پرداخت تسهیلات بدون وثیقه به ایده‌های نو

وزیر کار و امور اجتماعی از ارائه تسهیلات بدون وثیقه و کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت برای کار آفرینانی که ایده‌هایشان از مرحله آزمایشگاهی به تجاری ارتقا یابد، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جهرمی‌در بخش گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه دو سیما با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات را بانک‌ها و بخش دیگر را دولت به کار آفرینان ارائه می‌دهد، افزود: این تسهیلات از طرف بانک‌ها و با ضمانت دولت به کارآفرینان داده می‌شود، بدون آنکه وثیقه‌ای به بانک‌ها داده شود. وی با اشاره به اینکه دولت طبق برآوردی که انجام داده، ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه تامین اشتغال به این امر اختصاص داده است، تصریح کرد: عمده ایده‌ها و برنامه‌های اقتصادی ارائه شده از طرف کارآفرینان کمتر از ۵۰میلیون تومان هزینه دارد و برخی از طرح‌ها نیز در حدود ۱۰۰میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

جهرمی‌ با تاکید بر اینکه سال گذشته از طریق صندوق مهر رضا برخی از اعتبارات کارآفرینان تامین می‌شد، افزود: بخش دیگری از این اعتبارات از طریق بنگاه‌های زود بازده پرداخت شد اما امسال دولت باتضمین خود و ارائه تسهیلات بانکی کم بهره در صدد حمایت جدی از کارآفرینان است.

وی با تاکید بر اینکه باز پرداخت این وام‌ها بسته به نوع طرح، از شش ماه تا دو سال دوره استراحت یا تنفس دارد، افزود: دوره پرداخت اقساطی تسهیلات نیز ۵ سال است.

وزیر کار و امور اجتماعی شرط پرداخت تسهیلات بدون وثیقه به کارآفرینان را تائید مراکز رشد مبنی بر ارتقا طرح اقتصادی آنها از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری دانست.

وی تصریح کرد: فارغ التحصیلان پسری که دوره سربازی خود را گذرانده و خانم‌هایی که مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌اند، در برنامه‌ای کوتاه مدت دوره کارآموزی را می‌گذرانند تا با مهارت وارد بازار کار شوند. جهرمی‌با اشاره به اینکه برنامه بلند مدتی با همکاری دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و کار و امور اجتماعی به عمل آمده تا دانشجویان در مراکز رشد، آموزش ببینند، تاکید کرد: دانشجویان در ۴۴ مرکز رشد که در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شده است، موظف به گذراندن دوره‌های شش ماهه کسب مهارت و یا قبولی در امتحان مهارت هستند تا موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود شوند.