دنیای اقتصاد - درست یک روز پس از آنکه حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دانشگاه ایرانیان و معاون سابق احمدی‌نژاد اعلام کرد که ۱۶ میلیارد تومان پول برداشتی از حساب ریاست‌جمهوری را به حساب برگردانده ایم ، خبرگزاری مهر گزارش داد که دیوان محاسبات جلوی برداشت از این حساب را گرفته بوده و مسوولان دانشگاه ایرانیان امکان برداشت از این حساب را نداشته‌اند تا پول را به حساب ریاست‌جمهوری برگردانند. یک منبع آگاه در دیوان محاسبات از توقیف شانزده میلیارد تومانی که به حساب شخصی احمدی‌نژاد و بقایی برای دانشگاه ایرانیان ریخته شده، توسط دیوان محاسبات خبر داد و به خبرگزاری مهر گفت: با این توقیف این افراد امکان دسترسی به این حساب را نداشته‌اند تا بتوانند آن را بازگردانند. او در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته مسوولان دولت قبلی پول شانزده میلیارد تومانی واریزی به دانشگاه ایرانیان که برای کمک از سوی دولت داده شده بود به حساب ریاست‌جمهوری بازگشته است، گفت: این پول از ابتدا هم در توقیف دیوان محاسبات بود و کسی نمی‌تواند آن را حتی به خزانه هم بریزد. به گفته این منبع آگاه مراجع نظارتی از جمله دیوان محاسبات و دادسرای عمومی تهران به این موضوع ورود کردند و این پول را توقیف کردند. او تاکید کرد: این پول در حسابی که برای دانشگاه ایرانیان باز شده بوده و حساب شخصی آقایان احمدی‌نژاد و بقایی بوده است. مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری درباره آخرین وضعیت شانزده میلیارد تومان پول برداشت شده از حساب نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان، روایت دیگری دارد «این مبلغ با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده به حساب ریاست‌جمهوری بازگشته‌است. » مرتضی بانک به خبرگزاری تسنیم گفت: «دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و در نامه‌ای رسما به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده‌است و بعد از پیگیری‌های انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات این پول به حساب نهاد ریاست‌جمهوری برگشت.»

بانک در پاسخ به این سوال که آیا مسوولان دولت قبلی این پول را برگرداندند یا با پیگیری مسوولان دولت این کار انجام شده است، گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده از سوی ما آنها این پول را برگرداندند. او از خبر دستگیری تعدادی از کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرد. پیش از این سایت الف گزارش داده بود برخی از کارمندان ریاست‌جمهوری در تلاش برای خارج کردن اسناد مربوط به بذل و بخشش‌ها در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند که بازداشت شده اند.

اکبر ترکان: منطقه آزاد را به حیاط خلوت تبدیل کرده بودند

اخبار مربوط به برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب ریاست‌جمهوری در روز آخر دولت احمدی‌نژاد و واریز به دانشگاه ایرانیان به اینجا خلاصه نشد؛به گزارش خبرگزاری فارس‌اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهور در یک برنامه‌ تلویزیونی با اشاره به اینکه او از سهامداران دانشگاه غیر‌انتفاعی است، برداشت از اموال دولتی را کار غلطی دانست. این در حالی ست که روابط عمومی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرده بود: «کمک انجام شده به دانشگاه از سوی دولت گذشته طبق موازین قانونی و با مصوبه هیات‌وزیران و البته امری مرسوم در دولت‌ها بوده و اموال دانشگاه ایرانیان هم در صورت انحلال متعلق به دولت خواهد بود. در بندی از این اطلاعیه آمده‌است: کمک نهاد ریاست‌جمهوری و دولت به نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و غیر‌دولتی امری معمول و قانونی است و در همه دولت‌ها مرسوم بوده است؛ در دولت‌های نهم و دهم هزاران نفر و صدها نهاد عمومی و غیر‌دولتی از این کمک‌ها استفاده کرده‌اند.» ترکان اما با بیان اینکه منطقه آزاد به حیاط خلوت برخی کارها تبدیل شده است، گفت: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده‌است. او ادامه داد: این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده‌است؟ چرا این اموال تاراج شده‌است؟ مگر ارث پدرتان است؟به گفته مشاور رییس‌جمهور، گفتند به هیات‌مدیره اختیار می‌دهیم؛ هیات‌مدیره هم با قیمت نازلی ساختمان سیستم دولتی را اجاره داده‌است.

عذرخواهی کنید

بعد از این سخنان ترکان، حمیدرضا بقایی ، دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد از مشاور ارشد حسن روحانی خواست به دلیل طرح اتهام کذب و بی‌اساس نسبت به او و استفاده از الفاظ نامناسب در یک برنامه زنده تلویزیونی رسما عذرخواهی کند. بقایی در این نامه که نسخه‌ای از آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، با اشاره به سخنان ترکان که به اعتقاد او «در برگیرنده اتهاماتی بی‌اساس و بی‌پایه» نسبت به دوران مسوولیت او در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه است، خطاب به ترکان اعلام کرد: در مصاحبه‌ای با شبکه ۵ سیما اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا با پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید.