سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوران روحانی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت: نتیجه انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران فرصتی جدی برای پیشرفت در مورد دو مساله هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا است. به گزارش «ایسنا» ، بخشی از گفت‌وگوی زنده موسویان با CNN در پی می‌آید: آیا انتخاب روحانی فرصتی واقعی است یا ظاهری؟

قطعا واقعی است.

اما رهبری ایران اخیرا اعلام کرده به مذاکره با آمریکا خوشبین نیست. اوباما باید چه کند تا نظر رهبر ایران جلب شود؟

سه اقدام لازم است؛ اقدام عملی مثبت به دنبال مواضع مثبت. اوباما از ابتدای ریاست جمهوری‌اش حرف‌های قشنگ زده اما در عمل بدترین تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه را علیه ایران اعمال کرده است. در حالی که احمدی‌نژاد در گفتار، مواضع تند و منفی داشت اما در عمل اقدامات بی‌سابقه‌ای برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد. دومین اقدام، مدیریت چالش‌های داخل است. با وجود اینکه تهران و واشنگتن هر دو برای بهبود روابط مواجه هستند، اما ایران رهبری دارد که تصمیم‌گیرنده نهایی است و حرف آخر را می‌زند اما معلوم نیست اوباما چنین اقتداری داشته باشد. اوباما از ابتدا بر سیاست تعامل تاکید کرده اما کنگره آمریکا از روز اول ریاست جمهوری اوباما، سیاست تحریم و خصومت و دشمنی را اجرا کرده است.

سوم، دخالت کشور ثالث است. ایران در مورد رابطه با آمریکا تحت فشار رژیم ثالثی قرار نمی‌گیرد، اما آمریکا برای بهبود روابط با ایران تحت فشار اسرائیل و برخی کشورهای عربی است؛ لذا آمریکا باید از دخالت کشورهای ثالث جلوگیری کند.

در مورد مساله هسته‌ای چه راه‌حلی ممکن است؟

من می‌دانم که کشورهای ۱+۵ دو دسته خواسته دارند؛ دسته اول در مورد اقدامات شفاف‌سازی ایران است و دسته دوم هم اقدامات مربوط به عدم انحراف به سمت بمب هسته‌ای است. ایران هم دو خواسته دارد؛ به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی در چارچوب ان پی تی و رفع تحریم‌ها.

اکنون موقع توافق روی بسته جامعی است شامل هر دو خواسته دو طرف به نحوی که در مراحل مختلف اجرا شود و در هر مرحله دو طرف اقدامات متقابل متناسب داشته باشند.