حساسیت مجلس نسبت به مسائل اقتصادی

علی لاریجانی رییس مجلس نیز پنج‌شنبه شب پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه روحانی و اعلام رای مجلس به وزرا، در نشست خبری خود گفت که رای مجلس نشان داد که نمایندگان نسبت به مسائل اقتصادی حساسیت جدی دارند. او با تاکید بر اینکه نگاه مجلس تعامل با دولت بود و نمایندگان این موضوع را در رای خود نشان دادند، افزود: می‌خواستند به تعداد زیادتری از وزرای پیشنهادی رای اعتماد ندهند؛ اما کلیت مجلس بر این باور بود که یک پیام مثبتی برای همکاری با دولت باید داده شود. لاریجانی ابراز امیدواری کرد که وضعیت سه وزیر دیگر هم با سرعت تعیین تکلیف شود. رییس مجلس همچنین با ابراز امیدواری از اینکه جلسه سران قوا از این پس به صورت منظم‌تر برگزار شود، گفت که دو هفته قبل این جلسه برگزار شد و احتمالا هفته آینده نیز برگزار شود. رییس مجلس در نشست خبری پنج‌شنبه شب خود گفت مذاکرات و رای اعتماد به ۱۵ وزیر نشان می‌داد که نگاه مجلس نگاه همکاری با دولت است.به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی ادامه داد: این کاووشی که نمایندگان در بررسی هیات وزیران داشتند و رای آنها نشان می‌دهد که نمایندگان نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت جدی داشتند و تلاش کردند که بخش اقتصادی کشور کاملا روان بتواند مسائل را حل کند.

وی افزود: ۱۵ نفر از اعضای کابینه که رای آوردند، بیشتر مسائل اقتصادی در این بخش نهفته بود و بخش‌های مربوط به مسائل علمی، فرهنگی و ورزشی نتوانستند رای اعتماد بیاورند آن هم شاید دقت نظر و اهمیتی است که نمایندگان برای این بخش قائلند و معتقدند سرمایه‌های قوی‌تری در این زمینه وارد صحنه شوند، البته غیر‌از وزیر آموزش و پرورش که یک رای کم آورد رای سایرین نشان می‌دهد که نمایندگان بخواهند وزیرانی در سطح قوی‌تر در این بخش‌ها حضور پیدا کنند.

سه وزیر باقیمانده سریع‌تر تعیین تکلیف شوند

رییس مجلس خاطرنشان کرد: در کل نگاه مجلس نگاه همکاری با دولت بود و مذاکرات و رای ۱۵ وزیر هم نشان می‌داد که نگاه مجلس نگاه همکاری با دولت است. قصد مجلس این است که زودتر کابینه بتواند کار خود را آغاز کند. امیدواریم که برای سه وزیر دیگر هم با سرعت بیشتری تعیین تکلیف شود که کارهای مهم این بخش هم روی زمین نماند.

توزیع نامه علیه نجفی

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عکس‌العمل هیات‌رییسه مجلس طبق آیین‌نامه داخلی در خصوص توزیع ۹ نامه که علیه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شده است چه اقدامی خواهد کرد، گفت: ۹ نامه مشاهده نکردیم دو نامه بود. نامه را نشان دادند که توسط هیات‌رییسه برای توزیع امضا نشده بود ممکن است افرادی این نامه‌ها را به دوستانشان داده باشند، البته از نظر آیین‌نامه هر نامه‌ای که منتشر و بین نمایندگان توزیع شود باید حتما از هیات‌رییسه اجازه گرفته شود و بر اساس آیین‌نامه به آنها اجازه داده شود.

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری تعامل مجلس و دولت را در این دوره چطور پیش‌بینی می‌کنید با توجه به اینکه سه وزیر پیشنهادی موفق به کسب رای نشدند آیا این موضوع اثر منفی در روابط دولت و مجلس خواهد داشت، گفت: فکر نمی‌کنم این اتفاق تاثیری در روابط قوا داشته باشد. هم در سطح رییس‌جمهور و هم در سطح مجلس این بلوغ وجود دارد که ساختار دموکراتیک در کشور همیشه اقتضا می‌کند که هر بخشی کار مطالعاتی و کاوشی خود را مستقلا انجام دهد. معمولا هم در انتخاب هیات وزیران در مجلس این بحث‌ها انجام می‌شد که با نسبتی گاهی بیشتر گاهی کمتر ممکن است افراد مورد قبول واقع نشوند، این غیر‌طبیعی نیست.وی افزود: مهم این است که مجلس به ۱۵ نفر از ۱۸ نفر رای داد و این نگرش مثبت مجلس را برای حل مشکلات نشان می‌دهد مخصوصا بخش‌های مهم اقتصادی و صنعتی رای داد که دغدغه اصلی مجلس را برای حل مشکلات مردم نشان می‌دهد.

برگزاری جلسه سران قوا دو هفته قبل

لاریجانی در پاسخ به این سوال که با رای اعتماد به کابینه اولین جلسه سران سه قوه چه زمانی برگزار خواهد شد و همچنین آیا جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران سه قوه برگزار خواهد شد یا با حضور معاونان رییس‌جمهور؟ گفت: البته ما دو هفته قبل یک جلسه داشتیم، ولی بسیاری از جلسات ما علنی نمی‌شود ممکن است برخی از آنها علنی شود. امیدوارم که جلسات سران به زودی کار رسمی خود را به صورت مرتب شروع کنند بحثی هم داشتیم که هفته آینده جلسه بعدی سران سه قوه را داشته باشیم. فکر می‌کنم این اقبال از طرف سه قوه برای تشکیل منظم و مرتب جلسات سران وجود دارد، این خیلی به هماهنگی و تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور کمک می‌کند.

لاریجانی در مورد جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم گفت: خیلی خوب هم هست که برخی از جلسات با حضور سران برگزار شود و این موضوع را ما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از رییس مجلس پرسید ۳ گزینه پیشنهادی نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند در حالی که گزینه‌های پیشنهادی دیگری بودند که مخالفان جدی‌تری داشتند و نتوانستند اعتماد مجلس را کسب کنند فکر می‌کنید پیام مجلس چه بود که رای اعتماد به آن سه گزینه پیشنهادی نداد، گفت: این نشان می‌داد که هم مجلس رویکرد مثبتی به دولت دارد که به ۱۵ وزیر رای اعتماد داد، چون ملاحظه می‌کردید برخی عقاید در مجلس تعداد زیادتری را می‌خواستند رای اعتماد ندهند؛ اما کلیت مجلس بر این باور بود که یک پیام مثبتی برای همکاری با دولت باید داده شود و این یک حداقلی بود که رای اعتماد ندادند.