شروط مجلس برای کابینه روحانی

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: با نزدیک شدن به روز مراسم تحلیف و معرفی کابینه دولت یازدهم، به نظر می‌رسد که فضای مثبت و تعاملی که میان مجلس و دولت جدید در هفته‌های گذشته شکل گرفته بود، کم کم در حال رنگ باختن است و شاید این «تعامل» در اندک زمانی به «چالش» هم بدل شود.

از یک سو، در نطق‌های برخی نمایندگان مجلس طی هفته گذشته در صحن علنی مبنی بر اینکه روحانی نباید در کابینه‌اش از جریانات و تفکرات این چنینی و آنچنانی استفاده کند و از سوی دیگر، شروط روز گذشته فراکسیون اصولگرایان مجلس که در بیانیه‌ای منتشر شد؛ به رییس‌جمهور منتخب توصیه شده که از وزرای دولت فعلی نیز بهره ببرد.

برخی چهره‌های شاخص فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیون اکثریت) مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کردند که روحانی باید تعامل بیشتری بر سر وزرای پیشنهادی با مجلس داشته باشد وگرنه ممکن است این فضای تعاملی کنونی مجلس به فضای چالشی بدل شود.

نخستین حرکت‌های «تغییر» در فضای «تعاملی» مجلس اما، هفته گذشته در صحن علنی مجلس آغاز شد، زمانی که علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری و نماینده تهران در نطق میان دستور خود تاکید کرد که رییس‌جمهور منتخب نباید از اصلاح‌طلبان و صامتان فتنه و ... استفاده کند.

این خط فکری اما پیش از این از سوی برخی رسانه ها

مطرح شده بود و در نطق این نماینده مجلس نیز تبلوری دوباره داشت. تعیین حدود برای کابینه یازدهم در مجلس فعلا محدود است به نمایندگان عضو جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان که ریاست آن را حداد عادل بر عهده دارد؛ اما انتقاد به رییس‌جمهور منتخب به دلیل عدم مشورت با نمایندگان بر سر کابینه پیشنهادی، به نظر می‌رسد دامنه گسترده‌تری دارد.

۶ شرط فراکسیون اصولگرایان برای کابینه روحانی

فراکسیون اصولگرایان مجلس که فراکسیون اقلیت است و ریاست آن را غلامعلی حدادعادل به عهده دارد، در بیانیه‌ای که روز گذشته در صحن علنی مجلس منتشر کرد به طرح شروط و توصیه‌هایی برای رای به کابینه دولت یازدهم پرداخت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در آستانه مراسم تنفیذ و تحلیف و معرفی وزرا به مجلس، مبانی و معیارهای مورد نظر این فراکسیون را برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به اطلاع رییس‌جمهور منتخب و ملت شریف می‌رساند.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: فراکسیون به وزرایی رای خواهد داد که واجد شرایط زیر باشند:

۱ - اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی و پیروی از سیره عملی امام خمینی(ره) در سیاست داخلی و خارجی کشور.

۲ - اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری.

۳ - فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه گران.

۴ - برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی، مالی، سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش به منظور تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی.

۵ - بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی و قدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسوولیت خود.

۶ - داشتن روحیه تعامل با مجلس در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب.

این بیانیه می‌افزاید: امیدواریم دولت آینده با حضور وزیرانی انقلابی و کاردان و متدین و دانشمند و کسب رای بالای مجلس هر چه زودتر تشکیل شود. دولتی که بتواند با حفظ آرامش در کشور و ایجاد همدلی زمینه را برای خلق حماسه اقتصادی فراهم سازد.

یادآوری می‌کنیم چنانچه از میان وزرای دولت فعلی نیز تنی چند واجد شرایط لازم بوده و توفیق حضور در دولت آینده را پیدا کنند، این حضور از آن جهت که موجب تداوم تجربه و ثبات در مدیریت خواهد شد از نظر ما امری مثبت تلقی می‌شود.

فراکسیون اصولگرایان با دعا برای موفقیت جناب آقای دکتر روحانی به حکم وظیفه آمادگی خود را برای همکاری با دولت ایشان اعلام می‌دارد و برای همگان از درگاه خداوند طلب توفیق می‌کند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس سه شنبه هفته جاری با حدود ۸۰ عضو تشکیل جلسه داده و این بیانیه را به امضا رسانده است.

جلالی: اگر روحانی از فضای تعاملی مجلس استفاده نکند با چالش مواجه می‌شود

کاظم جلالی، رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت که اکنون فراکسیون اکثریت در مجلس است، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ارزیابی خود از فضای مجلس درباره رای اعتماد به کابینه روحانی را اینگونه مطرح می‌کند: به اعتقاد من الان نمی‌شود نظر قاطعی در این باره داد؛ چرا که هرچه مطرح شده گمانه‌زنی است و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی ادامه داد: اما فضای مجلس با دولت جدید تعاملی است و به نظر من دولت و رییس‌جمهور منتخب حتما باید از این فضا بهره‌برداری کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه ما تا الان هنوز هیچ رایزنی جز جلسه‌ای که با خود روحانی داشتیم، از سوی دولت منتخب ندیده‌‌ایم، اظهار کرد: پیشنهاد ما به رییس‌جمهور منتخب این بود که با فراکسیون‌های مجلس جلسه بگذارند و نظرات آنها را بشنوند و از این فضای تعاملی که وجود دارد، بهره ببرند. جلالی تصریح کرد: این فضای تعاملی موجود در مجلس می‌تواند به عنوان سرمایه دولت آینده برای ۴ سال آینده باشد و اگر از این فضا خوب استفاده نشود ممکن است تبدیل به فرصت‌سوزی یا چالش شود.

کیاسری: هنوز با مجلس مشورت نکرده اند

رمضان شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون رهروان نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هنوز رییس‌جمهور منتخب از نظرات فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس استفاده نکرده است، گفت: مجلس که نباید سراغ دولت برود، دولت باید برای تعامل سراغ مجلس بیاید. وی ادامه داد: روحانی هر چه بیشتر از آرا و نظرات نمایندگان مجلس استفاده کند، آرای بیشتری را رقم خواهد زد.

کیاسری در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از رای مجلس به کابینه چیست؟ گفت: فعلا که کسی احوال ما را نپرسیده است و بعد از معرفی کابینه نظرات خود را خواهیم داد.

سخنگوی فراکسیون رهروان همچنین در اظهارنظری که روز گذشته در میان خبرنگاران توزیع کرده، به بیان پیشنهادهایی برای کابینه جدید پرداخت و ضمن انتقاد از عدم مشورت روحانی با مجلس از رییس‌جمهور منتخب خواست تا از اصل غافلگیری استفاده نکند و معرفی اعضای کابینه را به روز مراسم تحلیف، موکول نکند.

وی تاکید کرد که مجلس از گزینه‌های قطعی یا احتمالی دولت جدید خبر ندارد.

پزشکیان: گزینه فعلی وزارت بهداشت رای نمی‌آورد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت که اگر گزینه‌های با تجربه و پایبند به قانون و کارشناس را معرفی کند، رای خواهد آورد، اما اگر جز این باشد حتما رای نمی‌دهیم. وی افزود: اکنون گزینه‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان مطرح هستند، کسانی هستند که مجلس حتما به آنها رای نمی‌دهد.