دنیای اقتصاد- عدم تحقق ۵۰ درصدی درآمدهای دولت، رشد اقتصادی منفی ۵ درصدی و ۱۰ برابر شدن حجم نقدینگی در ۱۰ سال اخیر، اقتصاد کشور را در شرایط رکود تورمی قرار داده است. رکودی که خروج از آن به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها با اتکا به مردم، نهاد‌های مردمی و تعاونی‌ها امکان‌‌پذیر است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی در هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر توجه به بخش تعاون و استفاده از پتانسیل‌های این بخش را یکی از برنامه‌های ۱۰۰ روزه وزارتخانه تحت صدارت خود اعلام کرد. بخش تعاون و نقش ۲۵‌درصدی آن در اقتصاد کشور همان موضوعی است که سال‌های متمادی و همزمان با ارائه شدن اصل ۴۴ مطرح شده است. موضوعی که اگرچه در مقاطع مختلف بر اهمیت آن تاکید شده است اما عملا تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش و جایگاه چندانی نداشته‌اند، اما با توجه به اظهارات روز گذشته علی ربیعی این انتظار می‌رود که تعاونی‌ها در اقتصاد ایران جایگاه خود را به دست بیاورند.

به نظر می‌رسد دولت یازدهم برخلاف دو دولت پیشین، عزم خود را برای ورود بخش خصوصی و تعاونی‌ها به عرصه اقتصاد جزم کرده‌است، چون از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تا کنون زمزمه ورود بخش خصوصی به اقتصاد ایران همواره شنیده شده است و اکنون هم ربیعی از ورود بخش تعاون به اقتصاد خبر داده است.

وی تاکید کرد: ما ناگزیر به سمت خصوصی‌سازی در دولت خواهیم رفت و باید حجم زیاد نقدینگی در دست مردم را در جهت افزایش اشتغال و تقویت تولید ملی به کار بگیریم. وی در پاسخ به این سوال که آیا تعاونی‌ها در ۴ سال آینده می‌توانند به رشد ۲۵درصد در اقتصاد دست یابند یا خیر؟ گفت: ما بنا را بر این خواهیم گذاشت. هرچند که از برنامه عقب هستیم اما سایر متغیرهای اقتصادی هم در این زمینه نقش دارند. وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید، امیدش به حمایت تعاونی‌ها است. به گفته ربیعی عدم توجه به تعاونی‌ها ناشی از اشکال در توسعه فرهنگ تعاون است، چون برخی تعاونی‌ها را یک بخش تزئینی در اقتصاد می‌دانند. توانمندی‌های تعاون حتی به نخبگان هم نشان داده نشده است. وی گفت: روحیه تعاون امروز در ایران دارای وضعیت خوبی نیست و در توسعه تعاونی‌ها حتی از برخی کشورهای سرمایه‌داری نیز عقب هستیم. وی با بیان اینکه به شوخی به معاون اول رییس‌جمهور گفتم که دوست دارم اسم وزارتخانه تحت مدیریتم به وزارت عدالت اجتماعی تغییر کند، عنوان کرد: توانمندسازی مدیران تعاونی‌ها، رفع مشکلات تامین مالی و حذف شبهه تعاونی‌های دولت‌ساز در کنار فعال‌سازی بنگاه‌های تعاونی در حال اجرا یا نیمه کاره باید مد نظر قرار گیرد و من این موارد را در برنامه‌هایم دنبال می‌کنم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: از راهکارهای دولت به‌کارگیری مردم در اقتصاد به صورت جمعی است و این موضوع در قالب تعاونی‌ها امکان‌پذیر است. درآمدهای کشور هم اکنون از محل مالیات‌ها و فروش نفت است، به میزانی که بتوانیم کسب درآمد کنیم و سرمایه به بدنه جامعه تزریق شود می‌توان رشد تعاونی‌ها را نیز دنبال کرد. ظرفیت‌سازی برای فعالیت تعاونی‌ها، روا‌ن‌سازی و تسهیل فعالیت و اخذ مجوز برای تعاونی‌ها و تقویت مدیران حوزه تعاون و کمک به راه‌اندازی تعاونی‌های نیمه فعال از برنامه‌هایی است که در بخش تعاون در قالب برنامه ۱۰۰ روزه دولت دنبال می‌شود. ربیعی در پاسخ به سوالی درباره امکان هدف‌گذاری کمی دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری در جامعه گفت: چیزی که روشن است اینکه آمارسازی ممنوع است. ما پایه‌های آمار را می‌خواهیم درست کنیم.