احمدی‌نژاد دانشگاه تاسیس می‌کند

دنیای اقتصاد - مریم کاویانی: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی دور از انتظار مجوز تاسیس دانشگاه «ایرانیان» را به احمدی‌نژاد داد. منبع آگاهی از این شورا به «ایسنا» خبر داده که مجوز تاسیس دانشگاه «ایرانیان» از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به احمدی‌نژاد داده شده است. البته دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز به تازگی قرار است جای خود را به «خانه ایرانیان» دهد تا یاران احمدی‌نژاد نشان دهند برای استمرار حضور او در عرصه سیاسی کم کاری نکرده‌اند. دانشگاه و خانه‌ای که نام «ایرانیان» را یدک می‌کشد، انگار قرار است نقطه عزیمت احمدی‌نژاد و حلقه یارانش بعد از پایان حضور آنها در پاستور باشد. دانشگاه ایرانیان؛ پایگاه بعدی دکتر

در حالی‌که دیروز ایسنا گزارش داده‌بود بخشی از اثاثیه احمدی‌نژاد از پاستور به نارمک منتقل شده در سایت‌های خبری بحث بسیار بود که احمدی‌نژاد بعد از ترک کرسی ریاست‌جمهوری به کجا کوچ می‌کند؟ تاسیس دانشگاه «ایرانیان» برای محمود احمدی‌نژاد اما انگار نقطه آغاز دیگری است؛ بازگشت به دانشگاه یکی از گمانه‌ها برای آینده سیاسی رییس دولت نهم و دهم به حساب می‌آمد. خیلی‌ها می‌گفتند او دیگر جایی در قدرت ندارد و راهی جز بازگشت به دانشگاه برایش باقی نمانده است. گرچه اطرافیانش بازگشت او به دانشگاه را به بهانه عشق‌ بی‌حد و حصر او به علم و دانش تعبیر می‌کنند. البته تنها دانشگاه نبود که بعد از ترک کرسی ریاست‌جمهوری قرار بود پذیرای احمدی‌نژاد باشد. از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزدی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی گرفته تا تاسیس حزب و بنیاد بهار گزینه‌های احتمالی برای ماندن رییس دولت مهرورز در عرصه سیاسی هستند. مشایی هم به تازگی از احتمال راه‌اندازی روزنامه خبر داده است. با این همه تاسیس دانشگاه ایرانیان تازه‌ترین محل رجعت احمدی‌نژاد به دانشگاه است که می‌خواهد بخش مهمی از زمان خود را آنجا بگذراند. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از فعالیت این دانشگاه محدود به آی‌تی و فناوری اطلاعات باشد. خبرگزاری مهر در گزارشی که منتشر کرده گفته مشایی برای تاسیس دانشگاه ایرانیان پیش قدم شده بود. دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان دانشگاهی بود که در سال ۸۹ اسفندیار رحیم مشایی که آن زمان دبیر شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور بود، پیشنهاد تاسیس آن را به وزارت علوم داد و یک سال بعد، موافقت اصولی تاسیسش را از وزارت علوم گرفت. با این حال اساسنامه این دانشگاه که قرار بود در تمام مقاطع تحصیلی دانشجوی بدون کنکور بپذیرد و از میان ایرانیان خارج از کشور هم پذیرش داشته باشد، به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نرسید. همچنین محمد حسین یادگاری، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره ارائه مجوز از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان به احمدی‌نژاد گفت: دکتر محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد می‌خواهد یک فعالیت علمی در آینده داشته باشد و در زمینه تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی فعالیت کند. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم نظر مثبت درباره فعالیت علمی برای تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی به رییس‌جمهور داد. این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اما نام ایرانیان را برای دانشگاه تایید نکرده و گفته از طرف احمدی‌نژاد هنوز عنوانی برای دانشگاه اعلام نشده است.

یاران احمدی‌نژاد کم نگذاشتند

شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم این روزها از چشم یاران احمدی‌نژاد دور نمانده است. حمید بقایی با تصمیم حذف برخی پست‌های مدیریتی در دبیرخانه این شورا قصد کرده بود بتواند لااقل جایی برای محمود احمدی‌نژاد بعد از ترک کرسی پاستور پیدا کند. خبرگزاری تسنیم گزارش داده سرپرست تازه عزل شده دبیر خانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور به تازگی مدعی شده که بقایی تلاش کرده دبیرخانه این شورا را منحل کند و برخی نیروهای خود را در این شورا مستقر کند. همچنین میثم طاهری به اجرای این احکام بدون هماهنگی با دبیرخانه معترض می‌شود. بعد از تلاش نافرجام بقایی، اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس‌جمهور در شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور پا به میدان می‌گذارد و دیروز در تازه‌ترین حکم خود سرپرست دبیرخانه این شورا را عزل و مرتضی دادخواه را جایگزین میثم طاهری می‌کند. میثم طاهری نیز قبل از عزل خود خبر می‌دهد که در آخرین جلسه هیات دولت به وی اعلام شده که شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور منحل شده و دیگر وجود ندارد. همچنین قرار است فعالیت‌های مربوط به دبیرخانه شورای‌عالی از طریق موسسه خانه ایرانیان انجام شود؛ بنابراین باید ساختمان دبیرخانه شورای‌عالی را تخلیه کند تا نیروهای مورد نظر بقایی در آنجا مستقر شوند. موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور یکNGO و سازمان مردم نهاد است که در شهریور سال ۱۳۸۹، درست زمانی که محمد شریف ملک‌زاده دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور بود، تاسیس شد. در بیانیه آغاز فعالیت خانه ایرانیان خارج از کشور، این موسسه را یک سازمان مردم نهاد و عالم‌المنفعه معرفی کرده بودند که به منظور ارائه خدمات به هموطنان خارج از کشور راه‌اندازی شده است. براساس اعلام طاهری، دولت در چند سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان کمک بلا عوض به این موسسه غیر‌دولتی داشته که به دنبال تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در دو سال گذشته، وجوه مزبور در حساب بانکی نگهداری می‌شود که با امضای دو تن از مقامات دولتی عضو هیات‌مدیره خانه ایرانیان (محمدشریف ملک‌زاده و احسان‌الله یارمحمد)، قابل برداشت است. طاهری معتقد است این موسسه در حال حاضر تحت مدیریت اسفندیار رحیم مشایی است و مسوولان این موسسه قصد دارند ضمن تغییراتی در ترکیب هیات امنا، یکی از مقامات عالی دولت را به عنوان رییس هیات امنا در ترکیب آن قرار دهند.

ثانیه شماری برای ترک پاستور آغاز شد

حالا که ۶روز به پایان عمر دولت احمدی‌نژاد مانده یاران او تلاش می‌کنند عرصه را برای ماندنش مهیا کنند و در این راه از هیچ تلاشی دست برنخواهند داشت. دانشگاه و خانه ایرانیان دو پایگاه اصلی احمدی‌نژاد هستند که به نظر می‌رسد او و یارانش قصد دارند به آنجا کوچ کنند. نام ایرانیان اما یادآور اعتراض گسترده جناح‌های اصولگرایان به مکتب ایرانی است که اولین بار از سوی مشایی مطرح شد. این دست اعتراضات که بیشتر از سوی افرادی همچون مصباح یزدی و هوادارانش مطرح شد گویا آنچنان که باید و شاید نتوانسته راه را بر حلقه اطرافیان دولت ببندد. باید دید نام ایرانیان بر این مراکز باز هم اعتراض اصولگرایان را برخواهد انگیخت!