ماجرای یادداشت ترکان و واکنش‌های مجلس

یادداشت اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور به یکی از روزنامه‌های کشور با عنوان «مردم ببینند» که روز چهارشنبه، یعنی درست یک روز مانده به آخرین روز بررسی صلاحیت وزرا و روز سرنوشت ساز «رای اعتماد» منتشر شد، داستانی شد پرجنجال. ترکان در این یادداشت نوشته بود: «که فکر خوبی است اگر از مردم عزیز کشورمان خواسته شود که فرمایشات نمایندگانشان را به‌دقت گوش کنند. اگر این حرف‌ها، حرف دلشان بود در دور بعدی هم دوباره به آنها رای می‌دهند. اما اگر نظرات و حرف‌های برخی نمایندگان، حرف دل مردمی نیست که به آنها رای داده‌اند در دور بعد، در رای‌دادنشان تجدیدنظر کنند.» این موضوع واکنش تند بسیاری از نمایندگان را برانگیخت و دو فراکسیون اصلی مجلس نیز در نامه‌ای به هیات‌رییسه مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند و حتی نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب مجلس نیز این یادداشت را آن هم در این بزنگاه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، نامناسب ارزیابی کردند. اعتراض دو فراکسیون مجلس به یادداشت ترکان

جمعی از نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلف سیاسی و دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در نامه‌ای خطاب به هیات‌رییسه مجلس نسبت به اظهارات منتشر شده از سوی ترکان، مشاور رییس‌جمهور در یکی از روزنامه‌های کشور در تاریخ ۲۳ مردادماه سال‌جاری، اعتراض کرده و از هیات‌رییسه خواستند این موضوع را پیگیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از این نامه که به امضای بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان دو فراکسیون اصلی مجلس رسیده است، آمده است:

طبق ماده ۷۷ و ۲۴ بند ۱۱ آیین‌نامه مجلس که اشاره به استقلال رای و نظر و حفظ شأن و شئون نمایندگان مجلس دارد از هیات‌رییسه محترم انتظار می‌رود با عنایت به یادداشت مشاور رییس‌جمهور در جهت انجام وظیفه مسوولیتی که برای پایبندی به آن سوگند یاد کرده‌اید اقدام لازم را مبذول نمایید؛ زیرا جناب آقای ترکان قبل از اینکه نمایندگان رای بدهند نفرمودند نگران چه چیزی هستند و چرا توجه نفرمودند امروز با دوران تصدی وزارت ایشان که حداقل ۱۶ سال از آن می‌گذرد فرق دارد. دوره ادبیات تهدید و دیکتاتورمآبانه سپری شده است و باز هم خاطرنشان می‌کنیم ایشان مشاور جناب آقای روحانی هستند که شعارشان تدبیر و اعتدال می‌باشد و ما نمی‌دانیم مضامین این نامه چه سنخیتی با اعتدال دارد و جا دارد محترمانه خدمت رییس‌جمهور محترم یادآور شویم این نغمه مشابه همان نغمه افراطی دوره جناب آقای خاتمی است که چهره اصلاحات را به تندی و افراطی‌گری در اذهان همه مردم عزیز ترسیم نمود، نکند خدای ناکرده با کوک شدن این سازها در اطراف ایشان همان بلایی که سر اصلاحات آمد بر سر گفتمان اعتدال بیاید.

این نامه می‌افزاید: جناب آقای روحانی زنگ هشدار را آقای ترکان مشاور جنابعالی با این ادبیات که قطعا از گذشته با خود به ارث برده‌‌اند به صدا در آورد. هشدار برای گریز از افراط، هشدار برای پرهیز از تندروی‌ها، هشدار از مرز بندی‌های خودمحورانه و خودخواهانه، نگرانیم که ارمغان بزرگ شما برای ملت عزیزمان که همانا تدبیر و اعتدال است با این نوع تندروی‌ها به یغما برود.

یادداشت ترکان موجب تشویش اذهان بود

عابد فتاحی نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز در این باره به خبرگزاری مهر گفت: بحث‌هایی که در مطبوعات از سوی یکی از اصلاح‌طلبان به چاپ رسیده موجب تشویش اذهان برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس شده و نشانه‌ها حاکی از آن است که برخی از نمایندگان تلاش دارند تا وزرا را با حداقل آرا به وزارتخانه‌هایشان بدرقه کنند.

وی ادامه داد: همزمان بحث‌هایی هم وجود دارد که ۲ الی ۴ نفر از وزرا رای اعتماد نیاورند، ولی ما نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب برای اینکه تمامی کابینه بتواند از این مرحله عبور کند، فعالیت می‌کنیم.

یادداشت ترکان توهین به ملت و هتک حرمت قانون بود

مواضع نمایندگان اصولگرا و همچنین اعضای جبهه پایداری هم نسبت به این یادداشت بسیار انتقادی بود، به طوری که جوادکریمی قدوسی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در این باره گفت: این اظهارات مشاور رییس‌جمهور به نوعی دور زدن قانون و توهین به ملت بوده، نمایندگان به شدت ناراحت هستند و آقای روحانی باید در صحبت‌هایش در این خصوص موضع گیری کند.

وی در جمع خبرنگاران افزود:در این یادداشت این طور آمده که چرا نمایندگان نسبت به کابینه رییس‌جمهور منتخب انتقاد دارند و بنا دارند به تعدادی از آنها رای ندهند و این امر را دلیلی می‌گیرد بر اینکه اگر شما امروز به این کابینه رای ندهید مردم نیز در دوره بعد به شما رای نمی‌دهند.

ترکان:برداشت اشتباهی شده است

اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور نیز در توضیح یادداشت روز چهارشنبه خود در یکی از روزنامه‌ها و پیامک‌های منتسب به وی گفت: ظاهرا برداشت اشتباهی صورت گرفته است، دولت به تشخیص نمایندگان در خصوص رای اعتماد به وزرا احترام گذاشته و تمکین می‌کند.

وی در جمع خبرنگاران افزود: از قول من این طور پیامک شده است که آقای روحانی برایش فرقی نمی‌کند که نمایندگان به وزرا رای بدهند یا نه در صورتی که این اشتباه است. چیزی که من گفتم این است که نمایندگان باید به تشخیص برسند و براساس تشخیص‌شان رای بدهند دولت نیز به این تشخیص تمکین می‌کند.

ترکان ادامه داد: از این جمله استنباط دیگری شده است مبنی بر اینکه برای آقای روحانی فرقی نمی‌کند؛ در حالی که حتما فرق می‌کند و به آنچه نمایندگان تشخیص بدهند احترام خواهد شد.

تهدید نکردم

ترکان افزود: نکته دیگری که من گفتم این بود که مردم به اظهارات نمایندگانشان نگاه می‌کنند و بر اساس آن ارزیابی می‌کنند؛ اما عده‌ای این گونه تلقی می‌کنند که من می‌خواهم تهدید کنم به اینکه اگر کسی بخواهد مخالفت کند به نوعی تهدید می‌شود. در حالی که این تهدید نیست و همیشه این طور بوده که مردم به اظهارنظر نمایندگان توجه می‌کنند و آن را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.