وزارت مسکن و شهرسازی جدول توزیع سهم هر استان از ۱‎/۵‌میلیون واحد مسکونى که قرار است امسال از طریق واگذارى ۲۰‌هزار هکتار زمین به صورت اجاره ۹۹‌ساله در سراسر کشور ساخته شود را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت مسکن و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: واگذارى زمین با اجاره ۹۹ساله در کلانشهرها فقط در شهرهاى جدید اطراف این شهرها خواهد بود.مالکیت زمین‌هاى ارائه شده به تعاونى‌هاى مسکن به مدت ۹۹ سال در اختیار دولت خواهد بود، اما حق بهره‌بردارى به تعاونى‌ها و مردم واگذار خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: سهمیه با توجه به جمعیت و وضع مسکن هر استان تعیین شده است. سهم تهران از ۱‎/۵‌میلیون واحد مسکونى ۲۵۰‌هزار واحد است و پس از آن استان‌هاى خراسان رضوى با ۱۱۰‌هزار واحد و آذربایجان شرقى، اصفهان و فارس هر‌کدام با ۱۰۰‌هزار واحد قرار دارند.همچنین کمترین میزان مربوط به استان‌هاى سمنان و
کهکیلویه و بویراحمد با ۱۰‌هزار واحد مسکونى است. دولت به منظور تشویق بانک‌ها براى اعطاى به‌موقع ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح اجاره زمین ۱۰۰میلیارد تومان یارانه به بانک‌ها مى‌دهد.یارانه تسهیلات این طرح از یک تا ۳‌درصد است که در هر استان بنا به نظر استاندار اعطا خواهد شد. البته کل یارانه‌ها براى طرح زمین‌هاى با اجاره ۹۹ ساله ۴۱۰‌میلیارد تومان است.
فشار تقاضا عامل افزایش قیمت مسکن
دنیای اقتصاد: یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت به محورهای بخش مسکن نامه ۵۷اقتصاددانان پاسخ داد.به گزارش خبرنگار ما، در این نامه عنوان شده است بخش مسکن بیشتر از آنکه تحت تاثیر سیاست‌های انبساطی دولت نهم باشد ناشی از مشکلات درونی عملکرد ناکارآمد دولت‌های گذشته است. همچنین «فشار تقاضا» ناشی از کاهش بعد خانوار و رسیدن آن به عدد ۴، فراتر رفتن تعداد خانوارها از مرز۵/۱۷میلیون خانواده و ورود اوج هرم جمعیتی به سن ازدواج حکایت از شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا دارد که این امر در کنار انتظارات تورمی به دلیل عرضه نشدن مسکن و ترس از افزایش بیشتر قیمت مسکن از عوامل اصلی التهاب و افزایش حباب گونه قیمت در بازار مسکن است.مشروح پاسخ گروه تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت فردا در ضمیمه بازار مسکن چاپ خواهد شد.