اختلاف‌نظر بوش با کرزای بر سر ایران

جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا و حامد کرزای همتای افغان او در مصاحبه مطبوعاتی خود بر نقاط مشترک دو کشور بر سر تروریسم تاکید کردند.

اما به نظر می‌رسد که این دو در یک موضوع با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و آن ایران است.

کرزای در جریان مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان که روز یکشنبه پخش شد، گفت ایران نقش مثبتی در افغانستان ایفا کرده است.وی گفت: ایران از حامیان افغانستان است، چه در روند صلح و مقابله با ترور و چه در مبارزه علیه مواد مخدر. اما بوش در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با حامد کرزای در کمپ دیوید نسبت به حضور مثبت ایران در افغانستان ابراز تردید کرد. جورج بوش گفت حامد کرزای بهتر از همه می‌داند که در کشورش چه می‌گذرد و او حاضر است به نظرات رییس‌جمهوری افغانستان در این زمینه گوش فرا دهد.

او مدعی شد با این وجود این بر عهده دولت ایران است که ثابت کند نقش مثبتی در افغانستان بر عهده دارد.

معامله نکردن با گروگانگیران

کاخ سفید می‌گوید جورج بوش و حامد کرزای موافقت کرده‌اند که برای آزادی گروگان‌های کره‌ای با طالبان معامله نکنند.یک سخنگوی رییس‌جمهوری آمریکا پس از کنفرانس خبری بوش با رییس‌جمهوری افغانستان در نزدیکی واشنگتن گفت که بر سر ۲۱ گروگان «معامله به مثلی» صورت نخواهد گرفت.

طالبان که خواستار مبادله عده‌ای زندانی با گروگان‌ها شده، تاکنون دو تن از اعضای گروه امدادرسانی کره جنوبی را کشته است.

اعضای این گروه روز ۱۹ ژوئیه در مسیر کابل به قندهار در ولایت غزنی ربوده شدند.

گوردون جاندرو پس از دیدار کرزای با جورج بوش در کمپ دیوید در ایالت مریلند گفت: هر دو رهبر توافق کردند که در مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها، نباید معامله به مثلی بر سر آنها صورت گیرد. او افزود: طالبان بی‌رحم است و چنین کاری آنها را جسورتر می‌کند.

انتقاد خبرگزاری فرانسه از بی‌دقتی بوش

خبرگزاری فرانسه از اظهارات بدون دقت جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا درباره اینکه ایران به طور علنی خواستار دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بوش در کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان گفت: این بستگی به ایران دارد که به جهان ثابت کند آنها یک نیروی ایجاد ثبات و نه نیرویی در جهت بی‌ثباتی هستند. وی مدعی شد: علاوه بر این، ایران دولتی است که تمایل خود را برای ساخت سلاح هسته‌ای اعلام کرده است. اما ایران بارها تاکید کرده برنامه هسته‌ایش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است.

مقامات کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که نمونه‌ای از اینکه تهران به طور علنی اعلام کرده خواستار دستیابی به سلاح‌های اتمی است، ارائه دهند گفتند بوش این مساله را با اشاره به رد تعلیق برنامه هسته‌ای از سوی ایران اظهار کرده است! آنها افزودند بوش به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران اشاره داشته است.