جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای اولین‌بار از سال ۸۶ با مرور آثار هنرمندانی که ظرف پنج سال گذشته جوایزی گرفته‌اند، برگزار می‌شود. اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد چندی پیش، خواستار برگزاری آن شده بود، برای اولین‌بار در کنار دیگر جشنواره‌های ایام دهه فجر از امسال آغاز به کار می‌کند.

حبیب‌ا... صادقی، مدیر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری این جشنواره گفت: «قرار است بهترین‌هایی که ظرف پنج سال گذشته در داخل و خارج از کشور آثار خوبی خلق کرده‌اند، داوری شوند و جوایزی به آنها تعلق بگیرد.»

محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اهدای جوایز نهمین دوسالانه گرافیک ایران یکی ضمن پیشنهاد برگزاری چنین برنامه‌ای به اهالی هنرهای تجسمی، در مورد دلیل این کار توضیح داده بود: «گله اهالی هنرهای تجسمی این است که آنگونه که شایسته این هنر است به آن توجه نمی‌شود. برای این که همه هنرمندان تجسمی بتوانند در یکجا جمع شوند و در یک عرصه با عنوان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و در یک تابلو عظمت هنرهای تجسمی را به نمایش بگذارند، تصمیم داریم این جشنواره شکل بگیرد. در صورت تایید اساتید و پیشکسوتان وزارت ارشاد برای برگزاری آماده است.»