برخی‌ در مجلس حرف‌های سنگینی زدند

دنیای‌اقتصادـ حسن روحانی عصر پنج‌شنبه از مردان کابینه‌اش در بهارستان دفاع کرد. رییس دولت تدبیر و امید ۲۴ مرداد درست دو ماه بعد از انتخابات ۲۴ خرداد در حالی از همه مردان خود در مقابل بهارستان‌نشینان دفاع کرد که نمایندگان در یک رکورد کم‌سابقه در طول ۴ روز در دو شیفت صبح و عصر به بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده از سوی روحانی پرداختند. دفاع روحانی، دفاعی استراتژیک و تمام‌قد بود. رییس‌جمهور در ابتدای سخن از در تفاهم و سپاس از تلاش چهار روزه نمایندگان مجلس به میان آمد، البته روحانی باب گلایه از پرداختن به حوادث تلخ سال ۸۸ را نیز گشود و در اشاره‌ای کوتاه گفت برخی‌ها نقدها و سوالات سنگینی مطرح کرده‌اند. در دفاعیات رییس دولت یازدهم دفاع از بیژن نامدار زنگنه و محمد جواد ظریف پررنگ‌تر و قدرتمند به نظر می‌رسید. روحانی، بیژن نامدار زنگنه را در شرایط فعلی بهترین گزینه برای تصدی پست وزارت نفت و محمد جواد ظریف را شایسته‌ترین گزینه برای کرسی وزارت خارجه دانست و در مقطعی دفاع او با تاکید و جدیت بسیار همراه شد. آنجا که گفت اداره وزارت نفت برای دو هفته با سرپرست هم به ضرر کشور است. روحانی اما به مجلسیان قول داد که وزرای معرفی‌شده همه در خط دولت و در مسیر اعتدال حرکت کنند. آنگونه که تحلیلگران سیاسی اظهار کرده‌اند سخنان روحانی در دفاع از زنگنه تاثیر بسیاری در اعتماد مجلس به او داشته است.

مهم‌ترین تاثیر سخنان روحانی بر مجلس اعتماد کامل و بی‌چون و چرای بهارستانی‌ها به تیم اقتصادی کابینه بود، هرچند به گفته لاریجانی برخی از نمایندگان تلاش کردند تعداد زیادی از وزرا رای اعتماد از مجلس کسب نکنند.

روحانی در ادامه ضمن تشکر و تقدیر از عملکرد نمایندگان مجلس گفت: از وزرای پیشنهادی سپاسگزاری می‌کنم که به عهد خود عمل کردند و در کمال حوصله و صبوری و رعایت ادب، اخلاق و اعتدال به نقد‌ها، سوالات‌ و مخالفت‌ها حتی مخالفت‌هایی که گاهی لحن آن تند بود پاسخ منطقی و مناسبی ارائه دادند. برخی از لحن‌ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین‌نامه انجام شده است.

به رای مجلس احترام می‌گذاریم

رییس‌جمهور در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود در مجلس اظهار کرد: هرچه رای مجلس باشد، به آن احترام می‌گذاریم.

حسن روحانی اظهار کرد: برای این فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت و منتخب اعتدال‌خواهی مردم است، گاهی برخی از تعبیرات در مجلس کمی دلگیرکننده بود، اما چه باید کرد این شیوه مرسوم در مردم‌سالاری پارلمانی است و همه ما باید عادت کنیم تحمل‌ها را بالا ببریم. هم نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت با بالا بردن آستانه تحمل بهتر می‌توانیم با هم تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم.

روحانی با بیان اینکه برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود، افزود: اما همه انتقادات را به رسمیت می‌شناسیم، این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. البته نظر مجلس با سخنان برخی از نمایندگان گاهی متفاوت است.

وی با بیان اینکه باید پیام انتخابات را مدنظر قرار دهیم، گفت: یادمان باشد که هیچ‌کس، چه رییس‌جمهور چه هر فرد دیگری، نمی‌تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند. همه باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

کابینه پیشنهادی من منظومه‌ای منسجم است

روحانی اظهار کرد: کابینه‌ای که به شما معرفی کرده‌ام یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد است. روحانی با بیان اینکه پیری، جوانی و میانسالی وزرا برای من فرقی نمی‌کرد یا فرقی نمی‌کند، افزود: امروز شرایط کشور به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانستیم آزمون و خطا را تجربه کنیم. من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه‌هایی که در طول فعالیت‌های انتخاباتی‌ام مطرح کرده‌ام، متعهدم. این کابینه، کابینه پاکی است.

وی با بیان اینکه کابینه دولت تدبیر و امید کابینه‌ای فراجناحی است، گفت: فراجناحی بودن به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست اعضای کابینه چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که در مراحل مختلف انقلاب و در دولت‌های مختلف یا در مسوولیت‌های مختلف حضور داشتند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به حوادث تلخ سال ۸۸ خاطرنشان کرد: چند سال پیش اتفاقات تلخی رخ داد و عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای کهریزک را درست کردند. همه می‌دانیم کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفته و همه باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شود، ضمن آنکه ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم؛ عده‌ای احضار شدند، عده‌ای متهم بودند، عده‌ای محکوم شدند و همه آنها مشخص است اما بعد از چهار سال باز هم نباید از کوچه‌های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نامشخص است.

وی ادامه داد: شخصی خود می‌گوید من نبوده‌ام و نیستم دیگری اصرار دارد که بگوید تو بودی. دستگاه‌های قضایی و امنیتی می‌گویند نبوده است آن یکی می‌گوید باید ثابت کنی که نبوده‌ای. من می‌پرسم آیا این به نفع کشور است؟ فراموش نکنیم یک بار ما مساله‌ای را پیگیری می‌کنیم به خاطر مصالح ملی و امنیت ملی و گاهی برای منافع جناحی و حزبی این دو با هم متفاوت است، اما آنچه مهم است همه باید تلاش کنیم جلوی تکرار تخلفات را بگیریم و نگذاریم دیگر تکرار شود و باید توجه داشته باشیم آنچه فتنه‌ها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری می‌کند همین حماسه حضور مردم در انتخابات است و بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شیوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه‌های خبری و صدا و سیما، عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف.

وی گفت: البته می‌دانید من نیز به دلیل مسوولیت‌هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشته‌ام حتی به این استعلام‌ها هم اکتفا نکرده‌ام و فراتر از روال معمول همه دولت‌های گذشته مشورت و رایزنی را نسبت به همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کرده‌ام.

روحانی با بیان اینکه وزیران من شناخته شده هستند، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرات نازیبایی هم به کار رفت، من جوانگرایی را می‌پسندم ولی در مدیریت‌های کلان تجربه، تعهد، دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر مساله سنی می‌دانم. رییس‌جمهور تصریح کرد: من مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش اظهار کرد: در مباحث مربوط به بانوان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها نیز باید اشاره کنم که اولا کابینه بزرگ‌تر از هیات وزیران است و بی‌تردید بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت. ثانیا از وزرا خواسته‌ام که از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها بهره‌گیری کنند و همه باید در ارتقای جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی، مدیریتی بکوشیم.

دفاع قاطع روحانی از وزرایش

رییس دولت تدبیر و امید در رابطه با وزیر پیشنهادی‌اش در وزارت اقتصاد گفت: آقای دکتر طیب‌نیا با توجه به تجربه کافی و هماهنگی وی در فعالیت اقتصادی برای این وزارت معرفی شده است.

روحانی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات نیز افزود: آشنایی من با ایشان در مجلس شورای اسلامی در دو دوره و مجلس خبرگان بوده است و ایشان دارای قدرت مدیریتی کافی و توانایی بالایی در این امر مهم است.

وی همچنین در مورد وزیر پیشنهادی‌اش در وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی را برای وزارت دادگستری انتخاب کردم و همچنین از پذیرش ایشان خوشحال شدم. ایشان توانمند برای تصدی بر این وزارت است، لذا مطمئن بودم ایشان در زمینه تامین عدالت و مبارزه با فساد کمک خوبی برای دولت خواهند بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه با اشاره به معرفی حسین دهقان به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس گفت: سابقه آشنایی من با ایشان مربوط به دوران دفاع مقدس است. ایشان در بخش جبهه و جنگ سابقه ارزشمندی دارند. آشنایی و تجربه‌ ایشان به این بخش و حضورش در وزارت دفاع و نگاه استراتژیک وی به این بخش از مواردی است که حائز اهمیت است.

وی با اشاره به انتخاب محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بحق مهندس نعمت‌زاده فردی شایسته و جزو افراد کم‌نظیر در بخش صنعت است. ایشان در این بخش می‌توانند نشاط جدیدی به وجود بیاورند. ان‌شاءالله شاهد شکوفایی این وزارتخانه در دوران حضور آقای نعمت‌زاده در این وزارتخانه باشیم.

روحانی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان یکی از فعالان انقلاب نام برد و گفت: آقای جنتی در دوران بعد از انقلاب مسوولیت‌های فراوانی داشته‌اند و کاملا به فرهنگ ایرانی اسلامی اشراف دارند و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین‌المللی توجه کامل دارد.

روحانی با اشاره به سوابق رحمانی فضلی ادامه داد: وی با فرهنگ کشور آشنا است و من می‌خواهم که ایشان با دید اقتصادی به استان‌ها توجه کنند. ایشان آشنایی عمیقی با اقوام مختلف ایرانی دارند و وزیری هستند که به خوبی به زبان‌های کردی و آذری صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به معرفی حمید چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی به بیان سابقه آشنایی خود با چیت‌چیان پرداخت و گفت: چیت‌چیان وزیری است که هم دارای تخصص و هم تجربیات زیادی است. وی ابتکارات زیادی در بخش‌های انرژی‌های نو دارد و توجه ویژه به مساله آب در شرایط فعلی کشور از اولویت‌های مورد نظر ایشان است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه بهترین شخصیتی که می‌تواند به خوبی مسوولیت وزارت خارجه را برعهده بگیرد، انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: من سالیان درازی با محمدجواد ظریف آشنایی دارم، مهارت ایشان در مذاکرات بین‌المللی و آشنایی ایشان به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت از خط رهبری در مقاطع مختلف از ویژگی‌های آقای ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه است.

رییس‌جمهور کشور با اشاره به انتخاب محمود حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: من در جمع‌بندی‌هایی که در مورد وزیر جهاد کشاورزی داشتم همه بخش‌های جهادی اتفاق نظر داشتند که آقای حجتی این وظیفه را بپذیرند، از روز اولی که من از ایشان درخواست کردم که سکان این وزارت را بر عهده بگیرند ایشان متواضعانه فرد دیگری را معرفی کردند. روحانی با بیان اینکه برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی، علمی و برنامه‌ریز مورد نظر قرار داده است، گفت: دکتر نجفی فردی است که نسبت به مسائل آموزش و پرورش دارای نظرات راهبردی هستند. وی دارای محبوبیت بالایی در میان فرهنگیان است و درک عمیقی از آموزش و پرورش و درک عمیقی از مسائل عمومی کشور دارد.

وی افزود: نجفی دغدغه فرهنگیان را به خوبی می‌داند و می‌داند که معلم دلخسته نمی‌تواند آینده‌سازان بانشاطی را تحویل جامعه بدهد. من مطمئنم که ایشان می‌توانند نشاط علمی، اخلاقی و فرهنگی بهتری را پیدا کنند ایشان تجربه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور را داشته و کاملا به انقلاب و نظام و رهبر معظم انقلاب متعهد هستند.

روحانی در مورد انتخاب وزیر علوم توضیح داد: وزیر علوم دغدغه شخصی من بود؛ چراکه ما نیازمند دانشگاه‌های با نشاط هستیم و باید مطالبات به حق دانشجویان را مدنظر قرار دهیم. برای همین وزیر علوم باید فردی باشد مورد احترام دانشگاهیان و دارای سوابق علمی و مدیریتی متعادل باشد تا فضای دانشگاه را در شرایط حساس فعلی به سمت آرامش پیش ببرد.

وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با میلی‌منفرد گفت: من در همان سال‌های دهه ۷۰ که در شورای امنیت ملی مسوولیت داشتم، در جریان حوادث آن روز دانشگاه‌ها آقای دکتر میلی‌منفرد را فردی معتدل شناختم که جزو افرادی است که تفکر اصلاح‌طلبی دارد، اما در اجرا مستقل و فراجناحی است و طبق چارچوب‌های نظام و ولی فقیه حرکت می‌کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: من بارها قبل از این گفته‌ام که با اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن افراد مشکلی ندارم بلکه معتقدم هر دوی این گروه‌ها باید در دولت آینده اعتدال داشته باشند.

روحانی در توضیحات خودش در مورد علی ربیعی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به دست کسی اداره شود که هم اقتصاددان باشد و هم جامعه‌شناس و هم فضای کارگری را بشناسد و هم فقر را احساس کرده باشد و هم سال‌ها در فضای امنیت ملی سابقه داشته باشد و پیوندها را به خوبی درک کند.

وی با بیان اینکه علی ربیعی تمام ویژگی‌های گفته شده را دارد، گفت: آقای ربیعی برای اداره وزارتخانه‌ای که هم اقتصادی، هم اجتماعی و هم کارگری است، مناسب است و با توجه به ویژگی‌هایش برای این مسوولیت انتخاب شده است و می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند.

رییس‌جمهور در توضیحات خودش در مورد گزینه پیشنهادی وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: آقای آخوندی هم دانش مهندسی و اقتصادی دارد و هم به توسعه اجتماعی معتقد است. با توجه به اینکه ما باید تمام کشور را در نظر داشته باشیم، ایشان مساله آمایش سرزمینی را مدنظر دارد و همواره تمرکززدایی و پایتخت‌سالاری را مدنظر داشته است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت آقای آخوندی گفت: او جهادگر و با سابقه جهاد سنگرسازان بی‌سنگر است و این شهامت را داشته است که در حضور رهبری بگوید که تقلبی در انتخابات نشده و امکان تقلب وجود ندارد که من این موضوع را که او در هرکجا اعتقاد خودش را بیان می‌کند، به او تبریک می‌گویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه دفاع پایانی خود از وزرای پیشنهادی‌اش با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات زنگنه و همچنین اهمیت وزارت نفت گفت: وزارت نفت از حساسیت بالایی برخوردار است و امروز شرایط کشور ما به گونه‌ای است که منابع مالی ما و به تعبیری دیگر زندگی مردم امروز به این وزارتخانه اتصال دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت بین‌المللی و سیاسی این وزارتخانه و تحریم‌های دشمنان در ارتباط با نفت کشورمان گفت: جایگاه این وزارتخانه جایگاهی یگانه است؛ بنابراین باید نگاه ما نیز یگانه باشد.

وی با اشاره به اهمیت داخلی این وزارتخانه و همچنین بعد بین‌المللی و اقتصادی آن گفت: بحث سیاست خارجی و اقتصادی ما نیز در کنار مسائل داخلی به این وزارتخانه وابسته است و ما نیازمند فردی باتجربه و کهنه‌کار جهت تصدی این وزارتخانه هستیم و من خودم در این زمینه وسواس زیادی به خرج دادم، با افراد زیادی صحبت کردم و حتی دو نفر را برگزیدم و خود آنها اصرار و تاکید کردند که در شرایط فعلی بهترین گزینه دکتر زنگنه است. با متخصصین و صاحبنظران صحبت کردم،‌گروه‌های کاری ما بررسی کرد و تاکید بر این بود که آقای زنگنه شایسته‌ترین فرد برای این سمت است.

وی گفت: شما وضعیت پارس جنوبی را در دوره ایشان با دوره کنونی مقایسه کنید، پارس جنوبی از زمانی که ایشان از وزارت نفت رفتند تا به امروز چقدر پیشرفت داشته است؟ البته می‌دانم شرایط ما در این سال‌ها شرایط سختی بوده و این را می‌پذیرم، ولی باید توجه داشت که کار ایشان نیز در زمانی که مسوولیت وزارت نفت را برعهده داشتند بسیار ارزشمند بود و به صراحت می‌گویم که بنده فردی بهتر از ایشان را برای وزارتخانه نمی‌شناسم و سراغ ندارم.

رییس‌جمهور ادامه داد: این وزارتخانه، وزارتخانه حساسی است و حتی اگر بخواهد این وزارتخانه دو هفته با سرپرست اداره شود بنده خدمت شما نمایندگان عرض می‌کنم، برای من این موضوع بسیار سخت است و برای منافع ملی مضر است.

وی با اشاره به بحث قرارداد کرسنت و مباحث مطرح شده در ارتباط با آن با بیان اینکه خود کسی بوده که به این موضوع اشکال گرفته است، گفت: بنده در جریان تمام مراحل این موضوع هستم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه زنگنه فردی متخصص و پاکدست است، گفت: در شرایط فعلی ایشان بهترین گزینه برای اداره این وزارتخانه مهم و استراتژیک است. روحانی همچنین در دفاع از وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: ایشان (سلطانی‌فر) سابقه مدیریتی طولانی در عرصه‌های مختلف دارد.

وی با اشاره به سوابق سلطانی‌فر گفت: ایشان فردی شایسته برای برعهده گرفتن مسوولیت ورزش و جوانان است.

حماسه ۲۴خرداد را ۲۴ مرداد تکمیل کنید

روحانی تصریح کرد: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی کامل خواهد شد. ۲۴ خرداد مردم حماسه سیاسی آفریدند و ۲۴ مرداد شما نمایندگان مردم آن را تکمیل می‌کنید.

روحانی خطاب به نمایندگان گفت: رای شما به همه کابینه؛ بعضی‌ها نوشته و گفته‌اند فلانی خوشحال می‌شود اگر چندتا از وزرا رای نیاورند، من می‌گویم، من خوشحال می‌شوم اگر همه وزرا رای آورند بی تردید با رای شما به همه وزرا کار دولت در همه بخش‌ها و وزارتخانه‌ها سریع‌تر آغاز خواهد شد که این خواست مردم است و ان‌شاءالله با رای شما هم لبخند بر لبان ملت و شادی رهبر را به همراه خواهد داشت. رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ان‌شاءالله حماسه سیاسی ملت با رای مجلس امروز تکمیل خواهد شد. شما همیشه لطف داشته‌اید.

وی در ادامه اظهار کرد: خط قرمز من و شما قاعدتا با همه وزرای آینده ما، امانتداری در بیت‌المال، رعایت رهنمودهای رهبری، حراست از عزت کشور در صحنه بین‌المللی و صیانت از حقوق مسلم ایران و پاسداری از احکام و اخلاق نورانی اسلام است و هرکس رعایت کند خدمتش مشهود خواهد بود و هر کسی عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاری نخواهد داشت.