اعتراض شدید ایران به روش‌های تقابلی

دنیای اقتصاد - عالی‌ترین رکن آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی با ۱۴۴کشور عضو، امسال در شرایط ویژه‌ای تشکیل می‌شود. جدای از آن که امسال نیم قرن از عمر نهاد نظارتی سازمان ملل در امور هسته‌ای می‌گذرد، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به طور مشخص توافق اخیر تهران و آژانس به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز تبدیل شده است.

در حالی که آمریکا از موضع قبلی خود در انتقاد علنی از مدیرکل آژانس عقب نشسته است، به نظر می‌رسد دولت سارکوزی به دنبال نقش جلوداری جبهه تقابل با ایران است، جبهه‌ای که البته توافق اخیر تهران و آژانس شکاف قابل‌ملاحظه‌ای در آن ایجاد کرده است. آقازاده در نخستین روز کنفرانس در سخنرانی خود به کشورهایی که راه تقابل با ایران را در پیش گرفته‌اند، به شدت انتقاد کرد و گفت: راهی جز «تعامل منطقی صادقانه و خردمندانه» با ایران وجود ندارد. بررسی طرح اقدام در کنفرانس عمومی آژانس

وزیر دفاع آمریکا: درباره ایران به دیپلماسی پایبندیم

استقبال فرانسه از تحریم‌های شدیدتر خارج از شورای امنیت

نسیم بجنوردی - از روز گذشته کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد. این کنفرانس که با حضور نمایندگان ۱۴۴ کشور عضو برگزار می‌شود، تا روز جمعه ادامه دارد.

پیش‌بینی می‌شود پرونده ایران و توافق اخیر آژانس با تهران یکی از موضوعات اصلی این نشست باشد. این توافق که حاصل رایزنی‌های علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا، کمیسرعالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپایی و محمد البرادعی بوده است، در عین اینکه حمایت‌های گسترده برخی اعضای شورای حکام را در پی داشته است، انتقادهایی را بیشتر از سوی آمریکا و متحدانش یعنی فرانسه و بریتانیا برانگیخته است، مبنی بر اینکه البرادعی فراتر از

اختیاراتش با ایران توافق کرده است.

انتظار می‌رود در این کنفرانس که با ۱۴۴ عضو، عالی‌ترین نهاد آژانس محسوب می‌شود، در قبال این توافق، داوری نهایی صورت گیرد.

طبق اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله وظایف کنفرانس عمومی که سالی یک بار تشکیل می‌شود، تصویب بودجه پیشنهادی شورای حکام و آن بخش از مصوبات این شورا است که مستلزم کسب تایید کنفرانس عمومی است.

کنفرانس عمومی همچنین فرصتی را به کشورهای عضو می‌دهد تا در مورد مسائل مختلف مربوط به حوزه فعالیت آژانس بین‌المللی نظر خود را ابراز دارند.

پرونده هسته‌ای ایران و تصمیم اخیر کره‌شمالی در توقف فعالیت‌های اتمی این کشور از جمله موضوع‌هایی است که احتمالا بسیاری از سخنرانان در کنفرانس سال جاری به آن خواهند پرداخت.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که اقدامات محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی، برای حل بحران هسته‌ای ایران به نتایج چشمگیری منجر شده و در عین‌حال با انتقادهایی از سوی آمریکا و متحدانش مواجه شده است.

چند هفته پس از ملاقات مدیرکل آژانس و لاریجانی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد جمهوری اسلامی در ماه ژوئن، هیاتی از سوی آژانس به تهران سفر کرد و دو طرف اعلام کردند که بر سر زمانبندی پاسخگویی جمهوری اسلامی به سوالات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای این کشور به توافق رسیده‌اند.

اختلاف بر سر توافق ایران و آژانس

در حالی‌که البرادعی این توافق را زمینه‌ساز حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای ایران دانسته است، برخی از کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده، مدعی هستند که ممکن است ایران درصدد باشد از طریق مذاکره با آژانس مانع از وضع تحریم‌های گسترده‌تر بین‌المللی علیه این کشور شود.

ایالات متحده اعلام کرده است که به حل بحران هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک متعهد است، اما تاکیده کرده که جمهوری اسلامی باید به مصوبات شورای امنیت، از جمله تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم عمل کند.

ایران غنی‌سازی اورانیوم را از جمله حقوق خود به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌‌ای - ان پی تی - می‌داند و مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند این برنامه را کنار نخواهند گذاشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی گفته است که با توجه به دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم، نمی‌توان از این کشور خواست که فعالیت در این زمینه را کاملا متوقف کند.

وی توصیه کرده است که به ایران اجازه داده شود به غنی‌سازی محدود اورانیوم ادامه دهد، اما این فعالیت زیر نظر آژانس ادامه یابد و هدف از آن تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی نباشد.

مخالفان توافق اخیر آژانس بین‌المللی و ایران این پیشنهاد را هم قابل قبول ندانسته و بر اجرای قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت و شورای حکام آژانس، که خواستار تعلیق غنی‌سازی در ایران شده، پافشاری ورزیده‌اند.

غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ریاست هیات اعزامی این کشور در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی را برعهده دارد و هیات آمریکایی به ریاست وزیر انرژی این کشور در این کنفرانس شرکت می‌کند.

به گفته محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، آقازاده قرار است علاوه بر سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس، با محمد البرادعی و سرگئی کرینکو رییس آژانس فدرال اتمی روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

افزایش خصومت فرانسه با ایران

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه مواضع خصمانه مقام‌های این کشور علیه ایران با این ادعا که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، دنیا باید برای جنگ آماده شود، گفت: کشورهای اروپایی در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، برنارد کوشنر در مصاحبه با رادیو فرانسه خواستار اعمال تحریم‌های مؤثرتر علیه ایران درصورت مقاومت ایران در برابر درخواست توقف غنی‌سازی اورانیوم شد و در تلاش برای بدبین کردن افکار عمومی به فعالیت‌های هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز ایران گفت: نخواهیم پذیرفت که بمب هسته‌ای ساخته شود. ما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و بدترین شرایط، جنگ است.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با ایران باید تا به انتها ادامه یابد، در عین حال مدعی شد: سلاح هسته‌ای ایران خطری واقعی برای کل جهان خواهد بود.

وی تصریح کرد: تصمیم گرفته‌ایم مادامی که مذاکرات در جریان است خود را برای تحریم‌های احتمالی خارج از چارچوب سازمان ملل متحد آماده کنیم که تحریم‌هایی از سوی اروپا خواهد بود.

وی با بیان اینکه فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند، افزود: دوستان آلمانی ما این را پیشنهاد دادند و ما چند روز قبل درباره آن مذاکره کردیم.

کوشنر به این موضوع اشاره نکرد که اروپا چه تحریم‌های خاصی را ممکن است اعمال کند و فقط گفت که تحریم‌ها ممکن است اقتصادی و از جمله علیه نقل و انتقالات مالی باشد.

کوشنر همچنین به شرکت‌های فرانسوی از جمله شرکت نفتی توتال و شرکت گاز فرانسه توصیه کرد از معامله با ایران خودداری کنند، اما در عین حال گفت: شرکت‌های فرانسوی را از شرکت در مناقصه‌های ایران منع نمی‌کنیم، اما به آنها توصیه کرده‌ایم از این کار خودداری کنند. اینها شرکت‌های خصوصی هستند، اما این توصیه، نشانه‌ای است به ایران مبنی بر این که ما جدی هستیم.

شرکت توتال فرانسه در حال مذاکره با ایران برای ساخت نخستین پایانه صادرات گاز طبیعی مایع در ایران است که قرارداد آن در فوریه ۲۰۰۴ به امضا رسید و قرار است در سال ۲۰۰۹ عملیات اجرایی آن آغاز شود، اما مذاکرات درباره قیمت آن هنوز در جریان است.

شرکت گاز فرانسه نیز احتمالا یکی از شرکای پروژه انتقال گاز ایران به اروپا از طریق شمال عراق و ترکیه خواهد بود.

فرانسه چندی است که پس از به‌قدرت رسیدن سارکوزی، در همسویی کامل با فشارها و جنگ روانی آمریکا علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، رویکرد خصمانه‌ای را علیه کشورمان در پیش گرفته است تا جایی که رییس‌جمهوری فرانسه، خواستار اعمال سختگیری‌های شدید علیه ایران شده است.

وی با ادعای اینکه ایران در پی انجام فعالیت‌های غیرمتعارف هسته‌ای است، مدعی شده است: کشورهای اروپایی حتی در صورت عدم برخورد شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران باید علیه این کشور همسو شده و مواضع سختی را در قبال این کشور در پیش گیرد.

این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی به مخالفت با این رویکرد خصمانه برخاسته‌اند. ازجمله وزارت امور خارجه اتریش در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رییس‌جمهوری فرانسه مبنی بر اعمال سختگیری شدید علیه ایران، مخالفت خود را با این مسئله اعلام و بر ضرورت حل موضوع هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو تاکید کرد.

وزارت امور خارجه اتریش در ادامه مخالفت خود با پیشنهاد رییس‌جمهوری فرانسه مبنی بر لزوم اتحاد کشورهای اروپایی در جهت اعمال تحریم علیه ایران خاطر نشان کرده است: اتریش هنوز رایزنی را بهترین شیوه برای حل موضوع هسته‌ای ایران می‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به دولت فرانسه درباره در پیش گرفتن رویکرد خصمانه در قبال فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و همراهی با سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا هشدار داد.

آلمان، عضو دیگر کشورهای ۱+۵ نیز اخیرا اعلام کرده است که در صورتی که ایران کاملا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند، از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کند.

از سوی دیگر خبر می‌رسد وزیر امور خارجه فرانسه برای گفت‌وگو با همتای روس خود در مورد مسایل مهم بین‌المللی از جمله مساله اتمی ایران روز گذشته عازم مسکو شد.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه به ایتارتاس گفت: در دستور کار مذاکرات برنارد کوشنر و سرگئی لاوروف مسایل مهم بین‌المللی ازجمله برنامه اتمی ایران، اوضاع خاورمیانه، مساله کوزوو، امنیت بین‌المللی و روابط روسیه و اتحادیه اروپا قرار دارد.

فرانسه و روسیه عضو گروه ۵+۱ ویژه حل و فصل مسایل اتمی ایران هستند.

دیپلماسی واشنگتن و گزینه‌های دیگر

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفته است این کشور در موضوع هسته‌ای ایران همچنان متعهد به استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی است.

وی روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز تصریح کرد با این وجود آمریکا حق استفاده از همه گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌داند.

رابرت گیتس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت جورج بوش پیش از حمله به ایران از کنگره اجازه می‌گیرد یا خیر، گفت: به سوالات فرضی پاسخ نمی‌دهم.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح می‌شود که طی چند هفته گذشته گزارش‌های متعددی در آمریکا منتشر شده که حاکی از احتمال حمله محدود این کشور به مواضع سپاه پاسداران و تاسیسات اتمی ایران است.

اما رابرت گیتس گفت: دولت آمریکا در شرایط فعلی معتقد است که در برخورد با تهدید و چالش ایران ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی به وضوح «رویکرد برتری» هستند.

رابرت گیتس گفت که مقابله با تهدید ایران به معنای ورود به مرزهای این کشور برای تعقیب پیکارجویان شیعه عراقی و حامیان آنها نیست.

وی گفت نیازی به ورود به داخل مرزهای ایران نیست و نیروهای آمریکایی می‌توانند با عملیات موثرتر در درون خاک عراق با این مشکل مقابله کنند.

اعتراض آقازاده به روش‌های تقابلی

رضا آقازاده، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران خطاب به برخی کشورهای غربی گفت: شما همواره مسیر «تقابل» را به جای حرکت در راه «همدلی و تفاهم» با ملت بزرگ ایران برگزیده‌اید. به گزارش ایرنا، آقازاده که روز دوشنبه در پنجاه و یکمین نشست مجمع عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین سخن می‌گفت، با بیان اینکه برخی کشورها «سیاست حذف و محرومیت» را در پیش گرفته‌اند، افزود: ما تمامی تهدیدات را ترفندی برای ارعاب خود و دلیلی بر ناتوانی بدخواهان

ایران زمین تعبیر می‌کنیم. آقازاده افزود: امروز اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو، بهترین فرصت برای بیان محرومیت‌ها و تبعیض‌های اعمال شده علیه ملت نجیب و مقاوم ایران است. آقازاده خطاب به کشورهایی که راه تقابل با ایران را در پیش گرفته‌اند گفت: اکنون به این معدود کشورها توصیه می‌کنم، ملت ایران بر آن است تا به تنهایی در این راه پر پیچ و خم اما پرافتخار گام بردارد و گذر از ایام، حقانیت ملت رشید ایران و شکست سیاست‌های تبعیض‌آمیز را اثبات خواهد کرد. وی افزود: ملت ایران امیدوار است که برخی از این کشورها از گذشته درس عبرت آموخته و مسیر همکاری را انتخاب کنند که اگر این مهم تحقق یابد، امروز شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد و از بروز کشمکش در عرصه بین‌المللی جلوگیری به عمل خواهد آمد. آقازاده تاکید کرد: از این فرصت بهره می‌گیرم و دوباره اعلام می‌کنم که راهی جز «تعامل منطقی صادقانه و خردمندانه» با ایران وجود ندارد.