شیخ دیپلمات؛ کاندیدای مورد حمایت هاشمی؟ فاطمه هاشمی و حسن غفوری‌فرد در کنار حسن روحانی

دنیای اقتصاد- حسن روحانی،رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانجام بعد از مدت‌ها که صحبت از آمدن یا نیامدن او به صحنه انتخابات بود پنج‌شنبه گذشته با برگزاری همایشی در غرب تهران و با حضور دو تن از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به طور رسمی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. موضوعی که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال حمایت هاشمی از کاندیداتوری وی را دامن زد. حامی اصلی روحانی، حزب اعتدال و توسعه، نزدیک به آیت‌الله هاشمی است که متشکل از تعدادی از مدیران دولت سازندگی می‌باشد. روحانی در سخنانی به تبیین برنامه‌هایش برای دولت آینده پرداخت و گفت که دولت من دولت تدبیر و امید خواهد بود و گفتمان آن نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان است و قصد دارم منشور حقوق شهروندی را تدوین خواهم کرد. وی سپس با بیان اینکه من دولت راستگویان و درست کرداران را تشکیل می‌دهم تاکید کرد که زنده باد اخلاق؛ زنده باد صداقت؛ زنده باد حقوق شهروندی؛ زنده باد اعتدال؛ زنده باد تدبیر؛ زنده باد امید؛ زنده باد اسلام؛ زنده باد ایران.

حسن روحانی کیست؟

شیخ حسن فریدون روحانی در سال ۱۳۲۷ در شهر سرخه در شهرستان سمنان زاده شد. در سال ۱۳۴۰ در سن ۱۳ سالگی به قم رفت و تحصیلات حوزوی‌ خود را آغاز کرد، وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران‌، نماینده مردم‌ در دوره‌های‌ اول‌ تا پنجم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بود که در مجلس پنجم نایب رییس اول مجلس بود. از سال‌ ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶، ریاست‌ قرارگاه‌ مرکزی‌ خاتم‌الانبیاء(ص‌) را بر عهده‌ گرفت‌ و از همان‌ سال‌ (۱۳۶۴) تا پایان‌ جنگ‌، مسوولیت‌ فرماندهی‌ ستاد کل‌ پدافند هوایی‌ کشور را نیز عهده‌دار بود. روحانی‌ از سال‌ ۱۳۶۸ که‌ «شورای‌‌عالی‌ امنیت‌ ملی‌» کشور تشکیل‌ شد، به‌ عنوان‌ نماینده رهبر انقلاب‌ وارد شورا شد و هم‌ اکنون‌ نیز یکی از نماینده‌های‌ رهبری‌ در شورای‌‌عالی‌ امنیت‌ ملی‌ است. وی در دولت اصلاحات،دبیر شورای امنیت ملی بود که به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران چندین دور با کشورهای غربی گفت‌وگو کرد. روحانی از سال ۸۴ تاکنون نیز رییس‌ مرکز تحقیقات‌ استراتژیک‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ است. همچنین وی‌ از سال‌ ۱۳۷۰ تاکنون‌ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ و رییس‌ کمیسیون‌ سیاسی‌ ـ امنیتی‌ ـ دفاعی‌ آن‌ مجمع‌ است. روحانی در دوره سوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، نماینده مردم‌ استان‌ سمنان‌ و در دوره جدید، نماینده مردم‌ استان‌ تهران‌ در این‌ مجلس‌ است.

اما آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، حسن روحانی در همایش اعلام کاندیداتوری‌اش در مجتمع آدینه تهران با اشاره به موضوعاتی مثل شعارهای بی‌محتوا، بداخلاقی در جامعه و ضربه‌هایی که در سال‌های اخیر به سرمایه‌های کشور وارد شده، گفت: نورانیت اخلاق در جامعه کمرنگ شده است. اخلاق در سطح حاکمیت از بین رفته اما امروز با رفتارها و موضع گیری زودگذر، فقدان تدبیر و آینده شناسی مواجهیم. وی با اشاره به اینکه تمام درآمد دولت سازندگی از نفت و گاز کمتر از ۲۴ درصد درآمد این ۸ سال بود، ادامه داد: تمام ارزی نیز که دولت اصلاحات داشت کمتر از ۲۷ درصد ۸ سال گذشته بود. روحانی افزود: چقدر ناگوار است که بانک مرکزی سکوت کند و صندوق بین‌المللی پول IMF اعلام کند که رشد امسال کشور منفی بوده است.

ایران روزهای حساس و سختی

را می‌گذراند

وی با بیان اینکه در این سال‌ها سخنان و آمار بسیاری درباره کارآمدی مطرح شده است، تصریح کرد: اما متاسفانه در این راستا فعالیتی صورت نگرفته است. روحانی با اشاره به اینکه ایران روزهای حساس و سختی را می‌گذراند اضافه کرد: حساسیت به سبب چالش‌های منطقه‌ای، تحریم‌ها، معضلات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و سوءمدیریت‌ها است. وی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی به جای اینکه در این شرایط با تکیه بر قدرت مقاومت مردم ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌فرستد، گفت: تورم بالای ۳۰ درصد، کاهش قدرت خرید پول ملی، بیکاری و رشد اقتصادی صفر یا منفی از جمله معضلات اقتصادی کشور است. روحانی با اشاره به اینکه این مشکلات در شرایطی است که درآمد ارزی کشور بالای ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است تصریح کرد: قرار بود نرخ تورم و بیکاری تک رقمی شود، اما این اتفاق نیفتاد. وی با اشاره به اینکه همه ضعف‌ها را نمی‌توان به پای تحریم‌ها نوشت، خاطرنشان کرد: می‌توانستیم تحریم‌ها را با تدبیر عزتمندانه تقلیل دهیم. روحانی گفت: این ضعف مدیریت در مواردی مثل انحلال سازمان مدیریت، تعطیلی شورای پول و اعتبار و بی‌ثباتی در تصمیمات دولت است که نمونه آن را می‌توان در اتخاذ ۶۰ تصمیم مختلف در خصوص ارز در مدت پنج ماه مشاهده کرد.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، جانشین شدن تصمیمات فردی به جای عقل جمعی، گسستگی نظام اجرایی با نخبگان کشور و عدم استفاده از مشورت فعالان فرهنگی و اجتماعی را از نمونه‌های بارز سوءمدیریت دانست و گفت: رییس‌جمهوری باید مسوولیت را به عهده بگیرد که ملی باشد نه حزبی؛ مستقل، معتدل، کارآمد، بین‌الملل نگر، برنامه محور، مشورت‌پذیر و مسوولیت‌پذیر و پاسخگو باشد.

با کسب نظر بزرگان وارد عرصه شدم

روحانی با بیان اینکه در این شرایط حساس و ویژه به خاطر احساس مسوولیت شخصی و کسب نظر مشورتی بزرگان نظام وارد این عرصه شده‌ام، افزود: من پیش پای ملت بن‌بستی نمی‌بینم، باید تدبیر جای بی‌تدبیری را بگیرد و خرد جمعی جایگزین تصمیمات فردی شود. وی در ادامه سخنان خود سیاست خارجی را علم و هنر توامان دانست و اظهار کرد: ما نیازمند دانشمندی هنرمند هستیم که تجربه لازم را در این زمینه داشته باشد. روحانی با اشاره به اینکه دولتی موفق خواهد بود که فراجناحی باشد؛ چرا که نمی‌توان با یک جناح کشور را اداره کرد، ادامه داد: کشور را ملت اداره می‌کند نه یک حزب و جناح. باید از همه انسان‌های کارآمد استفاده کرد. روحانی فرهنگ پویا، سیاست راهگشا و اقتصاد شکوفا را سه معیار اساسی برای اداره کشور دانست و گفت: اداره کشور بر اساس برنامه با حضور نیروهای صدیق صورت می‌گیرد. همه مردم در کشور باید احساس عدالت داشته باشند. عدالت یعنی فرصت برابر. وی با بیان اینکه تنها نامی از توسعه و پیشرفت در کشور باقی مانده اظهار کرد: متاسفانه توسعه‌ای که باید در ۸ سال گذشته شاهد شکوفایی آن بودیم چیزی از آن باقی نمانده است.

هاشمی و خاتمی نمی‌آیند

روحانی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی قصد کاندیداتوری ندارند و قطعا در انتخابات کاندیدا نمی‌شوند. وی ادامه داد: بنده نیز به نفع هیچ‌کس کناره‌گیری نخواهم کرد و تا آخر در صحنه می‌مانم.

در این نشست که با شعار «دولت تدبیر و امید» برگزار شد، چهره‌های چون فاطمه و یاسر هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اکبر ترکان، آیت‌الله محمود علوی، حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر سابق اطلاعات، حجت‌الاسلام علی عسگری مشاور پارلمانی رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی زم، فریدون جیرانی کارگردان سینما و جمعی از چهره‌های سیاسی مطرح در کشور حضور داشتند.