فاجعه اقتصادی؟

مترجم: رفیعه هراتی

گروه‌های مدافع حقوق کارفرمایان و مهاجران علیه قوانین منتشر شده در ۱۰اوت توسط دولت بوش بحث می‌کنند. این قوانین کارفرمایان را ملزم می‌کند. کارگران بدون شماره‌های معتبر بیمه اجتماعی را اخراج کنند. مخالفان معتقدند این قوانین ممکن است برای یک ماه موثر باشند، اما تاثیر مصیبت‌باری بر اقتصاد آمریکا خواهد گذاشت و زندگی حدود ۱۲میلیون مهاجر غیرقانونی را در آمریکا مختل خواهد کرد.

کاریج رگلبروگ یکی از مدیرکل‌های ائتلاف اصلاح قانون مهاجرت و سخنگوی انجمن پرستاری آمریکا می‌گوید: «پرتاب این سنگ در آب، پیامدهای ویران‌کننده‌ای خواهد داشت. جمعیت ضدمهاجر توجه نکرده است که چه رخ خواهد داد اگر این نیروی کار به طور کامل از کشور خارج شود. چه کسی روی میز شام آمریکایی‌ها گوشت و سبزیجات خواهد گذاشت؟ تنها گروهی که تحت‌تاثیر این قوانین قرار نمی‌گیرند آمریکایی‌هایی خواهند بود که چیزی نمی‌خورند.»

صنایعی که تعداد زیادی از کارگران غیرقانونی را استخدام می‌کنند، مثل بخش کشاورزی، بخش ساختمانی، بخش نظافت و بخش حفاظت، به طور نامتناسبی تحت‌تاثیر این قوانین قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال آقای رگلبروگ برآورد می‌کند ۷۰درصد از کل مشاغل بخش کشاورزی آمریکا توسط مهاجران غیرقانونی اشتغال شده است. او می‌گوید: «هم‌اکنون در بخش کشاورزی وحشت وجود دارد. این سیاست کارفرمایان را مجبور خواهد کرد کارگران باتجربه و آموزش‌دیده را اخراج کنند و یا سر خود را پایین بیندازند و امیدوار باشند قانون با آنها برخورد نکند.»

دستورالعمل‌های واضح

این قوانین در پی عدم‌موفقیت کنگره برای تصویب اصلاح قانون جامع مهاجرت در ماه ژوئن، منتشر شد. این قوانین حکم می‌کند کارفرمایان کارگردانی را که نام آنها با شماره‌های بیمه اجتماعی منتشر شده‌شان منطبق نیست اخراج کنند. شرکت‌ها پس از آنکه سازمان تامین اجتماعی برای آنها نامه «عدم تطابق» ارسال کرد، ۹۰ روز فرصت دارند مغایرت را رفع و یا کارگر را اخراج کنند. نامه «عدم تطابق» زمانی ارسال می‌شود که شماره ارائه شده به سازمان تامین اجتماعی مطابق با نام موجود در پرونده نباشد. این قوانین توسط دبیر اداره امنیت آمریکا مایکل چرتوف و کارلوس گوتیرز وزیر بازرگانی، در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته اعلام شد.

کارفرمایانی که از این قوانین پیروزی نکنند با جریمه ۱۱۰۰۰ دلار برای هر کارگر و شش ماه زندان مواجه خواهند شد. مقامات دولت همچنین اعلام کردند به احداث حصار در طول مرز مکزیک سرعت خواهند داد و ماموران گشت مرزی بیشتری استخدام خواهند کرد و مهاجران غیرقانونی که قصد عبور از مرز را دارند بازداشت خواهند کرد.

دولت تاکنون دستورالعمل‌های واضحی منتشر نکرده است تا کارفرمایان پس از دریافت نامه‌های «عدم تطابق» از طرف سازمان تامین اجتماعی از آنها پیروی کنند. طبق قانون ۱۹۸۶، کارفرمایان باید از متقاضیان شغل بخواهند مدارکی ارائه دهند که ثابت کند شهروند آمریکا هستند یا اجازه کار در این کشور را دارند. بسیاری از کارگران غیرقانونی اوراق شناسایی جعلی تهیه می‌کنند تا بتوانند کار کنند. برآورد می‌شود ۷۵درصد از کارگران غیرقانونی در حال حاضر با شماره‌های بیمه اجتماعی جعلی کار می‌کنند و ۴/۱ هزینه‌ها را می‌پردازند.

واکنش‌های شدید

راس ناک سخنگوی اداره امنیت آمریکا درباره واکنش کارفرمایان می‌گوید انتظار آنها این است که از قانون اطاعت کنند و اداره امنیت کسانی را که از قانون پیروی نکنند تحت پیگیرد قرار خواهد داد. او می‌گوید «همه می‌دانند که ما باید کاری انجام دهیم و ما برای انجام آن کار بسیار مصمم هستیم. اکنون فرصت انجام کار درست یا کار غلط است و اگر کارفرمایان کار غلط را انجام دهند واقعا متاسف خواهد شد.»

اما منتقدان عقیده دارند این تغییرات زیان‌بار هستند و دور از اصلاح عادلانه قوانین مهاجرت هستند که بسیاری امید آن را داشتند.

آنجلو آمادور، مدیر سیاست‌ مهاجرت اتاق بازرگانی آمریکا می‌گوید: « این کار اصلاحات چندانی اعمال نمی‌کند و دستاویزی برای اداره امنیت آمریکا است که در قانونگذاری در مورد این قانون شکست خورده است.»

اتاق بازرگانی آمریکا مانند بسیاری از گروه‌های بازرگانی از برنامه کارگران خارجی موقت حمایت کرده است.

مارک گلد، رییس شرکت ساختمانی گلد می‌گوید: «نکته اصلی این است که این موضوع کارفرمایان رابه دلیل عدم اقدام مجلس مجازات می‌کند. یک ماه پیش بوش گفت موافق برنامه کارگران خارجی موقت است و اکنون می‌گوید: «بروید و همه آنها را اخراج کنید.»

من نمی‌توانم با حرف‌های ضد و نقیض بوش چه کنم.

گلد می‌گوید ۱۲۵نیروی کار او مهاجران قانونی هستند اما عقیده دارد این کسب و کار‌ها برای حل مشکل کمبود نیروی کار نیاز به کارگران بیشتری دارند که مسیر قانونی برای استخدام در آمریکا دارند. شرکت او ۱۰موقعیت شغلی خالی دارد که نمی‌تواند آنها را پر کند.بخش کشاورزی که به شدت به نیروی کار مهاجر وابسته است احتمالا بیشترین لطمه را خواهد خورد. الی کانتور، وکیل دعاوی مهاجرت در بورلی هیلز می‌گوید: «این کار احمقانه است. در اقتصاد کالیفرنیای جنوبی که به شدت به نیروی کار مهاجر وابسته است، اختلال اساسی رخ خواهد داد. ممکن است محصول در مزارع فاسد شود.» کانتور انتظار دارد برخی از موکلانش بی کار شوند و دیگران تنها شانس خود را امتحان کنند.

میزان تاثیر

برخی در مورد پیامدهای ناخواسته مثل از دست دادن شغل برای مهاجران و آمریکایی‌ها به یک میزان هشدار می‌دهند. داگلاس ریولین، سخنگوی مناظره ملی مهاجرت که یک سازمان حمایت از مهاجران واشنگتن است می‌گوید: «پیامدهای اقتصادی فراتر از دست دادن شغل مهاجران و یا تغییر شغل آنها خواهد بود. کسب و کارها ممکن است به دلیل از دست دادن کارگران و هزینه‌های اطاعت از این قوانین برون سپاری فعالیت‌های اقتصادیشان را تعطیل کنند. در حالی که کسب و کارهای پایین دولتی نیز مثل پردازش، کشتیرانی و خرده‌فروشی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این امر به بسیاری از کارگران آمریکایی که به این شغل‌ها وابسته هستند صدمه می‌زند و تنها کاری که می‌کنیم «سخت‌گیری کردن» است. برخی شرکت‌ها می‌گویند قوانین شدت یافته بر کسب و کار آنها تاثیر نخواهد گذاشت زیرا آنها از قانون پیروی می‌کنند. لیبی لاوسون سخنگوی شرکت تای سون فودز در بیانیه‌ای که توسط پست الکترونیک ارسال کرد گفت: ما هم اکنون در مورد نامه‌های «عدم تطابق» سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده‌ایم. سال‌ها شیوه کار ما اینگونه بوده است که زمانی که دولت‌ ما را از مشکل شماره بیمه اجتماعی کارگران مطلع می‌کرد، به طور جدی به آن پاسخ می‌دادیم به اتحادیه‌های کارگری که در دهه‌های گذشته سعی در محدود کردن مهاجرت داشتند، اکنون در حمایت از کارگران غیر قانونی که در میان اعضای آنها قرار دارند، سخن می‌گویند. الیزو مدینا معاون اجرایی اتحادیه بین‌المللی کارکنان بخش خدمات که ۴/۱میلیون عضو دارد می‌گوید: « این تغییر قانون راه‌حل غلطی برای این مشکل است، این امر واکنش غیرمنطقی به شکست اصلاح قانون مهاجرت در سنا است. این موضوع باعث مشکلات بسیار برای کارگران و مشکلات بزرگ برای اقتصاد خواهد شد.

اقتصاد غیررسمی؟

مدینا هشدار می‌دهد قوانین جدید صرف نظر از ایجاد مشکل برای کارگران و کمبود شدید نیروی کار در برخی صنایع پیامد ناخواسته گسترش اقتصاد زیرزمینی را خواهد داشت. او می‌گوید: بازی موش و گربه به وجود خواهد آمد. کارگران به سوی اقتصاد غیررسمی کشیده می‌شوند که در آن کارفرمایان دستمزدها را به طور نقدی می‌پردازند و این دستمزدها در جایی ثبت نمی‌شود. این کار برای مهاجران خطرناک است و تنها دستمزدها و مزایای کارگران آمریکایی را پایین می‌آورد و این فقط به نفع کارفرمایان خواهد بود.

مدینا می‌گوید: نگرانی به جمعیت مهاجران سرایت کرده است و اتحادیه بین‌المللی کارکنان بخش خدمات در حال به وجود آوردن برنامه‌ای برای آگاه کردن کارگران از حقوق قانونی‌شان است.

این اتحادیه همچنین در حال مذاکره با کارفرمایانی است که با مخالفان قوانین جدید همکاری می‌کنند.در این میان بسیاری از کارفرمایان و حامیان مهاجران می‌‌گویند: تا زمانی که کنگره موفق به تصویب قانون مهاجرت شود انتظار گام‌های مثبت را در زمینه اصلاح آن ندارند.

مدینا می‌گوید: تا زمانی که پی ببریم چگونه قوانین مهاجرت را اصلاح کنیم کارها بدتر می‌شود. متاسفانه در حال ورود به دوره بسیار سختی هستیم.