حرف‌های ژنرال را هیچکس باور نکرد

واکنش ایران به گزارش کروکر و پترائوس

دنیای اقتصاد - ژنرال دیوید اچ پترائوس، فرمانده نیروی نظامی آمریکا در عراق و رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق یک روز پس از ارائه گزارش خود به کنگره ایالات‌متحده در سنای این کشور حاضر شدند تا با ارائه گزارش دیگری به پرسش‌ها سناتورهای آمریکایی پاسخ گویند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این دو نفر روز سختی را در کمیته دفاعی و سیاست خارجه سنای آمریکا پشت سر گذاشتند. سوالات چالش‌برانگیز سناتورها مدام ژنرال پترائوس را در معرض جواب‌هایی قرار می‌داد که به طور حتم خودش نیز نسبت به صحت این جواب‌ها شک داشت. گزارش پترائوس - کروکر در محافل سیاسی آمریکا بازتاب‌های متفاوتی داشت. اما اکثر شخصیت‌های سیاسی آمریکا نسبت به آن موضع‌گیری منفی داشتند. واکنش وزارت خارجه ایران به گزارش کراکر و پترائوس

بار اشتباهات بر دوش آمریکا است

به دنبال ارائه گزارش رایان کراکر سفیر آمریکا و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده آمریکایی به کنگره آمریکادرباره وضعیت عراق، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره گفت که گزارش یاد شده بیانگر خواست‌ها و اولویت‌های واقعی قاطبه مردم آمریکا و نمایندگان آنها و نخبگان و فرهیختگان آن کشور نیست.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حسینی افزود: این گزارش رافع تراژدی تلفات انسانی و مشکلات ناشی از فشارهای مالی مالیات‌دهندگان آمریکایی و همچنین آلام، مصائب و نگرانی‌های جامعه آمریکا به ویژه خانواده‌های سربازان آمریکایی نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: از ابتدا هم مشخص بود که تهیه این گزارش در راستای شرایط انتخابات آتی آمریکا و تامین‌کننده نیازهای گروه نو محافظه‌کار آمریکا برای یافتن محمل‌های قانونی جهت ادامه اشغالگری و توجیه اقدامات جاری خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر اینکه گزارش یاد شده، آمریکا را از باتلاق عراق نجات نخواهد داد، گفت: دولت بوش در نظر دارد بخش عمده‌ای از مشکلات را به دیگران منتقل کرده و نمایندگان مردم آمریکا را در استمرار اشغالگری و گسترش نظامی‌گری در عراق با خود همراه سازد تا از فشار رو به فزونی ملت آمریکا علیه جنگ‌طلبان حاکم، بکاهد. حسینی با اشاره‌به رویکرد تهیه‌کنندگان گزارش مبنی بر تکرار اتهامات واهی و بی‌پایه و اساس به جمهوری اسلامی‌ایران، افزود: طرح این قبیل ادعاها و اتهامات نمی‌تواند بار سنگین اشتباهات و بی‌تدبیری‌های دولتمردان آمریکا را متوجه همسایگان عراق سازد.

وی با اشاره به آمارهای مطروحه در گزارش کراکر و پترائوس که نشان‌دهنده حجم عظیم و سرسام آور استفاده و فروش سلاح‌های آمریکایی در عراق است، گفت: این موضوع بیانگر سوءاستفاده اقتصادی کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا و همچنین تبدیل منطقه خاورمیانه به بازار و انباری برای سلاح‌های آمریکایی و دامن زدن به رقابت تسلیحاتی ناخواسته است که متاسفانه نمی‌تواند چشم انداز صلح و امنیت را در منطقه به ارمغان آورد.

ارتباط دور آتی مذاکرات و گزارش پترائوس

یک مقام مسوول در مورد دور آتی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق گفت: فعلا گزارش پترائوس و کراکر و الفاظی که به کار برده همه چیز را به هم زده و معلوم نیست که دور بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود.

این مقام مسوول در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش اخیر ارائه شده به کنگره آمریکا در مورد عراق گفت: الفاظی که در این گزارش به کار برده شده الفاظ جالبی نیست و تقریبا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و امروز همه نگاه‌ها به سمت این گزارش است.

وی افزود: تصمیماتی که کنگره آمریکا می‌گیرد، در مورد دور بعدی مذاکرات تعیین کننده است. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا ایران با توجه به اعلام نظر کنگره برای حضور در دور چهارم مذاکرات تصمیم می‌گیرد یا خیر تصریح کرد: ایران تاکنون هیچگاه برای مذاکره با آمریکا بر سر موضوع عراق مخالفت نکرده است و همواره به درخواست طرف ایرانی برای این مذاکرات که منجر به برقراری امنیت عراق شده است پاسخ مثبت داده است. وی افزود: دیدارها و گفت‌وگوهایی که با دشمنان خودمان در عراق داشتیم بیشتر در این راستا بوده و این سیاست ادامه دارد اما متناسب با تحولات در مورد دور چهارم مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود.