دنیای‌اقتصاد- سوریه این روزها به محور اصلی سیاست خارجی ایران تبدیل شده است. با نزدیک شدن به تصمیم نهایی کنگره آمریکا و افزایش احتمال حمله به سوریه، تلاش‌های دیپلماتیک ایران نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. از یکسو دستگاه دیپلماسی ایران روزهای پرکاری را سپری می‌کند و از سوی دیگر تصمیمات و مواضع جمهوری اسلامی ایران در محور توجهات کشورهای منطقه و غرب قرار دارد. پس از سفر سلطان قابوس و جفری فلتمن به تهران و رایزنی در خصوص مسائل منطقه با محوریت سوریه، در تازه‌ترین تحول در ادامه تلاش‌های منطقه‌ای در خصوص بحران سوریه قرار است یک هیات غیررسمی از اردن به‌زودی وارد تهران شود. به گزارش «ایسنا» بنا بر اعلام سایت خبری اردن، در بیانیه این هیات هدف از سفر به تهران انتقال مواضع مردم اردن درخصوص اوضاع سوریه عنوان شده است.

این هیات هفت نفره متشکل از بازنشستگان نظامی، نمایندگان، کارگران و صاحبنظران به منظور ایفای نقش در دیپلماسی عمومی عازم تهران شده است. گفته شده هیات مذکور در نظر دارد تا به تعدادی از کشورهای تاثیرگذار در حمایت از اردن در رویارویی با خطراتی که آن را تهدید می‌کند، نیز سفر کند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه بریتانیا از آمادگی کشورش برای انجام مذاکرات با ایران درباره سوریه خبر داده است. به گزارش عصر ایران به نقل از یونایتدپرس، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اظهار کرد: لندن آماده انجام مذاکرات با ایران درباره سوریه است. لندن به دستیابی به راه حل سیاسی درباره سوریه پایبند است و برای برگزاری نشست صلح در ژنو تلاش می‌کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پارلمان بریتانیا به تازگی با تصمیم دولت این کشور برای حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده بود. هیگ ضمن تاکید بر اینکه بریتانیا آماده مذاکره با ایران درباره سوریه است، اما امکان موفقیت این مذاکرات را به دلیل پرونده سابق تهران در این ارتباط بعید دانست.

روابط انگلیس و ایران در دو سال اخیر به دلیل اشغال سفارت لندن در تهران به حالت سردی گرایید و منجر به بسته شدن سفارت شد. با روی کارآمدن دولت اعتدال حسن روحانی زمزمه‌های بهبود روابط با بریتانیا این روزها قوت گرفته است، اما همچنان به سرانجام روشنی نرسیده است. هیگ در ادامه گفته‌هایش افزود: ایران را آزمایش می‌کنیم که آیا آماده ایفای نقش سازنده‌ای است یا خیر. زیرا براساس دلایل ارائه شده تهران از فعالیت‌های حکومت سوریه حمایت می‌کند. ایران تاکنون هیچ نقش سازنده‌ای در مساله سوریه ایفا نکرده است، اما ما آماده گفت‌وگو با تهران هستیم. این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره رویکرد خود را در سوریه سازنده و در جهت تقویت رویکرد سیاسی - دیپلماتیک ارزیابی می‌کند.

همچنین در ادامه تلاش‌های منطقه‌ای در خصوص بحران سوریه فرستاده ویژه شینزو آبه روز جمعه برای مذاکره با مقامات ایران راهی تهران می‌شود. به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری شینهوا گزارش داد: ماساهیکو کومورا، فرستاده ویژه شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای دیدار و مذاکره با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران درباره مناقشات سوریه به تهران سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود کومورا که پیش‌تر وزیر امور خارجه ژاپن بوده است، در سفر دو روزه‌اش به تهران درخصوص روابط دوجانبه و دیگر مسائل بین‌المللی به تبادل نظر بپردازد. بنابراین گزارش، کومورا به مقامات ایرانی خواهد گفت ایران به‌عنوان یک حامی اصلی دولت سوریه، باید در ایجاد ثبات در سوریه نقش ایفا کند.

حمله احتمالی به سوریه پس از آن بالا گرفته که مقامات غربی گفتند که در منطقه غوطه الشرقیه از حمله شیمیایی علیه مخالفان استفاده شده است. دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده است. سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است.

ادامه مذاکرات هیات پارلمانی ایرانی در لبنان

در ادامه تلاش‌های هیات پارلمانی ایران به سوریه و لبنان، علاءالدین بروجردی با میشل سلیمان رییس‌جمهور و نجیب میقاتی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار میشل سلیمان اظهارکرد: ما همواره تاکید داشته‌ایم که بحران سوریه تنها از طریق حل سیاسی و مسالمت‌آمیز و با خودداری از هرگونه دخالت نظامی قابل حل است و موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز باید با مسوولیت نهادهای بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش «ایسنا»، نجیب میقاتی، سرپرست نخست وزیری در دیدار با بروجردی با اشاره به رابطه تاریخی و جغرافیایی سوریه و لبنان، از تاثیرات بحران سوریه بر لبنان ابراز نگرانی کرد و افزود: در صورت تحقق حمله به سوریه، نفع آن به کسانی خواهد رسید که حوادثی مثل ۱۱ سپتامبر را به وجود آوردند. میقاتی از ایران خواست تا با به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با استفاده از دیپلماسی فعال خود مانع بروز جنگ شود.

همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نیز به رایزنی پرداخت. وزیر خارجه لبنان با ابراز نگرانی از خطر گسترش دامنه بحران سوریه به بقیه کشورها از جمله لبنان، ابراز امیدواری کرد که ایران با توجه به قدرت و جایگاه منطقه‌ای‌اش، تلاش خود را برای جلوگیری از به آتش کشیده شدن منطقه و خنثی کردن توطئه‌های صهیونیستی به کار گیرد.

کری: حمله نکنیم ایران جسورتر می‌شود

اما سنای آمریکا روز گذشته در جلسه کمیته امور خارجی بر سر پیش‌نویس طرحی بحث کرده که قرار است طرح حمله به سوریه بر اساس آن به اجرا در آید.جان کری وزیر امور خارجه، چاک هیگل وزیر دفاع و ژنرال ماترین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسه حضور داشتند.

کری در سخنان خود بارها به کشورهایی چون ایران، کره شمالی و گروه حزب‌الله لبنان اشاره کرد و گفت: عدم واکنش آمریکا به اقدام دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور، کشورهایی چون ایران و کره شمالی و گروه‌هایی چون حزب‌الله را علیه آمریکا جسورتر خواهد کرد.

اوباما هفته گذشته و پس از رای منفی پارلمان بریتانیا به مشارکت در طرح حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه، در اقدامی طرح حمله به سوریه را منوط به رای مثبت کنگره کرد. رییس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در سخنرانی کاخ سفید اعلام کرد: اگرچه می‌تواند بدون مجوز کنگره به سوریه حمله کند، اما تصمیم دارد برای اقدام نظامی در سوریه از کنگره اجازه بگیرد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی کم و بیش مشابه، اظهار کرد: در موضوع تصمیم گیری برای حمله به سوریه، پای اعتبار آمریکا در مقابل ایران در میان است. به نوشته «رویترز»، وی گفته است که ناکامی آمریکا در انجام کاری در ازای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، به اعتبار آمریکا در مورد وعده‌اش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آسیب خواهد رساند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رای کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.