سخنگوی وزارت امور خارجه در باره مصوبه مجلس سنای آمریکا مبنی بر تقسیم عراق به سه منطقه فدرالی اظهار کرد: ایران اقدام مجلس سنای آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی عراق و مغایر با یکپارچگی ملی و تمامیت ارضی آن کشور می داند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی حسینی با اعلام اینکه مصوبه اخیر ادامه اشتباهات مکرر آمریکایی‌ها در ارتباط با عراق را به اثبات می‌رساند، گفت: مورد اخیر نیز در زمره اشتباهاتی است که آمریکایی‌ها را به اصلاح آن ناچار خواهد ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما این‌گونه اقدامات را در جهت مقابله با تلاش‌های دولت آقای مالکی، به منظور ایجاد وحدت ملی و حفظ یکپارچگی عراق می‌دانیم و بر ضرورت احترام به ادامه روند سیاسی و قانونی اساسی برآمده از فرآیند دموکراتیک و حمایت از دولت قانونی آن کشور تاکید می‌کنیم.

حسینی گفت: هر گونه تصمیمی درباره عراق باید توسط مردم عراق و از طریق سازوکارهای قانونی تعریف شده صورت بگیرد و این حق مردم عراق است که سرنوشت خود را تعیین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این گونه اقدامات را که با هدف بر هم زدن وحدت و یکپارچگی عراق و بی ثباتی و افزایش عراق و منطقه صورت می‌گیرد مورد نکوهش قرار داد.