دنیای‌اقتصاد- عراق به عنوان اولین ایستگاه دیپلماتیک دولت حسن روحانی پذیرای محمد جواد ظریف شد. وزیر امور خارجه در اولین سفر خارجی خود صبح یکشنبه در راس هیاتی وارد عراق شد و در فرودگاه بغداد مورد استقبال هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق قرار گرفت. در این سفر پیام شفاهی حسن روحانی به نخست وزیر و معاون رییس‌جمهور عراق ابلاغ شد. سفر به عراق در راستای توسعه مناسبات دو جانبه تهران- بغداد و تبادل نظر پیرامون تحولات منطقه صورت گرفته است. وزیر امور خارجه مسائل دوجانبه و شرایط خطیر منطقه را از جمله دستور کارهای سفرش به عراق خوانده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف در سفر دو روزه به عراق قرار است علاوه بر دیدار با هوشیار زیباری همتای عراقی خود با نوری المالکی نخست‌وزیر، خضیر الخزاعی کفیل ریاست‌جمهوری عراق، اسامه النجیفی رییس پارلمان عراق، عمار حکیم رییس مجلس اعلا و ابراهیم جعفری رییس ائتلاف قانون عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

ظریف را در این سفر کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران و حسن کاظمی قمی دستیار وزیر خارجه در امور اقتصادی همراهی می‌کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از ورود به فرودگاه بغداد در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: اینکه اولین سفر را به کشور دوست و برادر عراق اختصاص دادیم نشانگر اهمیت روابط با همسایگان و به ویژه عراق برای جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید است. هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز که به استقبال ظریف آمده بود، در جمع خبرنگاران ضمن خوشامدگویی به ظریف و تبریک به وی به خاطر انتصابش به این سمت و تقویت روابط تهران و بغداد تاکید کرد. ظریف در مراسم ضیافت ناهار هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق حضور یافت.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق به روزنامه الصباح عراق گفت که وزیر خارجه ایران با شماری از مسوولان عراقی برای هماهنگی مواضع بین ایران و عراق درخصوص بحران سوریه و راه‌های ایجاد راهکارهای مسالمت‌آمیز برای آن بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

این منبع آگاه در وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح افزود: ظریف امروز برای هماهنگی مواضع بین عراق و ایران درباره بحران سوریه و تبعات آن برای منطقه درسایه حمله احتمالی آمریکا وارد بغداد می‌شود. پیش از این دولت عراق طرحی ۹ ماده‌ای را برای برون رفت از بحران جاری در سوریه و حل سیاسی آن ارائه کرده بود. ظریف پس از ترک فرودگاه عازم مقر نخست‌وزیری عراق شد و با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار، سلام و پیام حسن روحانی رییس‌جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور را به نوری المالکی ابلاغ کرد و مالکی نیز شروع به کار دولت جدید در ایران را به مقامات ایرانی تبریک گفت. طرفین در این دیدار در خصوص تحولات منطقه و همکاری‌های دوجانبه رایزنی کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه سفرش به عراق با جانشین و معاون رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد. در دیدار محمد جواد ظریف با جانشین و معاون رییس‌جمهور عراق پیام شفاهی حسن روحانی رییس‌جمهور به وی ابلاغ شد. همچنین وزیر امور خارجه از حضور و شرکت خضیر الخزاعی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور کشورمان تشکر کرد. جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق از اردیبهشت ماه سال جاری در بستر بیماری است و خضیر الخزاعی جانشین وی است. همچنین وزیر امور خارجه پیش از ظهر روز یکشنبه با اسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن با روحانی و ظریف

ماسا هیکوکومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن ظهر یکشنبه با حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیام کتبی نخست وزیر کشور متبوعش را تقدیم وی کرد.

به گزارش «ایسنا»، روحانی در این دیدار با ابراز خرسندی از پیام محبت‌آمیز نخست وزیر ژاپن گفت: جمهوری اسلامی ایران از اراده و تصمیم دولت ژاپن برای توسعه روابط دوجانبه کاملا استقبال می‌کند. روحانی با بیان اینکه مسائل بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌ای ایران باید در چارچوب مقررات بین‌المللی حل و فصل شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا به مقررات بین‌المللی از جمله معاهده ان‌پی‌تی متعهد است و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. رییس‌جمهور با استقبال از سرمایه‌گذاری ژاپن در صنایع ایران به‌ویژه در نفت و گاز با توجه به اهمیت نگاه بلندمدت در امنیت انرژی اظهار امیدواری کرد که سفر فرستاده نخست وزیر ژاپن به تهران آغاز تحرک سازنده در روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی باشد. فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که در دوران دولت تدبیر و امید در ایران شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط همکاری‌های فی‌مابین دو کشور باشیم. در این دیدار در خصوص تحولات بین‌المللی نیز گفت‌وگو و تبادل‌ نظر شد. همچنین کومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن در راس هیاتی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف با اشاره به فرصت‌های بسیار گسترده برای روابط دو کشور گفت: در ایران نسبت به ژاپن و نوع روابط اقتصادی همواره دید بسیار خوبی وجود داشته است. وی بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم و توسعه این همکاری‌ها با ژاپن در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی تاکید کرد.