آماده‌ام در حضور خبرنگاران با بوش مذاکره کنم

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در آستانه سومین سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از آمادگی خود برای مذاکره با جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا در حضور خبرنگاران رسانه‌ها خبر داد. احمدی‌نژاد که یکشنبه شب در برنامه کنکاش شبکه جهانی جام‌جم سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال یکی از ایرانیان خارج از کشور که از او پرسید آیا بهتر نیست در جریان سفر به نیویورک با جرج‌بوش بر سر یک میز بنشینید و با نادیده گرفتن گذشته، وارد گفت‌وگو شوید، گفت: حاضرم این گفت‌وگو را در سازمان ملل یا در حضور خبرنگاران انجام دهم.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قبل از پیروزی انقلاب به ملت ایران ظلم‌ها کردند و وقتی انقلاب پیروز شد، ملت ایران سعی کرد گذشته را فراموش کند و امام‌خمینی(ره) نیز گفت ما با همه کشورها به جز آفریقای‌جنوبی که در آن زمان نژادپرست بود و همچنین رژیم صهیونیستی که رژیمی نامشروع است، ارتباط برقرار می‌کنیم. ولی آمریکایی‌ها بعد از انقلاب بد عمل کردند و اکنون نیز بد عمل می‌کنند، آنها این‌گونه تصور می‌کنند که مالک ایران بوده‌اند و اکنون مردم ایران آمده‌اند آن را اشغال کرده‌اند و این تصور اشتباه و نادرستی است. آنها به ملت ایران توهین کرده‌اند.

رییس‌جمهوری افزود: از اول نیز گفتیم که اهل گفت‌وگو هستیم. البته نه گفت‌وگو پشت درهای بسته و نقشه کشیدن برای ملت‌ها. حاضریم این گفت‌وگو را در سازمان ملل و در مجمع عمومی انجام دهیم یا در حضور خبرنگاران با بوش مذاکره کنیم. در مقابل رسانه‌ها، تا بفهمند در عراق و فلسطین چه می‌گذرد. ما نظرات خود را در این مورد بگوییم و آنها نیز نظر خود را بگویند و بعد از آن ملت‌ها خود قضاوت کنند که کدام نظر درست است. گفتیم که اگر بوش می‌خواهد مشاوران خود را بیاورد، ما مشکلی نداریم با مشاورانش بیایید.

وی در عین حال، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا می‌توانیم اعلام کنیم که ایران پیشنهاد مذاکره با آمریکا را دارد، گفت: پیشنهاد به معنای مذاکره‌ای که آنها بیایند و تبلیغ کنند که ایران را تحت فشار قرار دادیم و آنها نیازمند ما هستند، نه. به صراحت می‌گوییم که ملت ایران به هیچ‌کس نیاز ندارد. ملت ایران با توانمندی جوانان خود و مردم خود توانسته به پیشرفت‌های زیادی دست یابد و در قضیه هسته‌ای از کسی کمک نگرفت و دست نیاز به سمت هیچ کشوری دراز نکرد. ملت ایران سال‌ها است که آمریکا را پشت سر گذاشته است، آنها ملت ایران را تحریم کردند، ولی ملت ایران روی پای خود ایستاد و پیشرفت کرد.

یک ایرانی دیگر خطاب به احمدی‌نژاد گفت: سال گذشته وقتی شما در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کردید، صندلی نماینده آمریکا خالی بود. ای کاش در آن موقع می‌گفتید برخی از این سیاستمداران حتی ظرفیت گوش دادن به حرف دیگران را ندارند. اگر امسال نیز این کار را انجام دادند این صحبت را بگویید.

رییس‌جمهوری با استقبال از این پیشنهاد گفت: حتما این کار را می‌کنم، حال اگر در مجمع عمومی نبود در یک مصاحبه آن را می‌گویم. این‌ها در گوش خود پنبه می‌گذارند که پیام درست را نشوند.