اظهارات بوش در مورد مقایسه شرایط آمریکا در دهه شصت و هفتاد در ویتنام با وضعیت امروزى نیروهاى این کشور در عراق و همچنین ارزیابی چند وچون وضعیت اقتصادی آلمان از موضوع‌های اصلی تفسیرهای روزنامه‌های ۲۴ اوت آلمان بوده‌اند. مقایسه شرایط آمریکا در دهه شصت و هفتاد در ویتنام با وضعیت امروزى نیروهاى آمریکایى در عراق از سوى رییس‌جمهور این کشور، به روزنامه‌هاى آلمان فرصتى دیگر داد، تا که در تفسیرهاى خود به تحلیل سیاست‌هاى عمومى آمریکا در عراق به پردازند. علاوه بر این، مطبوعات آلمان نگاهى به ارقام مثبت بودجه امسال این کشور داشتند.

روزنامه «ویسبادنر کوریر» چاپ آلمان در تفسیر خود درباره سخنان جورج بوش می‌نویسد: «هر مناقشه‌ای راه‌حلى نظامى ندارد. آمریکا نیز در ویتنام این درس دردآور را گرفت. اما ظاهرا بوش از این تجربه چیزى نیاموخته است. بوش در صورت کنار نهادن تعصب خواهد دید که پافشارى لجوجانه بر استراتژى نادرست نه تنها به معناى راه‌حل نیست بلکه خود بخشى از معضل در عراق است. رشد امکانات تقریبا نامحدود تروریست‌ها در عراق نمی‌تواند توجیهی براى فرستادن سربازان خارجى بیشترى به این کشور باشد. عراق نیازمند چشم‌اندازى روشن براى آینده‌ای به لحاظ اقتصادى مطمئن و صلح‌آمیز است.»روزنامه آلمانى «تاگس اشپیگل» چاپ برلین نیز درباره مقایسه میان ویتنام و عراق از جانب جورج بوش می‌نویسد:

«ویتنام در رابطه با ارزیابى نیروها در دوران جنگ سرد از اهمیت نمادین زیادى برخوردار بود، ولى به لحاظ استراتژیک و واقعى اهمیت چندانى نداشت. اما شکست در عراق بیش از ترغیب القاعده، در منطقه خواهد بود. عراق کشورى مهم در خلیج‌فارس و یکى از مهم‌ترین جایگاه‌هاى سوخت رسانى در دنیا است. آمریکا به عنوان قدرت جهانى در واقع مجبور است که در چنین منطقه‌ای مهم و استراتژیک حضور داشته باشد. این یکى از دلایلى است که راى به خروج سربازان از عراق را براى حزب دمکرات آمریکا سهل می‌کند ولى همزمان تنظیم برنامه‌ای براى شرایط پس از آن را به غایت مشکل می‌سازد. عراق ویتنام نیست و نباید هم بدل به ویتنام شود.»روزنامه «تورینگیشه لاندس تسایتونگ» چاپ آلمان نگاهى به بودجه آلمان دارد و در زمینه موازنه رضایت بخش امسال می‌نویسد: «ارقام مثبت خزانه دولتى بیش از آنکه نتیجه پس‌انداز دولت باشد مدیون دو عامل دیگر است. عامل نخست اینست که، دولت ائتلاف بزرگ در آلمان شهروندان را به شدت در مضیقه گذاشته است. خبرهاى ترس آور جدید درباره افزایش بهاى مواد غذایى، افزایش سه درصدى مالیات بر اجناس را از یادها برده است. عامل دوم حرکت بی‌وقفه موتور رشد اقتصادى است، که سبب فوران چشمه‌هاى جدید مالیاتى در آلمان است. آیا این به معناى ادامه صرفه‌جویى است؟ آرى. اما صرفه‌جویى باید به‌اندازه باشد. بخشى از درآمدها باید اختصاص به سرمایه‌گذارى‌هاى مفید در آینده داشته باشد. بطور مثال در عرصه‌هاى آموزشى و تحقیقاتى. بخشى دیگر از درآمدها باید براى ایجاد تعادل در وضعیت نابهنجار اجتماعى خرج شود.

اما بخش عمده درآمدها همچنان باید براى کاهش قرض‌هاى دولتى در نظر گرفته شود.»روزنامه آلمانى «شوبیشه تسایتونگ» درباره موازنه مثبت بودجه دولتى در آلمان می‌نویسد: «سرمایه‌گذارى باید در حوزه‌هاى اساسى در خدمت اقتصادى موفق در آینده صورت پذیرد. سرمایه‌گذارى در حوزه آموزش و در عرصه زیرساختارها از الویت بیشترى نسبت به کاهش مالیات‌ها و یا انجام امور رفاهى در جامعه برخوردار است. طبیعتا بهترین حالت پرداختن به همه این موارد است، اما در حال حاضر آلمان در چنین وضعیتى نیست. با توجه به حجم قرض‌هاى دولتى که بالغ بر ۱۵۰۰میلیارد یورو است، صحبت از مالیات کم و هزینه‌هاى اجتماعى بالا خیال‌پردازى است. علاوه بر آن، رونق اقتصادى موجود به هر حال در آینده تغییر خواهد کرد.»