قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انتظار طبیعی در قبال همکاری گسترده ایران با آژانس و پاسخگویی تهران به مسائل باقیمانده، آن است‌که اقدامات متناسب با آن، برای ایجاد اعتماد متقابل از طرف مقابل صورت گیرد که این می‌تواند جلوگیری از صدور قطعنامه جدید و نحوه اعمال تحریم‌ها باشد. عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد که «متوقف شدن» پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل شاید بخشی از این نوع همکاری‌های تهران با آژانس باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای صدور قطعنامه جدید، از خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گروه ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که به این کشور تذکر دهند، این رفتار می‌تواند به مسیر همکاری ایران با آژانس لطمه بزند و فضا را همچون گذشته تند کند که تندشدن فضا به ‌نفع هیچ طرف نیست.

رحمانی فضلی پیشنهاد محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای را رد کرد؛ اما در عین حال گفت: می‌توان در قالب ۱+ ۵ با آمریکا به‌عنوان عضو دائم شورای‌امنیت سازمان‌ملل در مسیر حل هرچه سریعتر موضوع هسته‌ای، مذاکرات جانبی داشت. وی طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده از سوی غرب در موضوع هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: تهران، هر ایده‌ای را که در آن به نوعی موضوع تعلیق وجود داشته باشد، نمی‌پذیرد.

این مقام ارشد شورای عالی امنیت ملی از غرب خواست ایده‌هایی را روی میز مذاکره بگذارد که هم حقوق حقه ایران رعایت شود و هم نگرانی‌های واقعی آنها برطرف شود.