دنیای‌اقتصاد- در حالی که مصرف بنزین تهران در روز‌های پس از سهمیه‌بندی از متوسط 12میلیون لیتر در روز به حدود 9میلیون لیتر کاهش یافته بود، اخیرا دوباره به سطح 2/11میلیون لیتر افزایش یافته است؛ اما افزایشی در این سطح وسیع، در کل کشور مشاهده نمی‌شود.

از سوی پایگاه‌های رجانیوز و الف مطرح شد
اعتراض به اظهارات دولتمردان درباره بنزین
در حالی که پیش از این روزنامه دنیای‌اقتصاد در قالب سرمقاله روزهای ۱۷ و ۲۰ ماه جاری، در خصوص نبود اراده جدی در اجرای سهمیه‌بندی زنگ خطر را به صدا درآورده بود، دو روز پیش رجانیوز، پایگاه اینترنتی نزدیک به دولت نهم و پایگاه اینترنتی الف نزدیک به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت جداگانه، اظهارات برخی مسوولان را که باعث کم‌اثر شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور شده را مورد انتقاد قرار دادند.
همزمان با انتقادات پایگاه‌های یادشده،‌ وزیر نفت در برنامه چهارشنبه شب «بدون حاشیه» شبکه یک سیما حاضر شده و بر جدیت دولت در اجرای دقیق سهمیه‌بندی و همچنین عرضده نشدن بنزین با قیمت آزاد تاکید کرد.
پایگاه رجانیوز، در گزارش خود با عنوان «ترغیب به مصرف بیشتر با اظهارنظرهای ناپخته» آورده است:
سهمیه‌بندی بنزین اگرچه اقدامی‌شجاعانه و درخور تقدیر است اما مدیریت جوانب این تصمیم نیز از اهمیت مشابهی برخوردار است.
این گزارش آورده است در پی سهمیه بندی بنزین در ۶ تیرماه ۸۶، جدول سهمیه خودروها که به گفته مقامات دولتی پس از بررسی‌های متعدد از میزان میانگین مصرف خودروها تهیه شده بود، منتشر گردید. همچنین سهمیه مقرر برای خودروها در بازه زمانی ۴ماهه اعلام شده بود.
در حالی‌که در روزهای اول اجرای سهمیه‌بندی، آمار قابل توجهی از کاهش مصرف بنزین و ترافیک در کشور منتشر می‌شد، برخی اخبار از مصرف رو به تزاید آن، حکایت دارند.
به نظر می‌رسد، برخی نگرانی‌ها از تبعات امنیتی سهمیه بندی در ماه‌های آینده، تعدادی از مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس را به اظهارنظرهایی خلاف روح سهمیه‌بندی واداشته است. افزایش دوره سهمیه از ۴ماه به ۶ماه به بهانه سفرهای تابستانی، در کنار گمانه زنی درباره افزایش سهمیه خودروها، مواردی است که در تناقض با اهداف سهمیه‌بندی مبنی بر کاهش مصرف و سوق‌دادن جامعه به سوی استفاده از حمل‌ونقل عمومی ‌است.
تاکید دولت بر نداشتن برنامه‌ای در خصوص عرضه بنزین با قیمت آزاد، احتمال به وجود آمدن بازار سیاه از سوی خودروهای دارای سهمیه بالاتر و وجود نوعی اطمینان نسبی در میان مصرف‌کنندگان نسبت به قطعی بودن افزایش سهمیه خودروها در ماه‌های آینده، پاشنه آشیل‌هایی است که می‌تواند اجرای کامل و صحیح این اقدام ملی را تحت‌الشعاع قرار دهند.
در گزارش پایگاه «الف» که با عنوان «درباره عرضه بنزین آزاد و خارج از سهمیه‌بندی» بر خروجی این پایگاه قرار گرفته آمده است: برخی مسوولان دولتی هم که زمزمه افزایش سهمیه برای برخی افراد و گروه‌ها و مشاغل را مطرح می‌کنند یا مردم را به «پیش‌خور» سهمیه بنزین خود تشویق می‌کنند، باید بدانند با این حرف‌ها و توقعات ایجاد شده ناشی از آن در جامعه، موفقیت تلاش دولت در حل معضل بنزین را به خطر می‌اندازند.
از جمله، وزیر محترم کشور به تازگی گفته‌اند مردم درباره مصرف بنزین دغدغه‌ای نداشته باشند. این جمله در شرایط فعلی بسیار نادرست و غیرسازنده است. وزیر محترم کشور و دیگر مقامات دولتی امروز باید با شجاعت از مردم بخواهند برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بنزین خود دغدغه داشته باشند.
سهمیه‌ها تغییر نمی‌کند
در همین حال وزیر نفت نیز اعلام کرد: سهمیه بنزین خودروهای شخصی تغییر نمی‌کند.
کاظم وزیری هامانه وزیر نفت با بیان اینکه سهمیه بنزین خودروهای شخصی تغییر نمی‌کند، گفت: عرضه بنزین به صورت آزاد علاوه بر افزایش نرخ تورم موجب افزایش مصرف بنزین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت گفت: در ابتدای سهمیه‌بندی بنزین تصور می‌شد با اعتباری که در نتیجه‌این اقدام در اختیار ما قرار می‌گیرد،‌ می‌توانیم سهمیه بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم،‌ اما با مشخص شدن میزان مصرف بنزین پس از زمان سهمیه‌بندی، همچنین افزایش قیمت بنزین وارداتی که در نتیجه افزایش قیمت نفت خام ایجاد شده است،‌ امکان افزایش سهمیه بنزین یا اعلام سهمیه اضافی را نداریم.
وزیری هامانه افزود::‌‌ محاسبات ابتدایی بر اساس متوسط قیمت بنزین وارداتی در سال ۱۳۸۵ بود و به طور معمول در فصل بهار قیمت نفت خام کاهش می‌یابد،‌ اما در سال جاری با افزایش قیمت نفت خام در فصل بهار، برخلاف روند معمول، به طور تقریبی قیمت جهانی بنزین، هر تن ۱۳۰ تا ۱۴۰‌دلار افزایش یافت.
پیش‌خور بالای بنزین در تهران
دنیای اقتصاد- سهمیه‌بندی بنزین در هفته اول اجرای طرح، تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف این حامل انرژی به همراه داشته است اما به نظر می‌رسد پس از اظهارنظر برخی دولتمردان درخصوص تامین بنزین مورد نیاز مردم، مصرف بنزین که سیر نزولی در پیش گرفته بود، دوباره افزایش یافت، این روند در کشور کند ولی در تهران بسیار با سرعت بوده است. نگاهی به جدول مصرف روزانه بنزین در کلان شهر تهران حاکی از اوج گرفتن دوباره مصرف بنزین در این شهر است.
آمار نشان می‌دهد سهمیه‌بندی بنزین چندان تاثیری بر مصرف خودروهای تهرانی نگذاشته است. در حالی که در یکم تیر ماه، تهرانی‌ها، بالغ بر 6/11میلیون لیتر بنزین سوزاندند، در تاریخ پنجم یعنی یک روز قبل از سهمیه‌بندی 9/13میلیون لیتر و در روز سهمیه بندی 8/13 و یک روز بعد از سهمیه‌بندی 4/14میلیون لیتر بنزین در باک خودروهای خود سرازیر کردند. اما بعد از هفتم تیر‌ماه، کاهش مصرف بنزین را شاهد هستیم به طوری که طی روزهای هشتم تا دهم تیر ماه پایین‌ترین آمار مصرف بنزین به ترتیب 1/11، 4/9 و 1/9میلیون لیتر را مشاهده می‌کنیم اما باز هم پس از پایان دهه اول تیر و به موازات گفته‌های مسوولان مصرف دو بار رو به تزاید می‌گذارد. روز 11 تیر ماه تهرانی‌ها، 2/13میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند و در روزهای دیگر اگرچه مصرف روی میانگین 11میلیون لیتر در نوسان است اما مقایسه رقم مصرف بنزین در اول تیر ماه و 19 تیر (6/ 11 و 2/11میلیون لیتر) نشان می‌دهد سهمیه‌بندی تاثیری جدی بر روند مصرف بنزین در تهران نداشته است.