نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در روابط خود با روسیه تجدید نظر می‌کنیم

هر چند مقام‌های ارشد روسیه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را در سال جاری میلادی غیر ممکن اعلام کرده‌اند، با این حال مقام‌های ایران بر راه‌اندازی این نیروگاه که در حدود سه دهه از آغاز ساخت آن می‌گذرد، ظرف چند ماه آینده تاکید دارند، با این حال به نظر می‌آید آرام آرام کاسه صبر ایران از خلف وعده‌های روسیه بر سر نیروگاه بوشهر درحال لبریز شدن است. درحالی که مقام‌های ایرانی در اظهار نظرهای اخیر خود نسبت به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و آزمایش رآکتور در دو ماه آینده ابراز امیدواری می‌کنند، اما برخی دیگر از مقام‌های سازمان انرژی اتمی صریحا اعلام می‌کنند که روس‌ها نمی‌توانند در موعد مقرر به تعهدات خود در سال جاری برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر عمل کنند. با توجه به اعلام اخیر روسیه در عدم راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال جاری و عدم ارسال به موقع سوخت به ایران، ایسنا ارزیابی نمایندگان ملت را در این‌باره جویا شده است. نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره تاکید کرد: اگر روسیه قصد دارد تا از سیاست‌های آمریکا پیروی کند، جمهوری اسلامی ایران نیز در سیاست‌های خود با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد، چراکه نیروگاه بوشهر با تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق در مدار، نیروگاه حائز اهمیتی برای ایران است. محمدنبی رودکی با اشاره به تکمیل قسمت‌هایی از نیروگاه بوشهر که باید توسط روس‌ها صورت گیرد، گفت: نصب هواکش‌های اتمی نیروگاه، نصب پمپ‌های خاص در رآکتورهای اتمی و نصب کابل‌های مخصوص انتقال مواد از جمله اقداماتی است که باید توسط روس‌ها صورت گیرد. اما روسیه با وجود تامین مالی از طرف ایران، تعهدات خود را نیمه تمام گذاشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان این‌که روسیه به دلیل همراهی و پیروی از سیاست‌های زورگویانه آمریکا، تکمیل نیروگاه را به تاخیر می‌اندازد، گفت: دکتر احمدی‌نژاد همانند شجاعتی که در خط لوله گاز ایران به هند نشان داد و باعث شد تا هندی‌ها و پاکستانی‌ها زیر بار آمریکا نروند و خط لوله گاز ایران به هند از طریق پاکستان به امضا سه جانبه ایران، پاکستان و هند برسد درباره روسیه هم باید چنین شجاعتی را نشان دهد. به گفته‌ او، رییس‌جمهوری در مورد خط لوله گاز ایران به هند تاکید کرده بود که اگر تا ۲ ماه پس از قرارداد تکلیف خط لوله صلح معلوم نشود، در قرارداد تجدیدنظر خواهد کرد. بنابراین در مورد روسیه هم باید زمان و محدوده‌ای را مشخص کند تا اگر روسیه تجهیزات باقی مانده نیروگاه اتمی بوشهر را نصب نکرد، با برخی کشورهای واسطه که اعلام آمادگی کرده‌اند وارد معامله شویم. وی افزود: خوشبختانه دلالان و واسطه‌های بسیاری برای فروش باقیمانده تجهیزات مورد نیاز ایران وجود دارند، بنابراین اگر پوتین و روسیه به تعهدات خود عمل نکنند، از آن‌ها کمک گرفته خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روسیه را کشوری با سیاست دوگانه خواند و تصریح کرد: این کشور بارها از پشت به ایران خنجر زده و سیاست یک بام و دو هوایی را در پیش گرفته است. به گونه‌ای که در قطعنامه‌های اخیر هسته‌ای قول وتو می‌دادند، اما در نهایت قطعنامه در شورای امنیت به تصویب ‌رسید.

وی با تاکید بر این‌که مقام‌های ایران باید تکلیف خود را در این زمینه با دولت روسیه مشخص کنند، گفت: این کشور یا باید با ایران همکار و هماهنگ باشد یا این‌که رسما از آمریکا پیروی کند، هرچند که پیروی او از آمریکا ضررهای بسیاری را متوجه روسیه خواهد کرد، چراکه سیاست‌های آمریکا، سیاستی منفور برای خرد کردن ملت‌ها و چپاول و غارت ذخایر ملت‌ها است.

رودکی با اشاره به غارت نفت عراق توسط آمریکا و ظلم و جنایت‌های بسیار او در قاره آفریقا، یادآور شد: تمامی این اتفاقات ناشی از سیاست‌های خصمانه و جهان‌خواری آمریکاست. بنابراین به روسیه توصیه می‌شود تا هرچه سریع‌تر نیروگاه بوشهر را تکمیل کنند و تصور نکنند که وعده‌های پوچ آمریکا مبنی بر منهدم کردن نیروگاه بوشهر به نتیجه خواهد رسید. وی افزود: اگر آمریکا می‌توانست، در طول ۲۷ سال گذشته نظام اسلامی ایران را از بین می‌برد. در حالی‌که نظام اسلامی هر روز بیش از گذشته در میان مردم مسلمان دنیا ریشه می‌دواند. یک عضو هیات رییسه مجلس نیز با بیان این‌که روسیه نسبت به ایران در ساخت نیروگاه بوشهر رفتار نامناسبی داشته است، گفت: متاسفانه روسیه در ماه‌های اخیر و سال‌های گذشته در بحران‌های سیاسی که در دنیا به وجود آمد، کاملا منفعل و خودخواهانه عمل کرد. حمید رضا حاجی بابایی افزود: ایران توقع ندارد که روسیه در جهت منافع ملی کشور ما حرکت کند؛ اما این توقع را دارد که روس‌ها به عهد و پیمان خود پایبند باشند.

نماینده مردم همدان در مجلس با تاکید بر این‌که باید تذکری جدی به روسیه داده شود، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید با جدیت با روسیه برخورد کند تا آن‌ها دریابند که جمهوری اسلامی ایران در جهت منافع ملی خود راحت از کنار کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها و عمل نکردن به تعهدات نمی‌گذرد. سلیمان جعفرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به بدقولی‌های دولتمردان روسیه در تجهیز نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال‌های اخیر، افزود: ادامه‌ی این روند باعث افزایش بی‌اعتمادی به روس‌ها و کاهش نقش آن‌ها در معاملات بین‌المللی و مشارکت‌های جهانی می‌شود که این وضع به هیچ وجه به نفع روس‌ها نخواهد بود.

وی تاکید کرد: روس‌ها برای حفظ اعتبار خود، باید نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به موقع تحویل دهند.

همچنین، کاظم جلالی اظهار کرد: اساسا این نوع برخورد دوگانه روسیه در قبال موضوع هسته‌ای و اتمام نیروگاه بوشهر کاملا سیاسی است.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که برخوردهای دوگانه روس‌ها در موضوع نیروگاه بوشهر به نفع سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آن‌ها نیست، گفت: یک نوع سرگشتگی در سیاست خارجی روسیه وجود دارد و آن این است که آن‌ها باید مشخص کنند که می‌خواهند به عنوان یک قدرت بزرگ بین‌المللی یا قدرت دست دوم دنیا باشند. جلالی همچنین با بی‌اساس دانستن ادعای روس‌ها مبنی بر تاخیر ایران در پرداخت بخش مالی نیروگاه بوشهر اظهار کرد: این‌که روس‌ها ادعا می‌کنند به سبب تاخیر در پرداخت پول از جانب ایران کار اتمام نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداخته‌اند مطالب صحیحی نیست، زیرا ما بارها اعلام کرده‌ایم که در بحث پرداخت مشکلی وجود ندارد و حتی در برخی مواقع تلاش شده تا در زمان نزدیک‌تر و مبلغ بیشتری به آن‌ها پرداخت شود.