نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی در گالری تاپیه فوندیش شهر بارسلونای اسپانیا کلید خورد. منابع خبری دنیا روزهای گذشته با عکس‌های هنرمند ایرانی، توجهشان به عکس‌های ایرانی معطوف شده است.

چراغ نمایشگاه بهمن جلالی در بخش‌های «روزهای خون و روزهای آتش»، «خرمشهر: شهری که ویران شد» و بوشهر، مجموعه عکس‌های ماهی‌گیری، معماری کویر و مجموعه چهره‌نگار در اسپانیا روشن شده است. منابع اسپانیایی چنین تحلیل کرده‌اند، ایران از نخستین کشورهایی بود که دوربین عکاسی با فاصله هشت سال از ابداع، به آن وارد شد و به‌خاطر نبود رابطه نزدیک با اروپا بر خلاف دیگر کشورها هیچ‌گاه تحت تسخیر اروپایی‌ها قرار نگرفت. این در حالی است که عکاسی منطقه مصر و فلسطین آن روزها که شامل اردن، لبنان، سرزمین‌های اشغالی و بخش‌هایی دیگر می‌شد، شدیدا تحت تاثیر اروپا بود.

بهمن جلالی به‌ آن‌ها گفته است:‌ «ما در آن زمان فرهنگ تصویری نداشتیم. هیچ موزه یا موسسه‌ای را نداشتیم تا بفهمیم چرا یا به چه هدفی این کار را می‌کنیم. در آن سال‌ها دو دسته عکاس در ایران وجود داشتند دسته نخست گروهی بودند که اروپا را می‌شناختند و به آن‌جا سفر می‌کردند. عکس‌های این دسته زمینه سفید و ژست‌های اروپایی داشتند. این عکاس‌ها با نقاشی و ترکیب‌بندی اروپایی نیز آشنا بودند. دسته دوم نه به اروپا سفر کرده بودند و نه آن‌جا را می‌شناختند. این گروه مینیاتورها و نقاشی‌های دوره صفویه، زندیه و قاجاریه را می‌شناختند و دیده بودند که این نقاشی‌ها هیچ کمکی به پیشرفت شیوه ترکیب‌بندی عکس آن‌ها نمی‌کردند. در این شرایط تنها دانش فرهنگی به پیشرفت این فعالیت کمک می‌کرد؛ ایرانی‌ای که غرب را نمی‌شناخت، نمی‌توانست این کار را انجام دهد و تنها دانش فرهنگی می‌تواند سبک را پدید آورد.» نمایشگاهی که اکنون در گالری تاپیه فوندیش برپاست، بخش‌های مختلفی از کار جلالی را مانند عکس‌های مستند و ویژه دوران جنگ و اشغال خرمشهر و روزهای انقلاب ارائه می‌دهند.

جلالی با همکاری همسرش رعنا جوادی، روزهای اوج‌گیری مبارزه‌ها با رژیم شاه را در بازه زمانی ۶۴ روزه تا پیش از بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ نشان می‌دهد. پس از این، بخشی که «روزهای آتش، روزهای خون» نام گرفته، عکس‌ها دوران اشغال خرمشهر به دست عراقی‌ها را روایت می‌کنند. «خرمشهر: شهری که ویران شد» روایت این ویرانی است.

آن‌ها در باره عکس‌های جلالی چنین استنباط کرده‌ و ‌نوشته‌اند، عکس‌های او از وحشت حاضر در جنگ میان ایران و عراق می‌گویند. جنگی هشت ساله که با بی‌تفاوتی رسانه‌های دنیا مواجه شده بود.

دیگر مجموعه جالب توجه عکس‌های بوشهر است. جلالی در عکس‌های بوشهر خود با یک ماهی‌گیر همسفر شده تا رنج‌ها و دشواری‌های زندگی روزمره او را بیان کند. عکس‌های کویر نیز به ویژگی زیبای خانه‌های کویری ایرانی پرداخته است. این خانه‌ها سقف‌های گنبدی شکلی دارند و از خشت و گل ساخته شده‌اند و با معماری این منطقه نیز سازگار هستند. واپسین مجموعه این گالری به عکاس معروف شیرازی، بهرام چهره‌نگار، پرداخته و به‌همین نام عنوان گرفته است. مجموعه‌های «تصویر خیال: سیاه و سفید»، «تصویر خیال: قرمز» نیز از مجموعه عکس‌های مونتاژ شده جلالی از نگاتیوهای دوره قاجار هستند.