دنیای اقتصاد ـ پرونده کابینه تدبیر و امید هنوز در مجلس بسته نشده است. پس از آنکه سه نفر از مردان روحانی نتوانستند جواز ورود به پاستور را از مجلسیان دریافت کنند، گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب افراد جایگزین قوت گرفت و تحلیل‌های بسیاری در خصوص علت عدم‌اعتماد مجلس به این افراد از سوی سیاسیون مطرح شد. وزرایی که رای اعتماد مجلس را گرفته‌اند از امروز در وزارتخانه‌های مربوطه مستقر می‌شوند و فردا در اولین جلسه رسمی هیات دولت حاضر می‌شوند. جلسه‌ای که صندلی سه وزیر مربوط به جوانان آن یعنی وزارتخانه‌های آموزش وپرورش؛ وزارت علوم و تحقیقات و وزارت ورزش و جوانان خالی است. وزرای مردودی توسط مجلس، اما کم حاشیه صحنه را ترک کردند. وزیر ورزش و جوانان دیروز از بازگشتش به شورای شهر خبر داده است. برخی وزرای راه یافته به پاستور نیز در مصاحبه‌های مختلف از محور برنامه‌های عملیاتی خود سخن گفته‌اند. عدم اعتماد بهارستان‌نشینان به سه مرد حذف شده از مسیر پاستور به برخی گمانه‌ها که از پیش مطرح بود قوت بخشید؛ برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند نزدیکی برخی وزیران کابینه به جریان اصلاحات می‌تواند مانعی باشد بر سر راه اعتماد نمایندگان که عدم‌رای اعتماد مجلسیان به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان تا حدودی به این ادعا رنگ واقعیت داد. البته آرایش سیاسی روحانی به جای سه وزیر مردود در شرایط فعلی محور گمانه‌زنی‌های مطبوعاتی و محافل سیاسی است. مجلسیان در تلاشند رییس‌جمهور را در انتخاب جایگزین وزرای مردود یاری رسانند. رییس بهارستان‌نشینان نیز از رییس دولت تدبیر و امید خواسته که هرچه سریع‌تر سرپرستان وزارتخانه‌ها را معرفی کند. دولت نیز در این خصوص ساکت ننشست. در تازه ترین واکنش دولت دیروز محمدرضا صادق از رسانه‌ها خواست تا در مورد گزینه‌های جانشین گمانه‌زنی نکنند.

صادق در گفت‌و‌گو با «ایسنا» تاکید کرده است که روحانی در حال بررسی برای انتخاب افراد جایگزین است و هر تصمیمی از سوی دفتر اطلاع‌رسانی رییس‌جمهور سریعا منعکس خواهد شد.

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز از رییس دولت یازدهم خواسته که قبل از معرفی سه نفر جایگزین وزرای مردود شده از نظر اکثریت مجلسیان باخبر شود و بعد گزینه‌های مد نظر را معرفی کند.

به شورای شهر برمی‌گردم

مسعود سلطانی فر یکی از مردودین رای نمایندگان مجلس، در واکنش به عدم‌رای اعتماد مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته است که به شورای شهر باز خواهد گشت. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در گفت‌و‌گوی خود تاکید کرده است که باید ببینیم که دولت می‌خواهد من همکاری کنم یا نه، ولی ان‌شاءالله به شورای شهر تهران می‌روم و در آنجا حضور خواهم داشت.

قاضی زاده‌هاشمی نیز در اولین گفت‌و‌گوی خود بعد از عهده دار شدن مسوولیت وزارت بهداشت و درمان تنها راهکار ایجاد عدالت در سلامت را تقویت شبکه بهداشتی کشور دانست و در ارتباط با کسری اعتبارات وزارت بهداشت در سال‌جاری و مشکلاتی که سر راه اجرای برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۳۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم و آن‌طور که دکتر طریقت‌منفرد عنوان داشته‌اند تا پایان سال ممکن است حتی به ۷ هزار میلیارد تومان هم برسد. از طرفی بیش از ۴۰ درصد بودجه محقق نشده است. بنابراین، سال راحتی نیست.

محمد جواد ظریف نیز در واکنش به رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی تصریح کرد که این رای مسوولیت من را سنگین‌تر می‌کند. وزیر امور خارجه درباره اولین اقداماتش پس از شروع کار در این وزارتخانه گفت: وزارت امور خارجه یک رشته کارهایی دارد که باید به صورت مداوم انجام شود. مشکلات دیگری مانند فجایع مصر نیز باید در دستور کار اولیه باشد و نیاز است که حداکثر رایزنی‌ها برای توقف این وضعیت صورت گیرد باید جان مردم بی‌گناه در مصر از این شرایط حفظ شود و گروه‌های مختلف بتوانند از طریق صلح آمیز به نتیجه برسند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت و تدبیر و امید نیز در پیامی درخواست کرد کسانی که درصدد درج پیام تبریک برای انتخابش به عنوان وزیر جدید کشور هستند به‌جای این اقدام، برای وی دعای خیر کنند.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز حفظ ارزش پول ملی و تقویت تولید را دو هدف عمده خود دانست و گفت: با رای اعتماد بالایی که نمایندگان به من دادند بار سنگین‌تری را بر دوشم احساس می‌کنم. بنده ۲ هدف اصلی را در برنامه‌های کاری‌ام دارم، یکی حفظ ارزش پول ملی و احیای آن و دیگری تقویت تولید است.

برقراری امنیت نیز اولویت اصلی وزیر اطلاعات مطرح شد. سد محمد علوی در این خصوص گفت که ابتدا باید در خدمت مردم باشیم و امنیت را با سربازان گمنام امام زمان(عج) محقق‌تر کنیم تا مردم با آسایش و آرامش بیشتر زندگی کنند.

فتنه ۷۸ و۸۸ در رای اعتماد به نمایندگان مد نظر بود

همزمان با روزهایی که مجلسیان مشغول بررسی پرونده وزرای پیشنهادی کابینه روحانی بودند بسیاری از چهره‌های سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که مردان دولت اصلاحات که در کابینه حضور دارند امکان راهیابی به پاستور را نخواهند داشت. نطق موافق و مخالف نمایندگان در مجلس نشان می‌داد که این گمانه‌زنی پر بیراه نیست، چراکه نطق‌ها همواره با محوریت ارتباط وزرای پیشنهادی با جریان اصلاحات و حوادث تلخ سال ۸۸ همراه بود. حالا با گذشت دو روز از اعلام رای مجلسیان به کابینه، احمد نجابت در گفت‌و‌گویی تاکید کرده که مجلس شاخص‌هایی همچون سابقه، تعهد، تخصص، موضع‌گیری و عملکرد وزرای پیشنهادی در تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ را مدنظر قرار داد.

نجابت در این مصاحبه خاطرنشان کرد: برخی که در این قضیه دارای مشکل بودند رای نیاورده و برخی از آنها نیز پایین‌تر از ۲۰۰ رای، کسب کردند که‌ای کاش پیش‌بینی‌ها از اول درباره آقای میلی منفرد و نجفی صورت می‌گرفت.