از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در جلسه دیروز، ۱۴۴نماینده به بررسی خارج از نوبت این لایحه رای موافق، ۱۶نماینده رای مخالف و ۶نماینده رای ممتنع دادند؛ با اعلام موافقت نمایندگان حدادعادل اعلام کرد که زمان آغاز بررسی این لایحه یکشنبه هفته آینده خواهد بود. هفته آینده صورت می‌گیرد

بررسی خارج از نوبت لایحه اجرایی اصل ۴۴

فوریت طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک‌شغل تصویب شد

لایحه یک‌فوریتی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه با بررسی خارج از نوبت این لایحه موافقت کرده و به آن رای مثبت دادند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو هیات‌رییسه مجلس پیش از رای‌گیری برای بررسی خارج از نوبت این لایحه گفت: عده‌ای از نمایندگان در خواست بررسی این لایحه خارج از نوبت را کرده‌اند که بررسی این لایحه یکشنبه آینده در مجلس آغاز می‌شود.

غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس نیز گفت: با توجه به اهمیت این لایحه و زحماتی که همکاران در بررسی این لایحه کشیده‌اند خواهش می‌کنم نمایندگان در رای‌گیری شرکت کنند.

از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر، ۱۴۴نماینده به بررسی خارج از نوبت این لایحه، رای موافق، ۱۶نماینده رای مخالف و ۶نماینده رای ممتنع دادند.

با اعلام موافقت نمایندگان حدادعادل اعلام کرد که زمان آغاز بررسی این لایحه هفته آینده خواهد بود. نمایندگان مجلس همچنین به یک‌فوریت طرحی رای مثبت دادند که درصورت تصویب نهایی‌، عضویت کلیه اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه گانه موسسات و سازمان‌های تابعه آن و شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان، ممنوع است.

نمایندگان مجلس این طرح را با ۱۵۶رای موافق‌، ۴۴رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۱۴نماینده حاضر، تصویب کردند.

طراحان این طرح را با قید دو فوریت به مجلس ارائه کرده بودند که دو فوریت این طرح تنها ۱۴۰رای موافق‌، ۵۵رای مخالف، ۱۱رای ممتنع از مجموع ۲۱۴نماینده حاضر را کسب کرد که دو فوریت آن رای نیاورد. براساس ماده واحده این طرح و درصورت تصویب نهایی، عضویت تمامی اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه‌گانه، موسسات و سازمان‌های تابعه آنها، شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که شمول قانون‌ بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام بوده و به هر مقدار ‌از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان ممنوع است.

همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح، این ممنوعیت مشمول اعضای کنونی شورای نگهبان که قبل از این قانون ، انتخاب شده‌اند نیز می‌شود.

براساس این طرح و در صورت تصویب نهایی، چنانچه این افراد ظرف مدت یک ماه از تصویب این قانون استعفا ندهند، از عضویت در شورای نگهبان مستعفی شناخته می‌شوند. طراحان، هدف از ارائه طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل را صیانت از قانون اساسی و اجرای اصل ۴۴قانون اساسی و رفع تبعیض‌های ناروا موضوع بند ۹اصل سوم قانون اساسی و نیز حفظ استقلال قوا ذکر کرده‌اند. این طرح به امضای ۵۲نماینده رسیده بود.

افزون بر این، نمایندگان به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان بار دیگر لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند.

این لایحه دی ماه سال ۱۳۸۵در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان ۹ایراد از آن گرفته بود.

از سوی دیگر، مجلس به دو فوریت و یک فوریت طرحی در مورد تمدید زمان صدور و ثبت سند مالکیت املاک فاقد سند رای منفی داد.

نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز ابتدا به بررسی دو فوریت طرح تمدید زمان مواد اصلاحی ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک پرداختند و تنها ۱۰۸نماینده به آن رای موافق دادند.

دو فوریت این طرح ۶۸رای مخالف و ۲۲رای ممتنع از مجموع ۲۱۰نماینده حاضر در نشست علنی مجلس را کسب کرد و در نتیجه به تصویب نرسید.

سپس برای یک فوریت این طرح رای‌گیری شد که یک فوریت آن نیز ۱۰۴رای موافق، ۵۳رای مخالف‌و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۰۹نماینده حاضر را کسب کرد که یک فوریت آن نیز به تصویب نرسید.

نمایندگان همچنین به دو فوریت طرح‌ استفساریه‌ای رای‌مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی‌ آن، شرکت مخابرات ایران ملزم است از محل اعتبارات و منابع داخلی خود، کارگزاران مخابرات روستایی را بیمه کند.

با تصویب دو فوریت‌، این طرح استفساریه، امروز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.