فصل سرد سینما در غیاب سنتوری

نگاه سوم- وضعیت اکران در سینمای ایران از شرایط نامناسبی برخوردار است. علاقه‌مندان سینما زمانی که به فیلم‌های روی پرده نگاهی می‌اندازد، فیلمی مناسب برای تماشا پیدا نمی‌کند. نمایی از فیلم «کلاهی برای باران»

سرگیجه (محمد زرین‌دست) قصه دل‌ها (هوشنگ درویش‌پور)، عیسی می‌آید (علی ژکان)، کلاهی برای باران (مسعود نوابی)، قاعده بازی (احمدرضا معتمدی و نصف مال من نصف مال تو (وحید نیکخواه آزاد) فیلم‌هایی هستند که این روزها بر سر در سینماها خودنمایی می‌کنند. کلاهی برای باران که از بازیگران محبوب سینما از جمله جواد رضویان، رضا عطاران و مهران غفوریان بهره می‌برد، موفق‌ترین فیلم این روزهای سینما و همچنین پرفروش‌ترین فیلم کمدی تابستان بوده است. این فیلم ۲۵۰میلیون تومان در یک ماه فروش داشته است. «قاعده بازی» با ۲۴۶میلیون، نصف مال من نصف مال تو با ۳۵۰میلیون،(۴۵ روز) سرگیجه با یک‌میلیون فروش در چهار روز و قصه دل‌ها با ۹۰۰هزار تومان در چهارروز در رده‌های بعدی پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران قرار دارند. تابستان سینمای ایران در سال جدید برخلاف بهارش که شروع خوبی داشت از روزهای سردی برخوردار بود و یک سوال وجود دارد که چرا فیلمی در تابستان نتوانست بیش از ۵۰۰میلیون تومان بفروشد؟

سینماداران معتقدند فروش فیلم‌ها افت محسوسی داشته است.

صابری سخنگوی انجمن سینماداران وضع فروش فیلم‌ها را تاسف‌انگیز دانست گفت: فروش‌ها بسیار پایین آمده است، به‌گونه‌ای که در سانس‌های بعد از افطار تماشاگران سینما به زیر ۱۰ نفر می‌رسند. وی که مدیریت سینما آفریقا و مجموعه سینماهای چمران را نیز برعهده دارد، در عین حال معتقد است: زمان اکران فیلم برای مخاطب فرقی نمی‌کند، چون مخاطب ثابت کرده است اگر فیلم خوبی در حال اکران باشد، از آن فیلم استقبال می‌کند. مثلا در ماه رمضان سال گذشته فیلم «آکواریوم» را در حال اکران داشتیم که فروش بسیار خوبی داشت و حتی پخش سریال‌ها هم در فروش آن تاثیری نداشت. صابری این شرایط را مربوط به شرایط کلی سینما دانست و ادامه داد: الان وضعیت به گونه‌ای است که حتی برای عید فطر هم امیدی به فروش نداریم و تنها از یکی از فیلم‌های عید فطر انتظار فروش می‌رود. نصیری مدیر سینما قدس در گفت‌وگویی با ایسنا نیز با گلایه از وضعیت فروش فیلم‌ها تاکید کرد: تنها بنویسید تعطیل، تعطیل، تعطیل، وقتی سینمای ما که یکی از سینماهای مطرح و پرفروش ایران است و با بلیط نیم‌بها فقط ۴۰۰هزار تومان فروخته است، یعنی فاجعه و مرگ سینما.

وی افزود: نمی‌دانیم حقوق کارگرها را چگونه پرداخت کنیم؟ و به دنبال کمک برای پرداخت حقوق آنها هستیم، ضمن این که سه نفر از آنها را هم جواب کرده‌ایم.

یکی از مسوولان سینما فلسطین هم که ۳ فیلم را در حال اکران دارد، فروش سینما را نسبت به گذشته بسیار پایین دانست و افزود: ماه رمضان اگر فیلم خوب در حال اکران باشد، سینما شلوغ‌تر هم می‌شود و همه چیز بستگی به خود فیلم دارد. سینمای ایران حضور موفق و فروش خوبی در گیشه ندارد. فیلم‌هایی که برای عیدفطر و دوره بعدی اکران از آنها نام برده می‌شود نیز امیدی به سینمادوستان نمی‌دهد. «در شهر خبری نیست، هست»، «اقلیما»، «دست‌های خالی» و... فیلم‌هایی نیستند که هیجان برای مخاطب ایجاد کند و «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد که در نوبت اکران قرار دارد و تنها فیلمی است که می تواند امیدی به سینما بدهد. نباید فراموش کرد که در این شرایط نابسامان جای خالی «سنتوری» مهرجویی بر روی پرده سینماها به خوبی احساس می‌شود.