ایسنا - روزنامه آسیا تایمز در مطلبی به وضعیت کنونی ایران و برنامه هسته‌یی‌اش در رابطه با جامعه بین‌المللی پرداخت و نوشت: اگر اوضاع همانطور که ایران تصور کرده است پیش رود آمریکا به تدریج تنها خواهد ماند و در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش دو به هم زن را خواهد داشت. تداوم فشار بر ایران از طریق اعمال تحریم‌ها تا زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور قانونی بوده و در چارچوب معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) بوده و مورد نظارت آژانس نیز قرار داشته باشد پایه و اساسی قانونی نخواهد داشت. آسیا تایمز در این مطلب نوشت: در طول این هفته هیات برجسته‌ای از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از ایران دیدار خواهند کرد، دیداری که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس آنرا «نقطه عطف سرنوشت‌سازی در تاریخ روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای» دانسته است. این روزنامه در ادامه نوشت: هدف اصلی دیدار این هیات که اولی‌هاینونن، معاون مدیر کل آژانس انرژی هسته ای رهبری آن را بر عهده دارد تنظیم یک «مدالیته» برای حل همه مسائل حل نشده مربوط به پرونده هسته‌ای ایران است. این پیغام ایران مبنی بر اینکه در همکاری با آژانس راه سازنده‌ای را در پیش گرفته است توسط کشورهایی هم چون چین و برخی دولت‌های اروپایی در همه جا گسترش یافته است. این کشورها خواستار تعلیق تحریم‌های بیشتر علیه ایران شده‌اند و این امر به خودی خود پیروزی کوچکی برای دیپلماسی هسته‌ای ایران که تمایل دارد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را در مرکز مذاکرات قرار دهد، به حساب می‌آید . در ادامه این مطلب آمده است: شورای امنیت سازمان ملل که نگران است تحقیقات هسته‌ای و برنامه غنی‌سازی ایران به ساخت انبار تسلیحات هسته‌ای سوق داشته باشد و نه دستیابی به انرژی هسته‌ای، از این روی دو مجموعه تحریم‌ها به ایران اعمال کرده است. اکنون بسیاری مسائل به مذاکرات این هفته بستگی دارد. اگر توافقی حاصل نشود، این امر مطمئنا شورای امنیت را به سوی تحریم‌های شدیدتر سوق خواهد داد و احتمالا به تاخیر نامحدود تکمیل بازسازی نیروگاه اتمی بوشهر در ایران توسط روسیه منجر خواهد شد. مقام‌های هسته‌ای روسیه اعلام کرده‌اند که نیروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی نخواهد شد که بسیاری از نمایندگان مجلس ایران در واکنش به این امر با انتقاد از روسیه آنرا «غیر قابل اعتماد» نامیده و گفتند روسیه به راحتی با آمریکا بر سر ایران معامله می‌کند. این روزنامه در ادامه نوشت: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه پس از ملاقات با جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا قول داد که با آمریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند؛ بسیاری افراد در تهران این را پیامی منفعل از جانب کرملین می‌دانند بر این مبنا که نیروگاه بوشهر گروگانی برای دیپلماسی هسته‌ای است.

از طرفی اگر‌هاینونن با توافقنامه‌ای قطعی بازگردد نه تنها تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران به تعویق می‌افتد، بلکه مساله تحریم‌های فعلی نیز مورد بررسی دقیق و منتقدانه قرار خواهد گرفت،‌ به خصوص اگر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در پایان برنامه هسته‌ای ایران را «سالم» اعلام کند. در ادامه این مطلب آمده است: در حال حاضر افراد کمی به خصوص در کشورهای غربی انتظار سناریوی دوم را می‌کشند. در موقعیت حساس کنونی ظاهرا توجه ایران به اولویت‌های خود با آژانس و لزوم تعدیل موج تحریک‌های مختلفی است که هدف آن خارج کردن روند مذاکرات از مسیر اصلی است. اطلاعات نادرست ضد ایرانی در اوج خود قرار دارد. برای مثال خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صراحت ادعاهای رویترز را مبنی بر اینکه وی گفته بود ایران در اوضاع نوار غزه دخالت کرده است رد کرد. با توجه به نقشی که سولانا به عنوان سخنگوی اروپا با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش دارد هدف از انتشار چنین اطلاعات غلطی کاملا آشکار است. این روزنامه با اشاره به پیشنهاد «تایم اوت» که محمد البرادعی مدیر کل آژانس آن را ارائه کرده است نوشت: جواد وعیدی یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی هسته‌ای ایران و رییس بخش امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی در این باره گفت که «این پیشنهاد هنوز حتی روی میز قرار نگرفته است». اما با توجه به سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران این به این مفهوم نیست که این پیشنهاد هفته آینده روی میز نخواهد بود، وی هفته گذشته با تکرار سخنان منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به رسانه‌های جهان گفت که ایران در حال بررسی این پیشنهاد است.

این روزنامه در ادامه نوشت: با توجه به موضع چین در مخالفت با تحریم‌های جدید و موضع رسمی روسیه که اعلام کرده تنها در صورتی از تحریم‌های بیشتر حمایت می‌کند که آژانس ایران را به خاطر نقض وظایفش محکوم کند، مسیر همکاری فعلی ایران با آژانس بر تعدیل موضع جامعه بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران معطوف است. ایده توقف غنی‌سازی دیگر منطقی و قابل قبول نیست و برخی دیپلمات‌‌های اروپایی در حال پیشبرد راهبردی متفاوتی هستند که سولانا طرفدار آن است: «تعیین سقف برای اورانیوم کمتر غنی شده تحت کنترل دقیق آژانس». این ایده هنوز مورد مخالفت شدید آمریکا قرار دارد که با لجاجت خواستار یک «کنسرسیوم بین‌المللی» برای تولید سوخت برای ایران در کشوری خارجی مثل روسیه است.

در ادامه این مطلب آمده است: ایران خواستار گردهمایی جنبش عدم تعهد در تهران برای گفت‌وگو پیرامون بحران هسته‌ای‌اش است و با توجه حمایت جنبش عدم تعهد از موقعیت ایران این امر دیپلماسی هسته‌ای ایران را هم در داخل و هم در خارج آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (و شورای امنیت) تقویت خواهد کرد. اگر اوضاع همانطور که ایران تصور کرده است پیش رود آمریکا به تدریج تنها خواهد ماند و در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش دو به هم زن را خواهد داشت. کنگره آمریکا در حال حاضر مشغول تنظیم سیاست هسته‌ای خود در برابر ایران است که به موجب آن بر اساس برخی لایحه‌ها همکاری آمریکا با کشورهایی که به برنامه‌ هسته‌ای ایران کمک می‌کنند قطع خواهد شد. این لایحه‌ها اگر مورد تایید بوش قرار گرفته و به امضای او برسد روابط آمریکا و روسیه را پیچیده‌تر کرده و گفت‌وگوی ایران و آمریکا در زمینه امنیت عراق را به تعویق خواهد انداخت. چنین قوانینی در حقیقت هم گفت‌وگوهای هسته‌ای و هم دیپلماسی عراق را به کلی نابود خواهند کرد. آنچه باید در نظر گرفته شود این است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس بازگردانده شود.