هاشمی رفسنجانی: متحجران و خشکه‌مقدس‌ها مدل امروزی خوارج کوفه‌اند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتاری پیرامون شب‌های قدر و شهادت مولای متقیان علی(ع)، متحجران و خشکه‌مقدس‌های امروز را همان خوارج دیروز کوفه توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفتار، با بیان اینکه «متحجران و خشکه‌مقدس‌ها مدل امروزی خوارج کوفه‌اند»، تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) جامعه منظم مدینه را ساختند و عروج کردند، معمولا در چنین شرایطی میراث‌خوار زیادی پیدا می‌شود در همه انقلاب‌ها این‌گونه است و آن وضع برای حضرت علی(ع) پیش آمد که مظلوم شدند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یکی از مواردی که حضرت علی شکوه می‌کند، می‌فرماید: «الدهر انزلنی، ثّم انزلنی حتی قیل علی و معاویه» یعنی «دهر آنقدر مرا پایین آورد که باید با معاویه مقایسه شوم. من زمانی با کسانی مقایسه می‌شدم که در تاریخ اسلام افتخارات فراوانی داشتند و الان با ایشان مقایسه می‌شوم.» داستان روایات جعلی هم در دوره معاویه خیلی عجیب بود؛ یعنی یک فن و تکنولوژی شده بود که کسانی اخبار و روایتی را جعل می‌کردند و جا می‌انداختند و جایزه می‌گرفتند که بیشتر در جهت مخالفت با حضرت‌علی(ع) بود. از دید ما مساله اینگونه است که پیامبر اکرم(ص) جامعه منظم مدینه را ساختند و عروج کردند و امت اسلامی یک جامعه منظم را با اصول مرتب در شرایط مناسب تحویل گرفتند. در چنین شرایطی میراث خوار زیادی پیدا می‌شود. در همه انقلاب‌ها اینگونه است. آن وضع برای حضرت علی(ع) پیش آمد که مظلوم شدند. کاری را ایشان باید ادامه دهند، دیگران خواستند ادامه دهند و ایشان را منزوی کردند. فکر می‌کنم چند سالی که منزوی بودند، از لحاظ شخصی برایشان راحت‌تر بود؛ یعنی تا موقعی که مسوولیت پذیرفت. موقعی سراغ حضرت‌علی(ع) رفتند که به بن‌بست رسیدند. یعنی شرایط به‌گونه‌ای شد که مردم مصر، مکه، مدینه و جاهای دیگر بر خلیفه وقت شوریدند و آن شرایط برای آن خلیفه پیش آمد و به در‌ خانه حضرت علی(ع) آمدند. ایشان اگرچه محق بودند، ولی می‌دیدند که چه اتفاقاتی می‌افتد! با شرایطی که درست شده بود و سال‌ها از مبدا وحی فاصله گرفته بودند، ایشان باید از نو شروع می‌کردند. یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه اینگونه شروع می‌شود. ایشان با آن همه مشکلاتی که در اداره حکومت بود، شروع کرد. رقبای فراوانی خلق شده بود. از پیش معین شده و پیامبر(ص) به ایشان گفته بود و خود ایشان هم می‌دانستند که سه گروه قاسطین، ناکثین و مارقین علاوه بر مشکلات فراوان داخلی در مقابل ایشان صف‌بندی خواهند کرد. این گروه‌ها سه جنگ بزرگ را بر ایشان تحمیل کردند که حقیقتا دوره سختی برای علی‌ابن ابیطالب(ع) بود. ایشان می‌خواست هم دوباره الگویی از جامعه اسلامی ارائه دهد و هم باید جنگ‌های داخلی کند. جنگ‌های خارجی برای حضرت علی(ع) مشکل نبود، ولی وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، بسیار سخت است که می‌توان از کلمات ایشان فهمید. فکر می‌کنم مظلومانه‌ترین قطعه زندگی علی‌ابن ابیطالب(ع) از مکه تا مدینه همین دوره‌ای بود که در کوفه به صورت ظاهر خلیفه و حاکم بودند و این مسائل پیش می‌آمد. بعضی‌ها تفسیر می‌کنند که عبارت «فزت برب الکعبه» به معنای راحتی است؛ یعنی راحت شدم. شاید معنایش همین باشد.