وزارت امور خارجه آمریکا: کروکر درباره گفت‌و‌گو با کاظمی قمی اختیار عمل دارد

دنیای اقتصاد - مقام‌های عراقی و رییس هیات‌ کارشناسی ایرانی در نشست سه جانبه امنیتی بغداد، این گفت‌و‌گوها را مثبت و جدی ارزیابی کردند. حسین امیرعبداللهیان همچنین از تداوم گفت‌و‌گوها در آینده خبر داد.

از جمله اتفاقات قابل‌توجه این نشست، دیدار جداگانه سفرای ایران و آمریکا در عراق بود که از تغییر روند مذاکرات حکایت دارد. رییس ستاد امور عراق در وزارت امور خارجه بعد از پایان سومین دور گفت‌وگوها در بغداد گفت: در این دور از گفت‌و‌گوها ریشه‌ها و علل تروریسم و ناامنی در عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد که محور گفت‌وگوها «ایجاد ثبات و امنیت در عراق» و کمک به دولت و ملت عراق در انجام این مهم بود.

وی اضافه کرد که هیات ایرانی در بحث ریشه‌های تروریسم به هیات آمریکا یادآور شد که تروریسم خوب و بد ندارد و به‌صورت گزینشی نباید با آن برخورد کرد.

عبداللهیان گفت: براساس قطعنامه ۱۳۷۳ و دیگر قطعنامه‌های سازمان ملل باید با همه اشکال تروریسم برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه علل و ریشه‌های رشد و توسعه تروریسم در عراق در این دور از گفت‌وگوها برای طرف آمریکایی توضیح داده شد افزود: در مقوله ناامنی رفتارهای مبهم و بعضا مشکوک آمریکا را برشمردیم.

وی گفت: اقدام سهل‌انگارانه یا حساب شده آمریکا در باز گذاشتن رفتار برخی از گروه‌های خرابکار و تروریستی را به آنها گوشزد کردیم.

رییس هیات کارشناسی ایران ادامه داد: هیات آمریکایی نتوانست دلایل قانع‌کننده‌ای در خصوص موارد مطرح شده ارائه کند.

وی گفت: سیاست‌های غلط اشغالگران باعث توسعه ناامنی در این کشور شده است.

وی درباره آنچه آمریکایی‌ها در این دور از گفت‌وگوها مطرح کردند افزود: آنها به اوضاع دشوار عراق اشاره کرده و وضعیت عراق را چالش‌برانگیز خواندند. رییس هیات کارشناسی ایران تاکید کرد که آمریکا از ایران برای خروج از این شرایط خطرناک، درخواست کمک کرد.

حسین امیر عبداللهیان درباره دیدگاه عراقی‌ها در این دور از گفت‌وگوها نیز گفت: آنها از دو طرف گفت‌وگو کننده خواستند برای حمایت از دولت و ملت عراق و ثبات و امنیت در این کشور اقدامات لازم را

انجام دهند. وی تاکید کرد که دولت عراق با توجه به سازنده بودن این گفت‌وگوها و نقش موثر و مهم ایران در تحولات عراق، خواستار ادامه گفت‌وگوها شد. وی اضافه کرد که در این دور از گفت‌وگوها موافقت شد که دور بعدی گفت‌وگو بنا به دعوت دولت عراق، ادامه پیدا کند.

عبداللهیان به زمان دقیق دور بعدی گفت‌وگوها اشاره نکرد.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد نیز در این باره گفت در نشست دوشنبه طرف‌های مذاکره توافق کردند که چندی بعد نشستی دیگر داشته باشند.

عبداللهیان همچنین گفت: در دور دوم گفت‌وگوها با تشکیل یک کمیته امنیتی مشترک در سطح کارشناسی موافقت شد.

دومین دور گفت‌و‌گوهای ایران، آمریکا و عراق اوایل ماه جاری به درخواست دولت عراق و موافقت آمریکا و ایران با حضور سفرای ایران و آمریکا در بغداد از سر گرفته شد.

عبداللهیان هدف این کمیته را بررسی راه‌های برقراری ثبات و امنیت در عراق عنوان کرد.

وی گفت‌وگوهای دوشنبه را در راستای این اهداف کمیته خواند و افزود: نشست کارشناسی امروز بیش از دو ساعت و ۳۰دقیقه به طول انجامید.

از طرف آمریکایی‌ها مارسی رئیس، یکی از دیپلمات‌های ارشد سفارت آمریکا در بغداد و از طرف عراقی‌ها نیز حسن کمال از معاونان ارشد وزارت خارجه و تعدادی از کارشناسان سه طرف حضور داشتند.

عبداللهیان درباره نتیجه‌بخش بودن گفت‌و‌گوها با توجه به ادامه ایراد اتهام‌ها بین دو طرف، گفت: در مورد اینکه در این گفت‌و‌گوها به نظر مشترک خواهیم رسید یا خیر، باید اذعان داشت که این نشست‌ها در سطح کارشناسی است و نشست‌های کارشناسی شرایط و فضای خاص خود را دارد. عبداللهیان اضافه کرد که گفت‌و‌گوها در شرایط خاصی انجام می‌شود و در نهایت نتیجه اعلام خواهد شد.

وی در خصوص بررسی مساله حضور گروهک منافقان در عراق گفت: در این دور از گفت‌وگوها به طور مشخص درباره یک گروه تروریستی بحث و بررسی نشد و ما به صورت عمومی نگاه خود را درباره مجموعه تروریسم در داخل عراق بیان کردیم.

در حاشیه‌ نشست کارشناسی سه‌جانبه، حسن کاظمی قمی و رایان کروکر سفرای جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده به طور جداگانه با هم دیدار و گفت‌و‌گو کردند. درباره این دیدار و موضوعات مطرح‌شده اطلاع چندانی در دست نیست، جز آنکه عبداللهیان در کنفرانس خبری گفت که این دو در نشستی کوتاه، چارچوب مذاکرات کارشناسی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: سفیر ایالات متحده در خصوص تصمیم‌گیری برای تاریخ نشست‌ها با طرف ایران درباره عراق تا حدی از آزادی عمل برخوردار است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت که نشست کروکر با همتای ایرانی‌اش در پی گفت وگوهایی انجام شد که نمایندگان دو کشور پیشتر داشتند و فقط بر سر مسائل امنیتی عراق متمرکز بود.

وی به خبرنگاران گفت: این یک تبادل نظر صادقانه و حرفه‌ای در مسائل امنیتی عراق بود. مک کورمک از گفتن اینکه چه چیزی باعث برگزاری این نشست شد خودداری کرد، اما تاکید کرد که کروکر در خصوص اینکه چه زمانی با همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کند تا حدی آزادی عمل دارد.

دو هفته پیش جیمز دابینز، نماینده پیشین دولت بوش در امور افغانستان که بارها با مقام‌های ایرانی درباره افغانستان رایزنی کرده بود، ضمن انتقاد از روند فعلی مذاکرات ایران و آمریکا در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشته بود: اجازه داشتم با مقام‌های ایرانی درباره افغانستان، هر زمان و در هر جا مذاکره کنم.

به گفته وی رایان کروکر پس از دیدار اول با هیات ایرانی باید مستقیما به واشنگتن گزارش می‌داد و برای برگزاری دور دوم مذاکرات اجازه می‌گرفت و این روال دو ماه زمان گرفت.

این دیپلمات آمریکایی با یادآوری اینکه جلوگیری از فروپاشی عراق و تقویت دولت مرکزی فعلی عراق به نفع ایران و آمریکا است، به کاخ سفید توصیه کرده بود که با تغییر روند موجود مذاکرات با تهران، آن را به صورت مرتب، غیررسمی و خصوصی انجام دهد.