هشدار البرادعی به آمریکایی‌ها - ۱۱ شهریور ۸۶

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین موضعگیری خود پس از انتشار گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، به آمریکا درباره هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد البرادعی گفت: ما تا نوامبر یا حداکثر تا دسامبر می‌توانیم بگوییم آیا ایران به تعهداتش عمل می‌کند یا خیر. این احتمالا آخرین فرصت است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در جریان این «دوران آزمایشی» نباید افزایش پیدا کرده و آمریکا نباید برای انجام حمله پیش‌دستانه اقدام کند.

همزمان، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گزارش رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را مثبت ارزیابی کرد. به‌رغم گزارش مثبت البرادعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد

افزایش تحرکات آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران

دنیای اقتصاد- در حالی که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری ایران، ایجاد اجماع را در شورای امنیت علیه ایران برای آمریکا و طرفداران اعمال فشار بر تهران مشکل ساخته است، واشنگتن و هم‌پیمانانش راه‌های خارج از شورای امنیت را می‌آزمایند.

آسوشیتدپرس خبر داد که دولت آمریکا در تلاش است تا با وارد آوردن فشار بر امارات‌متحده‌عربی، این کشور را وادار به اعمال تحریم علیه آن دسته از شرکت‌هایی کند که با ایران روابط تجاری دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، مجلس قانونگذاری امارات‌متحده‌عربی هم اکنون به صورت مخفیانه در حال بررسی این پیشنهاد آمریکا است، اما جوانب مختلف آن هنوز مشخص نیست.

مقام‌های امارات‌متحده‌عربی در واشنگتن و دوبی درباره این گزارش اظهارنظری نکرده‌اند، اما مدیران تجاری دوبی با انتقاد از اعمال فشار دولت آمریکا، آن را نوعی توهین به خود تلقی کردند.

حمد بوامین، مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع دوبی در نامه‌ای که به همین مناسبت خطاب به جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا نوشته، گفته است: مقررات صادرات باید توسط دولت امارات‌متحده‌عربی و بدون تهدیدی از جانب آمریکا تنظیم شود. وی تاکید کرد: تنها امارات‌متحده‌عربی قادر به قضاوت درباره توازن نگرانی‌ها بین مسائل مربوط به صادرات و مسائل امنیت ملی است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا می‌کنند مدارکی یافته‌اند مبنی بر اینکه دست کم ۱۱ فرد و شرکت فعال در امارات‌متحده‌عربی تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی را، بعضا از راه ایران به عراق و افغانستان قاچاق می‌کنند و از این تجهیزات در ساخت بمب و وسایل انفجاری علیه نیروهای آمریکایی در این دو کشور استفاده می‌شود.

دولت آمریکا به طور یکجانبه معامله با این اشخاص و شرکت‌ها را ممنوع کرده و هم‌اکنون در حال اعمال فشار بر امارات‌متحده‌عربی است تا محدودیت‌هایی علیه آنها اعمال کند. با این حال اتاق بازرگانی دوبی ، به شدت با این مساله مخالفت کرده است.

روزنامه لوموند نیز نوشت: فرانسه تمایل دارد وارد فازی از تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل علیه ایران شود. این چرخش از سوی نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه بدون اعلام علنی تا این لحظه و بدون آنکه تصمیمی درباره محتوای چنین تحریم‌هایی اتخاذ شده باشد طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه فرانسوی ادامه داد: این اقدام یک چرخش در سیاست محسوب می‌شود، زیرا در دوران ژاک شیراک، رییس‌جمهوری سابق فرانسه، رویکرد یکجانبه و خارج از سازمان ملل از سوی الیزه رد شده بود.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های فرانسوی پس از اتخاد این تصمیم به همراه هم‌نظران آمریکایی و اروپایی‌شان کار بر روی تدابیر برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران در خارج از سازمان ملل را تشدید کرده‌اند. این ایده عمل در خارج از چارچوب سازمان ملل در پایان ژوئن در پاریس شکل گرفت که سارکوزی و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشستی درباره دارفور با یکدیگر ملاقات کردند.

سارکوزی ادعا کرد که درباره این گزینه باز برخورد می‌کند. در آوریل در طول مبارزات انتخاباتی فرانسه، سارکوزی خاطر نشان کرد که از نظر او تحریم‌های خارج از سازمان ملل مشکل اصولی نخواهد داشت.

براساس این گزارش، دو عامل محرک، جست‌وجوی راه‌های جدیدی برای تحت فشار قرار دادن ایران را به حرکت درآورد، یکی اینکه تهران همچنان از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به رغم درخواست‌های شورای امنیت سر باز می‌زند و از سوی دیگر روند مذاکرات در سازمان ملل درباره قطعنامه سوم تحریم علیه ایران با امکان دچار مشکل شدن و دست‌کم به درازا کشیده شدن روبه‌رو است.

یک مساله دیگر نیز مطرح شده که تهدید ایجاد شکاف میان قدرت‌های بزرگ در سازمان ملل درباره پرونده هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند. این مساله مرتبط با توافقی است که در تاریخ ۲۱ اوت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعقد شد. بر اساس این «طرح اقدام» تهران متعهد به پاسخ گویی به روشی زمان‌بندی شده به پرسش‌های به تعویق افتاده آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تا ماه نوامبر شد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی‌خواهند با نظر مثبت به این توافق نگاه کنند و مدعی شدند که درخواست اصلی جامعه بین‌المللی از ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است و نباید با پرداختن به مسائل دیگر توجهات را از این مساله منحرف کرد.

برعکس روسیه، این پیام را برای غرب داشته که با توجه به توافق درباره طرح اقدام نباید به سوی سری جدید تحریم‌ها در سازمان ملل رفت. روسیه همچنین این بحث را مطرح کرده است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس در آخرین گزارش هسته‌ای درباره ایران، توافق منعقد شده را گامی مهم رو به جلو خوانده است. اجماع سازمان ملل درباره ایران در تابستان ۲۰۰۶ به سختی حاصل شد و شامل مکانیسم دو سویه تهدید و تطمیع بود.

براساس این گزارش، اجماع در سازمان ملل علیه ایران ممکن است با مشکل روبه‌رو شود، چرا که کشورهایی نظیر آلمان و ایتالیا منافع اقتصادی بزرگی در ایران دارند.

واشنگتن و پاریس در حالی به دنبال اعمال تحریم‌های خارج از سازمان ملل هستند که حتی اجرای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به میزان قابل قبول موفق نبوده است و آنان را وادار به اعمال فشارهای مضاعف کرده است.

دولت هند روز پنج‌شنبه در پارلمان فاش کرد که آمریکا برای انزوای ایران از این کشور کمک خواسته است.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان «ایشین ایج» در گزارش کوتاهی نوشت: دولت روز پنجشنبه به مجلس اعیان گفت که آمریکا برای انزوای ایران به بهانه برنامه هسته‌ای آن کشور خواستار کمک هند شده است.

این روزنامه افزود: دولت ائتلاف مترقی متحد در این ضمن روشن کرد که سیاست دهلی نو بر اساس منافع ملی کشور، هدایت

خواهد شد.

پرناب موکرجی، وزیر امور خارجه هند در پاسخ کتبی به مجلس راجیا سبها گفت: دولت آمریکا از کشورهای عضو سازمان ملل، شامل هند خواستار حمایت از تلاش گسترده جامعه بین‌المللی برای انزوای ایران به منظور جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای و بی‌ثبات کردن منطقه شده است.

موکرجی گفت: دولت آمریکا به عنوان عضو مستقل شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که آن کشور انتظار دارد، همه کشورهای عضو سازمان ملل از جمله هند تحت منشور این سازمان برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف ترغیب تهران به معوق گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای که پیمان عدم گسترش (ان.پی.تی) را نقض می‌کند، خود را موظف بدانند.

دویچه وله نیز گزارش داد: دولت آلمان شرکت‌ها را از صدور کالاهایی که می‌تواند برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار بگیرد به ایران منع کرده و به این ترتیب به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران کمک کرد.

هشدار البرادعی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین موضعگیری خود پس از انتشار گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، به آمریکا درباره هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد البرادعی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «اشپیگل» تصریح کرد این اولین بار است که آژانس اتمی توانست «نقشه راه» مشخصی را با تهران درباره این مساله وضع کند. وی افزود: ما تا نوامبر یا حداکثر تا دسامبر می‌توانیم بگوییم آیا ایران به تعهداتش عمل می‌کند یا خیر. این احتمالا آخرین فرصت است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در جریان این «دوران آزمایشی» نباید افزایش پیدا کرده و آمریکا نباید برای انجام حمله پیش‌دستانه اقدام کند. وی افزود: در این صورت احتمال تخریب بخش بزرگی از تاسیسات ایران واقعا وجود دارد. البرادعی تاکید کرد: اتفاقی شبیه این، آتش افروزی وحشتناکی در منطقه ایجاد می‌کند و قطعا محافلی را که خواستار تولید بمب هسته‌ای هستند، تقویت می‌کند.

استقبال روسیه از گزارش البرادعی

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گزارش رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را مثبت ارزیابی کرد. میخاییل کامنین روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن مثبت خواندن برنامه تنظیم شده بین ایران و آژانس‌، گفت: این امر بدون تردید به حل مسایل در مورد برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، مسکو همچنین افزایش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای قطعنامه‌های آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد را ضروری خوانده که در نهایت به برقراری اعتماد نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود. در بیانیه تاکید شده توافق تهران در راستای پاسخ دادن به مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گامی مهم و رو به جلو محسوب می‌شود و ایران باید تلاش بیشتری برای اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود بکار بندد. به گفته کامنین، مسکو گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیش از اجلاس شورای حکام آژانس که قرار است دو هفته دیگر برای بررسی این گزارش تشکیل شود، مورد بررسی قرار خواهد داد.