دولت با تامین اجتماعی تسویه حساب نکرده است

دنیای اقتصاد- اظهارات سعید مرتضوی و سایر مسوولان دولتی در خصوص پرداخت همه بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی تکذیب شد. در روزهای پایانی عمر دولت احمدی‌نژاد، برخی مسوولان دولتی سعی دارند اعلام کنند بدهی خود را با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف تسویه کرده‌اند. در همین راستا چندی پیش ادعای تسویه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی اعلام شد. در روزهای گذشته مسوولان تامین اجتماعی نیز اعلام کرده بودند که از طریق واگذاری دو معدن به سازمان تامین اجتماعی بدهی‌های دولت تسویه شده است، اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این ادعا را تکذیب کرده است. مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی چهارشنبه هفته گذشته گفته بود: معادن ۲ و ۳ گل‌گهر سیرجان در راستای پرداخت مطالبات دولت به سازمان تامین‌اجتماعی واگذار شده اند، اما اندکی پس از انتشار این خبر، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذاری معادن سنگ‌آهن گل گهر ۲و۳ را تکذیب کرده است. ایمیدرو تاکید کرده که تاکنون مصوبه و ابلاغی مبنی بر واگذاری معادن ۲ و ۳ سنگ آهن گل گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی را دریافت نکرده است. پنج‌شنبه گذشته محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر دولت احمدی‌نژاد و معاون اجتماعی فعلی رییس‌جمهوری، اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی در مراسم تقدیر از ۶۰ چهره ماندگار که به مناسبت شصتمین سالگرد تامین اجتماعی برگزار شده بود، در سخنرانی‌هایی جداگانه مدعی شدند، ۳۵‌هزار‌میلیارد تومانی که دولت به تامین اجتماعی بدهکار بوده، در حال حاضر به صفر رسیده است و پرداخت بخش پایانی این بدهی از طریق واگذاری این دومعدن ممکن شده است.

ماجرای بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی اما به این معادن خلاصه نمی‌شود، در اولین روزهای سال ۹۱، مصوبه‌ای از هیات دولت صادر شده بود که به موجب آن باید مجموعه‌ای از شرکت‌ها تا سقف ۳۵‌هزار‌میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی واگذار می‌شد. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که مجموعه پرداخت‌های دولت از سال ۸۶ تا به امروز چیزی کمتر از ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان بوده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند واگذاری معادن دو و سه گل‌گهر سیرجان نشان می‌دهد که دولت نتوانسته حتی در چارچوب مصوبه خودش این مساله را حل کند و ۳۵‌هزار‌میلیارد تومان بدهی خود را بپردازد.

داریوش اسماعیلی، ناظر مجلس در شورای‌عالی معادن، در این خصوص گفته است: واگذاری «معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سیرجان» در چند روز باقیمانده به پایان دولت، تعجب‌برانگیز بوده و جای تامل دارد. اسماعیلی در گفت و گو با یکی از نشریات رسمی گفته: «واگذاری «معادن شماره ۲ و ۳ گل گهر سیرجان» غیرقانونی است و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین این مصوبه را خلاف قانون تشخیص خواهد داد و این واگذاری برگشت خواهد خورد، زیرا برخلاف قانون جدید معادن و قانون بودجه ۹۲ است.»

به گزارش «ایسنا»، ایمیدرو تاکید کرده است: چنانچه این مساله برفرض محال تحقق یابد، باید مراحل انتقال پروانه طی تشریفات قانونی از طریق معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرده ، تاکنون مکاتبه‌ای در ارتباط با موضوع مذکور با این سازمان و معاونت یاد شده صورت نگرفته است. ایمیدرو با یادآوری اینکه معادن بزرگ براساس قانون اساسی انفال محسوب شده و قابل واگذاری، فروش و خصوصی شدن نیست، خاطرنشان کرده که پروانه بهره‌برداری از این معادن برای همیشه در اختیار دولت باقی می‌ماند. ایمیدرو اعلام کرده که، چنانچه این مساله بر فرض محال تحقق یابد، باید مراحل انتقال پروانه طی تشریفات قانونی از طریق معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرده، تاکنون مکاتبه‌ای در ارتباط با موضوع مذکور با این سازمان و معاونت یاد شده صورت نگرفته است. ایمیدرو با یادآوری اینکه معادن بزرگ براساس قانون اساسی انفال محسوب شده و قابل واگذاری، فروش و خصوصی شدن نیست، خاطرنشان کرده که پروانه بهره‌برداری از این معادن برای همیشه در اختیار دولت باقی می‌ماند.