علی‌اصغر سلطانیه، نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات هسته‌ای پایان هفته ایران با آژانس را که از ۲۰ تیرماه آغاز خواهد شد، حساس و سرنوشت‌ساز توصیف کرده است. سلطانیه مذاکرات آتی با آژانس را حساس و سرنوشت ساز خواند

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتایج مذاکرات این هفته با آژانس را برای پرونده هسته‌ای ایران حساس و سرنوشت ساز خواند.

علی اصغر سلطانیه در حاشیه همایش بین‌المللی گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا در بروکسل با اشاره به تلاش ایران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای تاکید کرد که گفت‌وگوهای آتی در این خصوص بسیار مهم است به طوری که نتایج آن روند پرونده هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شرکت‌کنندگان در کنگره بین‌المللی گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا تاکید کردند که تنها راه برای حل مشکل کنونی پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو است.

به گزارش ایرنا، علی‌اصغر سلطانیه، در پارلمان اروپا گفت: با ارجاع پرونده ‌هسته‌ای ایران به شورای امنیت، اتحادیه اروپا عملا از دور تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده است. وی که شامگاه چهارشنبه در جمع نمایندگان حزب سبز این پارلمان و نیز استادان دانشگاه و محققان مدعو سخن می‌گفت، افزود: با این کار، دیپلماسی چند جانبه‌گرای اروپا توسط سیاست یکجانبه‌گرای آمریکا از وین به نیویورک منتقل و در آنجا به گروگان گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات اخیر درباره این موضوع پرداخت و موافقت ایران با حضور هیاتی از آژانس و فراهم شدن امکان بحث درباره «حل مسایل باقی مانده» در چارچوب تعریف شده و با جدول‌بندی زمانی را از جمله نشانه‌های عزم ایران برای گفت‌وگو دانست.

وی افزود: در همین زمینه معاون امور پادمان‌ها، رییس سیاستگذاری و روابط بین‌المللی، مشاور حقوقی و رییس‌بخش پادمان ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۰ تا ۲۲تیر ماه برای گفت‌وگو در این زمینه به ایران سفر خواهند کرد.

رفع ابهامات فراتر از ان پی تی نخواهد بود

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مذاکرات چهارشنبه ایران و آژانس را گامی اساسی از سوی تهران در جهت اثبات حسن نظر و اثبات شفافیت و صلح‌آمیز بودن برنامه‌های خود خواند و در عین حال پذیرش هر گونه تعهدات فراتر از ان پی تی را در این مذاکرات رد کرد.

علی اصغر سلطانیه اعلام کرد هیات مذاکره‌کننده آژانس به ریاست اولی‌ هاینونن معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس بخش پادمان‌های آژانس و با حضور چروونی رییس سیاست‌گذاری و روابط بین‌الملل آژانس، همچنین مشاور حقوقی آژانس و نیز رییس دپارتمان منطقه‌ای آن در روز‌های آینده برای مذاکرات ۲۰ تیرماه عازم تهران خواهند شد.

سلطانیه که خود از اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات حساس چهارشنبه آینده است، «محور این مذاکرات را نحوه (مدالیته) پرداختن به مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس، تهیه برنامه کاری و جدول زمانبندی» عنوان کرد.وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال دیدار مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مسوولان سیاسی کشورمان (علاوه بر برنامه مذاکرات فنی‌)، خبر داد که این هیات طبق برنامه در طول اقامت خود در تهران با مقامات ذیربط مسائل هسته‌ای نیز دیدار خواهند داشت.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اهمیت مذاکرات ۲۰ تیر در تهران گفت: این مذاکرات، در این مقطع حساس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا این نشست و اعزام هیات آژانس که منتج از مذاکرات آقایان علی لاریجانی و خاویر سولانا و متعاقب آن مذاکرات لاریجانی و البرادعی است، گامی اساسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در جهت اثبات حسن نظر و عزم سیاسی جمهوری اسلامی ایران در رفع هر گونه ابهام پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز خود محسوب می‌شود. سلطانیه در پاسخ به این سوال که آیا تضمین سیاسی برای نتیجه بخش بودن این گام اساسی و شفاف‌ساز ایران در حل موضوع هسته‌ای وجود دارد، گفت: در پی مذاکرات ایران و آژانس در تهران، نتایج آن در نشست آتی آقایان لاریجانی و سولانا مطرح و بررسی خواهد شد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا ایران قصد دارد در مذاکرات خود با آژانس و برنامه‌ریزی برای حل ابهامات باقیمانده، تعهداتی فراتر از آن پی تی بپذیرد، گفت: ایران کماکان در چارچوب تعهدات حقوقی خود طبق موافقتنامه جامع پادمان ان پی تی به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

وی در خصوص احتمال تغییر مواضع تهران و پذیرش مشروط یا محدود تعلیق غنی‌سازی تحت عناوین و پیشنهادات مختلف نیز گفت: ایران به هیچ وجه از حق غیر قابل انکار خود در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی منصرف نخواهد شد و بی‌وقفه به فعالیت‌های خود تحت نظارت آژانس و در چارچوب تعهدات حقوقی ادامه خواهد داد.

سلطانیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا در هفته‌های اخیر بازرسی سرزده یا ویژه‌ای از تاسیسات ایران صورت گرفته است یا خیر، اعلام کرد: بازدیدهای بازرسان آژانس از ایران طبق روال معمول و برنامه‌ریزی‌های قبلی در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ان پی تی ادامه دارد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که ایران هنوز با درخواست فراقانونی قطعنامه‌های شورای امنیت برای بازدید از تاسیسات نیمه کاره آب سنگین اراک موافقت نکرده است.