برگزارکنندگان شصتمین جشنواره فیلم لوکارنو، امروز با نمایش فیلم «جولیتای ارواح» در بخش افتخاری این دوره از رقابت‌ها، یاد و خاطره «فدریکو فلینی»، کارگردان برنده اسکار ایتالیا را گرامی می‌دارند. فیلم «جولیتای ارواح» محصول سال ۱۹۶۵ به کارگردانی «فدریکو فلینی» داستان ۴۰ زنی است که شوهران خود را بدلیل آنکه در زندگی با آنها صادق و رو راست نبوده‌اند، ترک می‌کنند. فدریکو فلینی فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی در سال ۱۹۲۰ در ریمینی (Rimini) ایتالیا متولد شد. او در سال ۱۹۶۳ زادگاهش را به قصد فلورانس و رم ترک کرده و در آنجا به عنوان نویسنده و کاریکاتوریست مشغول به کار می‌شود و با یک گروه تئاتر سیار مسافرت می‌کند.

یکی از اولین پله‌های ترقی فلینی در زمینه سینما، همکاری وی با روبرتو روسیلینی در نوشتن فیلمنامه «رم شهر بی دفاع» (Open City) در سال ۱۹۳۸ بود. فلینی قبل از همکاری در زمینه کارگردانی فیلم «روشنایی‌های واریته» با «آلبرتو لاچودا» در سال ۱۹۵۱، در چندین فیلم به عنوان دستیار کارگردان و فیلمنامه‌نویس شرکت می‌کند.

وی در سال ۱۹۵۲ شیخ سفید، اولین فیلمش را کارگردانی می‌کند و اگرچه این فیلم موفقیت چندانی کسب نمیکند، اما فیلم بعدیش با نام «ولگردها»، تحسین جهانیان را بر می‌انگیزد. فیلم‌های بعدی فلینی به مرور به سمت درون‌گرایی می‌روند، او با درهم شکستن مرزهای پیشین و رها کردن روایت خطی یک داستان، به شرح حال درونی شخصیت‌ها و نمایش افکار و تجربیات ذهنی آنها می‌پردازد. فلینی سرانجام در سال ۱۹۹۳، در سن ۷۳ سالگی بدرود حیات گفت.