دنیای اقتصاد - مریم کاویانی: غایب این روزهای محافل سیاسی سرانجام غیبتش به پایان رسید.

ناطق نوری در مراسم احیای شب قدر امسال به منبر بر می‌گردد تا خاطره سال‌های نه چندان دور که سخنرانی‌های او در حرم امام شنیده می‌شد، باز تکرار شود. علی اکبر ناطق نوری به گفته معاون فرهنگی حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار است شب نوزدهم‌ماه رمضان به مناسبت شب‌های قدر در حرم امام خمینی سخنرانی کند.

مراسم احیای شب‌های قدر در حرم امام خمینی ۴سال است که به دلیل آنچه ساخت‌و‌ساز در این حرم ذکر شده بود، برگزار نمی‌شد، اما ۱۳ شهریورماه سال ۸۸ و در آستانه شب‌های احیای رمضان ۸۸، روابط عمومی آستان مقدس امام (ره) طی اطلاعیه‌ای از عدم‌برگزاری مراسم شب‌های احیا در حرم به دلیل «وجود مشکلاتی در حرم» خبر داده بود.

علی‌اکبر ناطق‌نوری، اما تنها سخنرانی خود را در حرم امام تعطیل نکرده بود. بعد از مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ قهر سیاسی او آغاز شد. محمود احمدی‌نژاد در جریان برگزاری یکی از مناظره‌های انتخاباتی اتهاماتی را متوجه فرزندان ناطق نوری کرد. علاوه‌بر اینکه فرصت دفاع به افرادی که در صداوسیما به واسطه محمود احمدی‌نژاد محل اتهام قرار گرفتند، داده نشد. جریان و گروه‌های مختلف اصولگرا نیز سکوت اختیار کردند و در مقابل اتهاماتی که احمدی‌نژاد به برخی چهره‌های شاخص نظام وارد کرد واکنشی نشان ندادند.

ناطق نوری، حسن روحانی و‌ هاشمی رفسنجانی از آن پس تاکنون در جلسات جامعه روحانیت مبارز حضور پیدا نکرده‌اند. پس از آن ناطق نوری کمتر در محافل سیاسی ظاهر شد و به ایراد نطق پرداخت. حضور کمرنگ ناطق نوری در عرصه سیاسی تا آبان‌ماه سال گذشته ادامه پیدا کرد تا اینکه هاشمی رفسنجانی پیشنهاد ائتلاف سه نفره را مطرح کرد.

سید محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از اعضای ائتلاف سه نفره بودند که قرار شد در خصوص چگونگی حضور در انتخابات به نتیجه برسند.

طرح ائتلاف سه نفره اما با گرم شدن تنور انتخابات به اذهان سپرده شد و کمتر از آن بحثی به میان آمد. البته نقش ناطق نوری با کمرنگ شدن بحث ائتلاف سه نفره به محاق نرفت، بلکه او حسن روحانی را به عنوان گزینه مناسب ریاست‌جمهوری به هاشمی رفسنجانی معرفی کرد. حتی هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات به نقش بی‌بدیل ناطق نوری در پیروزی حسن روحانی اشاره کرد. او همچنین مطرح کرده است ناطق نوری در ابتدا گزینه موردنظر برای ریاست‌جمهوری بوده است که مخالفت کرده و حسن روحانی را به عنوان گزینه مطلوب معرفی کرده است.

بعد از انتخابات و با پیروزی حسن روحانی نشانه‌هایی از آشتی دوباره ناطق با محافل سیاسی دیده شد.

قرار بود که او در ضیافت افطار جامعه اسلامی مهندسین حضور پیدا کند، اما با نیامدن خود نشان داد که هنوز مرزبندی با برخی جناح‌های اصولگرا را از دستور کار خود خارج نکرده است. به نظر نمی‌رسد که ناطق نوری مراسم احیای شب‌های قدر را بهانه‌ای برای نشان دادن اعتراض خود کند و به احتمال زیاد با حضور در این مراسم به سکوت چند ماهه خود پایان خواهد داد.