میر تاج‌الدینی: با اجرای قانون نیازی به سهمیه‌ بنزین سفر نیست

دنیای اقتصاد: روز گذشته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حمایت از دولت، ارائه طرح بنزین سفر رابه محمود احمدی‌نژاد نسبت داد. اسفندیار رحیم‌مشایی در دفاع از احمدی‌نژاد تاکید کرد: تخصیص سهمیه خاص بنزین سفر هم با موافقت رییس‌جمهوری به عموم مردم اطلاع داده شد. او ادامه داد: نگاه رییس‌جمهوری توجه به رفاه مردم است. به همین علت پیش از اینکه به عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخصوص کاهش سفرهای مردمی‌به دلیل سهمیه‌بندی بنزین گزارشی ارائه کنم، ایشان خود برای حل این مشکل پیشنهاداتی ارائه دادند.

مشایی به خبرگزاری مهر گفت: این سازمان گزارشی از کاهش سفرهای برون‌شهری به دلیل سهمیه‌بندی بنزین به رییس‌جمهوری ارائه کرده بود و در آن گزارش نیز به اختصاص سهمیه برای سفر به دو دلیل تاکید کرده بود. یکی اینکه سفر حق مردم است و نمی‌توان گفت کسی حق ندارد سفر کند. دوم اینکه صنعت گردشگری تنها سفر و سرگرمی‌نیست، بلکه این صنعت موجب بوجود آمدن هزاران فرصت شغلی شده است که با کاهش سفر، شاغلان این صنعت با مشکلات فراوانی مواجه می‌شدند.

او تصریح کرد: رییس‌جمهوری دستور داد مکانیزمی ‌برای ارائه بنزین اضافه برای سفر تعریف شود. سازمان نیز راهکارهایی را ارائه داد اما این امر در حالی اتفاق افتاد که سرپرست وزارت نفت اعلام کرد به علت مشکلات نرم‌افزاری که ممکن است در حین اجرای طرح تخصیص سهمیه به مسافران به وجود آید و از سویی همزمانی این تخصیص بنزین با بازگشایی مدارس و مشکلاتی که خانواده‌ها با آن درگیر می‌شوند، ۱۰۰ لیتر بنزین به همه خودروهای شخصی ارائه می‌دهد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعتراض به منتقدان دولت افزود: اما گویی برخی از افراد حاضر نیستند که خوشحالی مردم را ببینند و به همین علت، همواره اخباری را تعقیب می‌کنند تا ثابت کنند این سازمان برای گردشگری هیچ اقدامی انجام نداده است.

مشایی تاکید کرد: از همان ابتدا قرار بود این سهمیه تنها به خودروهای شخصی تعلق بگیرد و برای پیشگیری از مسائل حاشیه‌ای که ممکن بود با اختصاص سهمیه بنزین به سفر اتفاق بیافتد باید این سازمان مکانیزمی تعریف می‌کرد تا وزارت نفت بتواند بر اساس آن سهمیه را در اختیار مسافران و گردشگران قرار بدهد که خوشبختانه با موافقت و همکاری‌های همه جانبه مسوولان وزارت نفت این اتفاق افتاد، بدون اینکه مردم مجبور باشند برای دریافت سهمیه بنزین سفر خود، در سایتی ثبت‌نام کنند.

نیازی به بنزین سفر نبود

در این شرایط محمدرضا میرتاج‌الدینی تصریح کرد: با اجرای کامل قانون بودجه نه نیاز به سهمیه گردش و سفر بود و نه نیاز به سهمیه مهر و یا سهمیه اقشار ویژه، که یکی پس از دیگری اضافه می‌شود و نه جرایم به‌وجودآمده شکل می‌گرفت.

وی افزود: در حال حاضر هزینه‌ها را داده‌ایم و تا حدودی تورم نیز به وجود آمده و در این میان در کنار نرخ سهمیه‌بندی نرخ‌های آزاد نیز در بازار سیاه به وجود آمده است و به چند نرخی افتاده‌ایم، به طوری که برای مثال، بنزین در نزدیک پمپ بنزین، ارزان‌تر و در جاده گران‌تر است، اما اگر دولت قیمت آزاد را اعلام می‌کرد، ۲ نرخ داشتیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر تبعات اخلاقی به وجود آمده و استفاده مردم در پمپ‌بنزین از کارت‌های سوخت دزدی که به نوعی مالخری محسوب می‌شود، گفت: ما با دولت تعارف نداریم، این هم از اثرات ناقص اجرا شدن مصوبه مجلس است.

اگر قضیه بنزین حادتر شود، مجلس و دولت با هم چاره‌اندیشی می‌کنند.

میرتاج‌الدینی گفت: مجلس مصوبه‌ای داشته و دولت به این شکل کنونی اجرا کرده، و به هر حال اگر به جایی برسیم که دیگر مشکلات حل نشود و قضیه حادتر شود، مجلس و دولت می‌نشینند و با هم چاره‌اندیشی کرده و برای اجرای بخش دوم مصوبه تصمیم جدی می‌گیرند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، به این موضوع نیز اشاره کرد که ممکن است، زمانی سهمیه‌بندی برداشته شود و دولت نیز برنامه دارد، پس از ۵ سال به جایی برسد که بنزین فقط با قیمت آزاد ارایه شود که این کار آرام، آرام صورت می‌گیرد.

نرخ آزاد بنزین اعلام شود

از سوی دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی شائبه استفاده سیاسی و تبلیغاتی دولت از بنزین را غیرقابل قبول دانست. عشرت شایق به ایسنا گفت: دولت از بنزین به عنوان اهرم سیاسی استفاده نمی‌کند، کدام دولت را سراغ دارید که با انجام کاری، مردم را در شرایطی قرار دهد که نسبت به دولت نظرات متغیر ایجاد نماید. وی طرح سهمیه‌بندی بنزین را حرکتی سازنده و مهم از سوی دولت نهم برشمرد و افزود: نحوه اجرا و شیوه توزیع بنزین دارای مشکلاتی بود که البته این امر به دلیل تازه بودن حرکت قابل قبول است، زیرا هر حرکت جدید با توجه به نحوه اجرا و زمان، اشکالات فراوانی را نشان خواهد داد. عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر این‌که دولت در راستای رفع نیازهای مردم و در مقاطع مختلف تدابیر لازم را اتخاذ کرده است، تصریح کرد: طرح این موضوع که سهمیه‌بندی به درد نمی‌خورد صحیح نیست. زیرا واقعا به اهداف طرح رسیده‌ایم.

شایق درباره اعلام نرخ آزاد بنزین نیز خاطرنشان کرد: موضوع عرضه بنزین به نرخ آزاد مصوبه مجلس بوده و دولت باید برای اجرای این مصوبه، نرخ آزاد بنزین را اعلام کند.