حجتی: جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیرم

محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دومین وزیر پیشنهادی نوبت صبح روز گذشته و هشتمین وزیر پیشنهادی کابینه بود که صلاحیتش در صحن علنی مجلس بررسی شد. جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و توجه به خودکفایی گندم از مهم‌ترین محورهای سخنان روز گذشته حجتی در دفاع از خود بود. وی همچنین با تاکید بر اینکه نتیجه بی‌توجهی به خودکفایی محصولات کشاورزی این بود که بیش از ۱۴ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور داریم، گفت: باید جلوی واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را گرفت.

وی با بیان اینکه امیدوارم با رای اعتماد شما در خدمت کشاورزان، روستاییان و ملت باشم، گفت: در قانون تاکید شده است که افزایش تولید کشاورزی تا در بخش نیازهای عمومی کشور به خودکفایی برسد.

حجتی افزود: سند چشم‌انداز یک قانون بالادستی دیگر است که توسعه یافتگی کشور و برخورداری از امنیت غذایی با تکیه بر تولید و خودکفایی در محصولات اساسی کشور در آن مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به ماده ۱۸ قانون برنامه چهارم، اظهار کرد: ماده ۱۶ و ۱۴۳ تا ۱۴۹ برنامه پنجم هم اهدافی مانند نیل به خودکفایی در تولید، افزایش ارزش افزوده سالانه ۷ درصد، ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی، نوسازی ناوگان و ادوات، انجام عملیات آب و خاک، ارتقای سطح کمی حمایت از کشاورزی برای رسیدن به حداقل ۳۵ درصد از ارزش تولیدات و افزایش سالانه سهم پژوهش به نیم درصد از تولید داخلی از دیگر اهداف بالادستی است که ملزم به تدوین پروژه‌ها بر اساس آنها است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی و افزایش ضریب خودکفایی در بسیاری از اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: امنیت غذایی به‌عنوان کالای عمومی تعریف شده از وظایف دولت‌ها است و حمایت‌های بخش کشاورزی هم باید در راستای تحقق این آرمان ملی باشد.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه وضعیت امنیت غذایی به دلایل مختلفی روز به روز تضعیف شده است، تصریح کرد: سهم تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور بسیار شکننده و نگران‌کننده است به طوری که متوسط واردات سالانه کشور در برنامه سوم توسعه به‌رغم دو سال خشکسالی ۳/۱۰ میلیون تن بود؛ اما در طول برنامه چهارم با ۳۴ درصد رشد به ۸/۱۳ میلیون تن رسید.

حجتی افزود: در سه سال اخیر این رقم به ۶/۱۶ میلیون تن افزایش یافته است و وابستگی کشور در تامین محصولات غذایی در برنامه سوم به ۲۰ درصد رسید؛ در حالی که در سال‌های اخیر این رقم از ۳۸ درصد فراتر رفت.

وی با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی یکی از مشکلات بزرگ است، گفت: برنامه‌های کشور باید براساس افزایش بهره‌وری باشد، همچنین باید به مساله آب هم توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا امروزه با بحران آب در کشور روبه‌رو هستیم و باید با توسعه سرمایه‌گذاری استمرار تولید و تقویت امنیت غذایی را به وجود بیاوریم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بانک جهانی سرمایه‌گذاری را عامل رشد بخش کشاورزی دانسته است، اظهارکرد: مقوله سرمایه‌گذاری علت ضعف کشاورزی در کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما اقتصادی نمودن تولید کشاورزی است، بیان کرد: کشورهای توسعه یافته به‌رغم آنکه بخش کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد ملی آنها ندارد: اما برای حفظ استقلال و حاکمیت ملی به این بخش توجه زیادی کردند که بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی، هنوز هم با یارانه این بخش را حمایت می‌کنند.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به حضور ۱۵ ساله در بخش‌های مدیریتی جهادکشاورزی و جهاد سازندگی گفت: مجری قانون ادغام جهاد در وزارت کشاورزی بوده‌ام و پس از تصویب آن ماموریت پیدا کردم که در وزارت جدید قانون جهادکشاورزی را که مصوب مجلس بود، اجرا کنم؛ بنابراین اگر نقدی به اجرای قانون در آن زمان دارید به بنده اعلام کنید.

مخالفان: برنامه‌های حجتی توجهی به امور زیربنایی ندارد

مخالفان وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی معتقدبودند که برنامه‌های حجتی برای اصلاح بخش کشاورزی ناکارآمد است و در برنامه‌های وی توجهی به امور زیربنایی نشده است.

شکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با بیان اینکه حجتی در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است، گفت: وی در این مدت به دنبال کارهای عمرانی در داخل و خارج کشور بوده است و با تصدی ایشان بیم آن می‌رود ضمن از دست دادن فرصت‌های طلایی مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در راس پست‌های کلیدی وزارتخانه قرار گیرند.

وی افزود: کشاورزان هیچ پشت و پناهی ندارند و در دعواهای سیاسی بی‌حاصل سالیان گذشته فریاد تظلم خواهی آنان شنیده نشد و انتظار ما این است که وزیر کشاورزی دولت جدید کشاورزی را به جایگاه اصلی خود برساند؛ زیرا با کمترین هزینه می‌تواند بیشترین امکانات و بازدهی را به کشور بدهد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی برنامه حجتی برای کشاورزی دریافتند که در عرصه اجرا تدبیری حکیمانه که حاکی از امید باشد در آن دیده نشده است با اشاره به نقاط ضعف این برنامه گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه وزرا باید این باشد که تحلیلی از برنامه پنجم توسعه ارائه کنند؛ چرا که ممکن است بعد از رسیدن به وزارت خیلی از مفاد برنامه پنجم را رها کرده و از مسوولیت تحقق آن شانه خالی کند.

علی نعمت چهاردولی، نماینده مردم ملایر نیز با بیان اینکه مخالفت من بیشتر به خاطر برنامه‌های آقای حجتی است، گفت: اگر نگاهی به برنامه‌های حجتی داشته باشید، متوجه می‌شوید به چند دلیل در شرایط کنونی حلال نخواهد بود.

وی در واکنش به سخن یکی از موافقان که می‌گفت حجتی بچه روستا است، گفت: وی متولد نجف آباد است، همچنین در برنامه‌های ایشان هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان مدت نشده است. در ابتدای برنامه عدم تطبیق برنامه‌هایشان با شرایط موجود کشور دیده می‌شود.

چهاردولی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی گفت: در این شرایط باید تولیدات را بیشتر و واردات را کمتر کرده تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم که وزارتخانه‌ای که باید این کار را انجام دهد، وزارت جهاد کشاورزی است.

وی از وزیر پیشنهادی پرسید برنامه شما برای افزایش بهره‌وری و راندمان تولید که اکنون کم است، چیست و چه برنامه‌ای برای افزایش سهم تحقیق، توسعه و مطالعات کاربردی دارید؟

وی همچنین با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از تولید سالانه کشاورزی وجود ندارد، اظهار کرد: برنامه شما برای کاهش هزینه مبادلات در بخش کشاورزی چیست و برای تغییر مداوم سیاست‌گذاری‌ها چه برنامه‌ای برای کشاورزان دارید؟

موافقان: خودکفایی در تولید گندم دستاورد حجتی است

رسیدن به خودکفایی گندم به عنوان دستاوردهای وزیر پیشنهادی، از جمله مواردی بود که از سوی موافقان، مخالفان و وزیر پیشنهادی در جلسه بررسی صلاحیت حجتی مطرح شد.

احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه و پارسیان، در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در دوران وزارت آقای حجتی کشور توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد. در حالی که در سال‌های قبل از وزارت ایشان تراز تجارت منفی داشتیم، در دوران آقای حجتی این تراز مثبت شد و صادرات بخش کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت.

وی ادامه داد: نام حجتی با نام جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی عجین شده و برای کشاورزان، دامداران، باغداران، مرغداران و فعالان این بخش آشنا است.

وی در پاسخ به نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: برخلاف سخنان همکارم در مدیریت، سلامت نفس، تدین و معتقد بودن مهندس حجتی به انقلاب اسلامی جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نیست؛ چراکه وی در خانواده ای رشد یافته که ۱۴ شهید و ۹ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی نموده و خودش نیز در دفاع مقدس در عملیات‌های بسیاری شرکت داشته است.

جباری ادامه داد: آقای حجتی از ابتدای آغاز به کار جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی جهاد فعالیت داشته است، بنابراین معتقدم که آقای دکتر روحانی رییس‌جمهور محترم با شناخت کاملی که از شرایط سخت اداره کشور دارد، مردانی کارآزموده را برای عبور از شرایط موجود به میدان آورده است.

جباری با انتقاد از سخن نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که رشته تحصیلی حجتی را نامتناسب با جهاد کشاورزی خوانده بود، تصریح کرد: عمران یک رشته درسی بین‌رشته‌ای است، آنهایی که با بحث کشاورزی سروکار دارند، می‌دانند که ۵۰ درصد فعالیت‌های کشاورزی متشکل از فعالیت‌های عمرانی است و اقتصاد کشاورزی با فعالیت‌های عمرانی عجین شده است.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد کتول گفت: جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت و توجه بر افزایش و ارتقای بهره‌وری با توجه به وجود مشکلات آب از دیگر موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آن را از جمله اقدامات خود در صورت بر عهده گرفتن مسوولیت خوانده است.

وی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: به نمایندگی از نمایندگان از جمله نمایندگان شمالی کشور به ویژه دکتر احمد توکلی تایید می‌کنیم که مهندس حجتی وزیری با سابقه درخشان و موفق و اهل مشورت است.

وی افزود: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق روش‌های نوین از جمله موضوعات مهمی است که در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مورد اشاره قرار گرفته است. نماینده علی‌آباد کتول با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در کشاورزی، باغداری، دامداری، مرغداری و. . . مشکلات بسیاری دارد، تصریح کرد: جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت و توجه بر افزایش و ارتقای بهره‌وری با توجه به وجود مشکلات آب از دیگر موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آن را از جمله اقدامات خود در صورت برعهده گرفتن مسوولیت خوانده است.