تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای با آژانس نهایی شده است

دنیای‌اقتصاد- با مشخص شدن زمان و مکان مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از نهایی شدن دیپلمات‌های مذاکره‌کننده خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با تیم مذاکره‌کننده ایران با آژانس گفت: فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره‌کننده توسط رییس‌جمهور نهایی شده است و به دفتر ایشان ابلاغ خواهد کرد. آنگونه که اعلام شده مذاکرات ایران و آژانس ۵ مهر ماه در وین برگزار می‌شود. این مذاکرات یازدهمین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با آژانس است. دیروز همچنین ظریف درباره قطعی شدن سفر رییس‌جمهور به نیویورک گفت: قرار است رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. وزیر خارجه در رابطه با برنامه کاری رییس‌جمهور در نیویورک گفت: مشغول برنامه‌ریزی برای کارهای رییس‌جمهور هستیم و ایشان یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان رییس جنبش عدم تعهد دارند و همچنین در جلسه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهند کرد و بقیه برنامه‌ها شامل دیدار با ایرانیان مقیم ایران است و سایر دیدارها و برنامه‌های خبری در حال طراحی و برنامه‌ریزی است. وی در مورد درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با رییس‌جمهور نیز گفت: ایشان درخواست کردند که دیدار کنند و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد. پیش‌تر وزیر امور خارجه انگلیس برای دیدار با ظریف در سازمان ملل اعلام آمادگی کرده بود.

وزیر امور خارجه در ادامه تماس‌های تلفنی خود در خصوص بحران سوریه سه‌شنبه شب در تماس‌هاى تلفنی جداگانه با وزیر امور خارجه هلند و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و تجارت ایرلند آخرین تحولات بین‌المللی در قبال سوریه را مورد رایزنی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرفین در این گفت‌وگوها ضمن تاکید بر راهکار سیاسی به‌منظور حل بحران سوریه، توسل به زور را مردود دانستند. ظریف در این تماس‌هاى تلفنى ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی بدون توجه به عاملان یا قربانیان آن با انتقاد از برخی طرف‌هایی که ضمن نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل از وقوع جنگی جدید در منطقه حمایت می‌کنند، نسبت به پیامدهای نامطلوب آن بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید و ابراز امیدواری کرد. رییس دستگاه دیپلماسی درخصوص حمله احتمالی آمریکا به سوریه نیز گفت: پیش‌تر هم گفتم این تصمیمی نیست که کنگره آمریکا بتواند به طور قانونی برای جامعه بین‌المللی بگیرد و مرجع قانونی تصمیم برای اینگونه اقدامات مشخص است. وی با اشاره به اینکه اوباما به خاطر اینکه براساس دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شد، گفت: باتوجه به اینکه اوباما همواره تلاش کرده است که جنگ‌های آمریکا را پایان دهد، به نظر نمی‌رسد که تمایل داشته باشد وارد جنگ جدید شود و احساس می‌کنیم گروهی در منطقه ما و گروهی تندرو در آمریکا دامی برای ایشان و متاسفانه همه منطقه ما گسترانده‌اند که درایت حکم می‌کند در این دام گرفتار نشوند و همه کسانی که به آینده بهتر منطقه و دنیا فکر می‌کنند باید تمام تلاششان را بکنند که از یک جنگ فاجعه‌آمیز جدید جلوگیری شود.ظریف افزود: جمهوری اسلامی مواضع خود را اعلام کرده است و هرگونه اقدام نظامی در منطقه، هم با اصول حقوق بین‌المللی مغایرت دارد و هم بیرون بردن کار از چارچوب سازمان ملل متحد است و همین‌طور عواقب ناخواسته‌ای در منطقه خواهد داشت، چون کسی که حمله می‌کند نمی‌تواند تمام عواقب را خود کنترل کند.