عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس تصویب نهایی تغییر ساعت رسمی کشور را به جلسه امروز موکول کرده است.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: روز یکشنبه به‌رغم اینکه موضوع بررسی نهایی تغییر ساعت رسمی کشور در دستور صحن مجلس بود، اما زمان برای آن فراهم نشد. وی گفت: ۱۶ سال تغییر ساعت رسمی در کشور انجام می‌شد و برابر مصوبه قبلی مجلس تغییر ساعت رسمی در اختیار هیات دولت بود، ولی طی ۲ سال اخیر دولت نسبت به تغییر ساعت رسمی کشور اقدامی انجام نداده است و بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس این اقدام سالانه ۴۰۰‌میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کند.

بر اساس اطلاعات دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، در حال حاضر دست کم ۷۷ کشور جهان اقدام به تغییر ساعت رسمی خود می‌کنند و بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون نفر از جمعیت جهان که در فاصله مدار ۳+ ساکن هستند، با تغییر ساعت زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر کشورهای مختلف امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که برای هماهنگی با سایر سازمان‌ها و از منظر بین‌المللی، به تغییر ساعت رسمی اقدام کنند.

در همین حال، وزارت نیرو اعلام کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته در این وزارتخانه، تغییر ساعت رسمی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاثیر ندارد.

پس از اینکه لزوم تغییر ساعت رسمی کشور از ابتدای سال‌جاری مورد بحث نهادهای مختلف قرار گرفت، وزارت نیرو با نهایی کردن گزارش و ارسال آن به دولت بر این نکته تاکید کرد که تغییر کردن یا تغییر نکردن ساعت رسمی کشور بر صرفه‌جویی مصرف انرژی تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.