه «پیو»، مردم سایر کشورها از‌ترویج دمکراسی از سوی دولت آمریکا به شدت ناراضی هستند. روز چهارم ژوئن ایالات‌متحده آمریکا دویست و سی و یکمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. چهارم ژوئن بزرگترین جشن ملی آمریکا است که در آن مردم این کشور با افتخار به تاریخ خود، از زمان اعلام استقلال از استعمار بریتانیا تا امروز، نگاه می‌کنند و به روال هر سال اصل آزادی را به عنوان مهم‌ترین اصل اخلاقی و سیاسی ایالات‌متحده مورد تاکید قرار می‌دهند.

پیاده کردن این اصل در عمل، اصلی که هم آرمان و هم ایدئولوژی است، در آمریکا آسان نبوده و مهم‌تر آنکه آرمان جهانشمول آزادی توسط ایالات‌متحده، در سایر نقاط دنیا دنبال نشده شده است.

طبق آخرین نظرخواهی مرکز تحقیقاتی «پیو» که روز سه‌شنبه (۳ ژوئن) عقاید مردم سراسر دنیا را در مورد آمریکا ارزیابی کرد، از ۴۷ کشور که در آنها تحقیق به عمل آمد. در ۳۳ کشور، اکثریت مردم با اندیشه‌های آمریکایی درباره دمکراسی مخالفت کرده اند. بیشترین میزان این مخالفت در‌ترکیه، فرانسه، و پاکستان ابراز شده است. همین نظرخواهی نشان می‌دهد که تصور بیشتر مردم دنیا آن است که سیاست‌ها و اعمال واشتگتن در جهت خلاف منافع کشورهای دیگر به اجرا گذاشته می‌شوند. همین‌طور، اکثر مردم دنیا ایالات‌متحده را بدترین دشمن محیط زیست به شمار می‌آورند.

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود به مناسبت چهارم جولای می‌نویسد: «مساله این نیست که آیا می‌توانیم ایده خود را در باره آزادی در سراسر جهان بگسترانیم. پرسش این است که آیا ما قادر هستیم از طریق الگو و نمونه رفتار خود و آنچه که هستیم، همان آزادی را که برای ما چنین مهم است، برای سایر مردم دنیا نیز مطلوب و جذاب جلوه‌گر سازیم؟»

نظرخواهی موسسه تحقیقاتی «پیو» نشان می‌دهد که دو سوم آمریکایی‌ها در این خصوص که «افکار و عادات آمریکایی در جهان پخش شود» نظر مساعد دارند، در حالی که دو، سوم مردم در ۲۶ کشور، و اکثریت مردم در ده کشور دیگر، از پخش ایده‌ها و افکار آمریکایی در جهان ناخشنودند.