رنگ و بوی انتخاباتی در آخرین سفرهای استانی عکس: ایسنا
دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد دور تازه سفرهای استانی اش را پرتحرک و طوفانی آغاز کرد. او که روز پنج شنبه بعد از نزدیک به یک سال وقفه در سفرهای استانی به سمنان رفته بود بلافاصله بعد از اتمام این سفر به کردستان نیز رفت. دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد دور تازه سفرهای استانی اش را پرتحرک و طوفانی آغاز کرد. او که روز پنج شنبه بعد از نزدیک به یک سال وقفه در سفرهای استانی به سمنان رفته بود بلافاصله بعد از اتمام این سفر به کردستان نیز رفت.
در اولین سفر استانی دولت در سال جدید آنچه بیش از هر چیز نمود ویژه‌ای پیدا کرد اظهارات یارانه‌ای و انتخاباتی رییس جمهور بود که رنگ و بوی خاصی به محتوای این سفر داد. این امر البته واکنش برانگیز نیز شد؛ چنانکه یکی از نمایندگان مجلس در انتقاد از نحوه و زمان آغاز دور جدید سفرهای استانی دولت دیدگاه هایی بی پرده و انتقادی در این خصوص ابراز کرد.

احمدی‌نژاد در جریان سخنانش در سمنان با انتقاد از برخی برداشت‌ها از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: «برخی باید مراقبت باشند که سخنانی نگویند که مردم را بی‌انگیزه یا مایوس کنند. وقتی رهبری عزیز با جایگاه برجسته‌ای که دارند به صراحت می‌گویند که من یک رای بیشتر ندارم، این درسی است برای همه‌ی ما؛ اما یک عده می‌گویند نظر رهبری این است که این شخص بیاید و آن شخص نیاید، به شما چه مربوط است؟ این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند، همه‌ سلایق باید بیایند.» در این بین، برخلاف واپسین سفرهای استانی دولت در دور گذشته، این بار محمود احمدی نژاد از همراهی خاص نیز برخودار بود. اسفندیار رحیم مشایی که در دو سال گذشته و حداقل برای چندین ماه در آن دوران از حضور در مقابل دوربین‌ها خودداری می‌کرد این بار کمتر گذاشت که احمدی نژاد عکس تکی بگیرد. اظهارات انتخاباتی رییس‌جمهور اما تنها محور سفر استانی دولت به سمنان نبود چه آنکه رییس‌جمهور به دنبال تاکیدات گذشته خود و برخی دیگر از مقامات دولتی درباره امکان افزایش میزان یارانه‌های نقدی به رقم ماهی ۲۵۰ هزارتومان برای هر نفر اشاره کرد؛ اما گفت که عده‌ای در مسیر اجرای این امر «مانع تراشی» می‌کنند. با این اوصاف اگرچه تکرار چندین باره یک نکته در جریان دو سخنرانی احمدی نژاد در سمنان و شاهرود غلبه مباحث انتخاباتی در گفتار احمدی نژاد را نشان می‌داد؛ اما سفرهای استانی وی در پنج شنبه و جمعه با افتتاح چندین پروژه عمرانی در سمنان و کردستان (سدهای گاران مریوان و زیویه، ۱۰ هزار واحد مسکن مهر و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج) و همچنین اشاره به مسائل یارانه‌ای دارای نویدها و وعده‌های اقتصادی به مردم نیز بود. او در این سفر استانی گفت که وام ازدواج هم از سر گرفته می‌شود و تاکید کرد که «باید ایران را بسازیم.» احمدی‌نژاد همچنین در بیانی متفاوت اظهار کرد: «در شرایطی که کشور در معرض یک خطر بزرگ قرار می‌گیرد و با امکانات معمولی نمی‌توان خطر را برطرف کرد، نیازمند اقداماتی بزرگ و اصلاحات تند هستیم.»

تلاش برای جذب رای
یا نشانه ارادت به مردم؟

از زمانی که اخبار مربوط به قصد احمدی‌نژاد به منظور آغاز دور تازه سفرهای استانی با سفر به زادگاهش منتشر شد، اولین برداشت‌ها از اهداف این سفر نیز در راستای انتخاباتی شدن فضای کشور با نزدیکی به خردادماه ارائه شد. در این باره، کمال‌الدین پیرموذن با اعتقاد بر اینکه «متاسفانه هم‌اکنون سفرهای استانی دولت به سفرهای تبلیغاتی- انتخاباتی تبدیل شده است»، می‌گوید: این سفرها نتیجه‌ای برای مردم ندارد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داده است: متاسفانه دولت با این اقدامات شتابزده تنها به دنبال جمع‌آوری رای برای کاندیدای منتخب خود است. وی افزود: از طرف دیگر شاهد هستیم که احمدی‌نژاد در سفر تازه خود مشایی را به همراه برده، این در حالی است که حضور مشایی در سفرهای استانی هیچ دلیل قانع کننده‌ای ندارد، از این‌رو به طور حتم دولت با همراه کردن مشایی در سفرهای استانی به دنبال جذب آرای مردم است.این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه دولت به جای هزینه کرد بیت‌المال در سفرهای انتخاباتی خود، آن را باید در جهت رفع محرومیت مردم استفاده کند، یادآور شد: در شرایط کنونی دولت تنها به دنبال تحقق اهدافش است، بنابراین هیچ توجهی به مشکلات مردم نمی‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اعلام اینکه متاسفانه هم اکنون تمام اهداف احمدی‌نژاد و دولت را مشایی تعیین می‌کند، گفت: به طور حتم استمرار قدرت برای افرادی که با اهداف انقلاب و رهبری زاویه دارند، هیچ موقع ممکن نیست.

اظهارات این نماینده مجلس در حالی بیان شد که محمود احمدی نژاد دلایل دیگری برای آغاز دور تازه سفرهای استانی دولت برشمرد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ رییس جمهور در فرودگاه سمنان گفت: دولت از دور چهارم سفرهای استانی چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول پیگیری خدمات و کارهایی است که دولت در سفرهای قبلی انجام داده است، هدف دوم رفع موانع و مشکلاتی است که در برابر برخی از تصمیمات ملت و دولت وجود دارد و هدف سوم تصمیم‌گیری برخی مواردی است که در فاصله این سفرها به وجود آمده یا در سفرهای قبلی مورد توجه قرار نگرفته است. وی ادامه داد: البته همانطور که گفتم هدف اصلی از این سفر ابراز ارادت به مردم و تاکید بر خدمتگزاری به آنها است.

می‌گویند به بیکارها پول بدهیم
اما مخالف یارانه‌اند

رییس جمهور با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: هنوز اطمینان دارم که با یک حرکت آرام و آسان می‌شود ماهی ۲۵۰ هزار تومان به مردم داده و این حق مردم است، متاسفانه عده‌ای در مسیر اجرای کامل این طرح بهانه‌ و مانع‌تراشی ایجاد کردند در حالی که هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین طرح اقتصادی کشور است. وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: برخی چنین می‌گفتند که اگر به مردم پول بدهیم آنها تنبل خواهند شد اما بعد طرحی تصویب می‌شود که به بیکارها پول بدهیم که البته ما نیز با آن موافق هستیم. چگونه است که این بد است و آن خوب؟ یارانه‌ای را که می‌خواهیم از خود مردم بگیریم و به آنها بدهیم.رییس‌جمهور ادامه داد: در هر کجا که مردم به میان آمدند کار با موفقیت جلو رفته است، طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز از سوی خود مردم اجرا شد اما زمانی که مرحله دوم آن در حال اجرا بود گفتند که این طرح تبلیغاتی است، اگر این طرح بد و شکست خورده است چرا اجرای آن تبلیغاتی محسوب می‌شود؟

همه چیز پلمب شده بود

اما هسته‌ای شدیم

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در موضوع هسته‌ای زمانی که همه چیز پلمب شده بود، در تاسیسات نطنز حضور یافتم و با اعتماد به جوانان خود، امروز هسته‌ای شده‌ایم و چنانچه در تمام بخش‌ها به مردم اعتماد شود، انقلابی در تمامی عرصه‌ها به وقوع خواهد پیوست. احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ ایران نیازی به بمب اتم ندارد و اگر روزی لازم باشد، دشمنان از منطقه پارو شوند، همین جوانان با اراده و اندیشه خود می‌توانند این کار را انجام دهند. در حقیقت بمب اتم حقیقی ما جوانان و اندیشه آنان است.

رییس جمهور تصریح کرد: تمام تلاش‌ها و فشارهای دشمنان به خاطر این است که آنها می‌خواهند مردم وارد عرصه‌های اقتصادی نشوند و برخی نیز در داخل با آنها همکاری می‌کنند چرا که می‌دانند اگر مردم ایران وارد عرصه شوند، تمام محاسبات را به هم خواهند ریخت.

رهبری عزیز فرمودند
یک رای بیشتر ندارند

احمدی‌نژاد همچنین گفت: حماسه سیاسی به این معنا است که کارها در اختیار مردم قرار گیرد زیرا هر جا که ملت وارد شده و تصمیم گرفتند، تصمیم درستی بوده است. رییس جمهور خاطر نشان کرد: رهبری عزیز فرمودند که یک رای بیشتر ندارند و کسی هم از آن اطلاع ندارد، طرح این موضوع معنا دارد و آن یعنی اینکه انتخاب حق مردم است و ملت باید تصمیم‌ بگیرد و زمانی که یک ملت دسته‌جمعی برای خدا تصمیم می‌گیرد، تصمیم او الهی و انقلابی است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر قرار است، حماسه اقتصادی و سیاسی محقق شود، باید کار دست مردم باشد. البته رهبری عزیز هم از جایگاه برجسته‌ای هدایت جامعه را برعهده دارند و جامعه و مردم پشت سر رهبری حرکت می‌کنند. رییس جمهور تاکید کرد: هیچکس نباید رهبری را در انحصار خود بداند و به بهانه طرفداری از رهبری عده‌ای را کنار بزند. رهبری متعلق به همه ملت ایران است، همه ملت بزرگ ایران در راه انقلاب و ارزش‌های الهی و خط نورانی امامت و ولایت قرار دارند و سرنوشت خود را بهتر از دیگران تشخیص می‌دهند.احمدی‌نژاد اضافه کرد: باید همه سلایق در عرصه انتخابات حضور داشته باشند تا حماسه عظیم سیاسی برپا شده و دشمنان برای همیشه مایوس گردند.رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت حضور مردم در انتخابات برای پیشرفت کشور گفت: احکام الهی نیز جز با آگاهی خود مردم پیاده نخواهند شد، اگر مردم به هر دلیلی همراهی نکنند، عدالت و احکام آن اجرا نخواهد شد. احمدی‌نژاد تصریح کرد: انتخابات حق مردم است، امام راحل و رهبری معظم انقلاب فرمودند که یک رای بیشتر ندارند و طبق فرموده مقام معظم رهبری همه سلایق باید در انتخابات
شرکت کنند.