سفیر عراق در تهران با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در عراق اظهار امیدواری کرد که دور دوم مذاکرات در سطحی بالاتر از دور اول برگزار شود، همان طور که مسوولان دستگاه دیپلماسی ایران اراده جدی و واقعی دارند که برای تامین امنیت عراق به این گفت‌وگوها ادامه دهند.

محمد مجیدالشیخ خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این اراده سیاسی که در نزد مسوولان ایرانی است، در نزد دولت آمریکا نیز باشد به نتیجه خوبی دست پیدا می‌کنیم. وی هدف نهایی دولت عراق از برپایی این مذاکرات را تامین امنیت کامل عراق عنوان کرد و گفت: اگر واقعا بین ایران و آمریکا درگیری و ستیز باشد به ضرر ملت عراق خواهد بود، بنابراین تلاش می‌کنیم

نظرات دو کشور را به هم نزدیک کنیم.

همان‌طور که هرگز راضی نمی‌شویم عراق پایگاهی برای شروع تجاوزات علیه ایران یا هر کشور همجوار دیگری باشد، در عین حال راضی هم نیستیم که عراق محل درگیری آمریکا و میان کشورهای همجوار یا هر کدام از کشورها باشد.

سفیر عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ایسنا، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق همه ملت‌ها و کشورها دانست و با بیان اینکه عراق در آینده نزدیک از این تکنولوژی بهره خواهد گرفت، گفت: هدف صدام از انرژی هسته‌ای استفاده نظامی علیه ملت عراق و کشورهای همجوار بود همانطور که از سلاح‌های شیمیایی نیز علیه ملت خودش و کشورهای همجوار یعنی ایران استفاده کرد.

وی افزود: طبیعی است که ما بخواهیم کشورمان را پیشرفته کنیم برای این کار نیز از تجارب ایران و یا هر کدام از کشورهای جهان بهره بگیریم و نمی‌گذاریم که عراق به این شکل غیر پیشرفته و عقب‌مانده باقی بماند. الشیخ در پاسخ به سوالی که از ۶ ماه گذشته در مورد دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل از مقام‌های مختلف ایرانی و عراقی مطرح می‌شود یاد‌آور شد: هیچ‌گاه راضی به دستگیری این دیپلمات‌ها نبودیم و هنوز در تلاشیم که آنها را آزاد کنیم.

وی افزود: فعلا خبر جدیدی در این خصوص وجود ندارد، ولی فکر می‌کنم به زودی آزاد می‌شوند.

ایران برای گفت‌وگو آماده است

خبرگزاری رویتر به نقل از معاون وزیر خارجه ایران گزارش داد: ایران برای گفتگوهای بیشتر با آمریکا در زمینه عراق آماده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، عباس عراقچی، در سفر به آفریقای جنوبی گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به مذاکرات ادامه دهد، ما آماده‌ایم. موضع خود را به اطلاع آنها رساندیم و به آنها یادآوری کردیم که چه وظایفی به عنوان یک اشغالگر دارند.

عراقچی پس از سخنرانی در دانشگاه پرتوریا پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی گفت که به عقیده وی واشنگتن تحت فشار مجدد قرار گرفته است تا مسائل عراق را روشن‌تر کند.

وی گفت: آنها اکنون در موقعیتی بحرانی قرار دارند، چرا که هر روز بر تعداد کشتگانشان افزوده می‌شود و نمی‌توانند عراق را همینطور رها کنند، زیرا این امر خطر تفرقه در عراق را به همراه دارد، خطری که آشوب فراگیری به همراه داشته و عراق را به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل می‌کند.

وی گفت: آنها باید درک کنند که جهان نیاز دارد برنامه خروج سربازان بیگانه در عراق را بشنود. آنها باید از عراق خارج شوند و جدول زمانی نیز برای خروجشان ارائه دهند.