تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کنیم

سلطانیه: صدور قطعنامه فضای مثبت به وجود آمده را به خطر می‌اندازد

وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه ایران روز به روز خطرناک‌تر می‌شود از منتفی دانستن اقدام نظامی علیه ایران خودداری کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تاکید کرد که جورج بوش، از تلاش‌های دیپلماتیکی حمایت می‌کند که هدف آن متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت هسته‌ای‌اش باشد. وی با اشاره به شکایت‌های فراوان واشنگتن درباره ایران، تهران را به حمایت از تروریسم، حمایت از شبه نظامیان مسلح که نیروهای آمریکا در عراق را تهدید می‌کنند و تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کرد.

رایس در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران کشور خطرناکی است که سیاست‌های بسیار خطرناکی دارد، ما برای برخورد با ایران به کمک و حمایت و تلاش‌های روزافزون جامعه بین‌المللی نیازمندیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله نظامی به ایران از منتفی کردن آن امتناع کرده و گفت: رییس جمهوری هرگز گزینه‌هایش را از روی میز بر نخواهد داشت و با صراحت بگویم هیچ کس نباید از رییس جمهوری آمریکا بخواهد گزینه‌هایش را از روی میز بردارد.

وی در ادامه گفت که بوش از راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل ایران حمایت می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد کاندولیزا رایس با ادعای اینکه ایران روز به روز خطرناک‌تر

می شود گفت که آمریکا و متحدان آن در حال گفت‌وگو درباره تحریم‌های جدید علیه ایران هستند تا دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کنند.

وی افزود که اگرچه واشنگتن متعهد به راه‌حل دیپلماتیک است، اما ایران باید بداند که سیاست ما جنبه‌های اجباری نیز دارد.

رایس با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما در حال بررسی اقدامات مالی هستیم تا به ایران بگوییم که نمی‌تواند از منافع سیستم مالی بین‌المللی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفت هفته آینده با متحدین اروپایی خود درباره میزان تاثیر تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

استوارت لیوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته آینده همراه با یک مقام وزارت خارجه این کشور و به منظور جلب همکاری‌های بین‌المللی بیشتر علیه ایران به اروپا می‌رود.

لیوی در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر، ایران را متهم کرد که با استفاده از راه‌هایی نظیر به‌کارگیری شرکت‌های اقماری با تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه موسسات و بانک‌های ایرانی مقابله می‌کند.

وی مدعی شد بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و همچنین بانک سپه که تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند به کرات از موسسات جهانی خواسته‌اند نامشان را در نقل و انتقال‌های مالی ذکر نکنند.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت در ملاقات با مقام‌های بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی درباره شیوه‌هایی که ایران برای رهایی از تحریم‌های مالی توسط موسسات بین‌المللی و نیز موسسات مالی اسلامی استفاده می‌کند گفت‌وگو و تبادل اطلاعات خواهد کرد.

از سوی دیگرخبرگزاری فرانسه به نقل از علی اصغر سلطانیه گزارش داد که ایران انتظار دارد سازمان ملل در حالی‌که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند اعمال تحریم‌های جدید را به تاخیر اندازد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: مطمئنا این انتظار وجود دارد، زیرا در غیر این صورت این فضای مثبت و سازنده به مخاطره خواهد افتاد و کل این صلح و آرامش ممکن است از بین برود.

وی افزود که اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها در روزهای آینده به تهران سفر می‌کند تا طرحی برای حل مسائل باقی مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران تدوین شود.

در این گزارش به نقل از سلطانیه آمده است که ایران در گفت‌وگوهای جدید با آژانس از خود مصالحه نشان داده است.

وی اظهار کرد: مساله اصلی این است که ایران گامی بزرگ را برداشته و پذیرفته است که مذاکراتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مدالیته چگونگی پرداختن به مسائل باقی مانده داشته باشد.

سلطانیه گفت: امیدواریم به فضایی مثبت و سازنده برسیم. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: خوشبختانه این یک پیشرفت جدید است و من امیدوارم در مسیری صلح‌آمیز برای حل کل مساله از طریق مذاکره پیش رود.