شورای ملی ایران و آمریکا روز سه‌شنبه نشستی را در کنگره آمریکا برگزار کرد که «بیژن خواجه‌پور»، یکی از مدیران موسسه بین‌المللی آتیه، شرکت مشاوره‌ مدیریت مستقل در وین و «تریتا پارسی»، رییس شورا در آن شرکت داشتند. به گزارش خبرگزاری فارس خلاصه مسائلی که در این نشست مطرح شد با عنوان «انتخاب روحانی، فرصتی طلایی برای غرب» منتشر شد. خواجه‌پور درباره اینکه انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد، صحبت کرد. در این گزارش آمده است که مردم ایران روز ۱۵ ژوئن به خیابان‌های این کشور ریخته و انتخاب رییس‌جمهور میانه‌رو خود را جشن گرفتند. واشنگتن به انتخاب روحانی با تردید نگریست. دکتر خواجه‌پور با این نظر که موفقیت روحانی محصول تحریم‌های خارجی نبوده و تنها یک روند داخلی است، مخالف است. انتخاب روحانی در ۲۰۱۳ ادامه اتفاقات سال ۲۰۰۹ بود؛ زیرا مردم ایران وی را به‌عنوان بهترین نامزد برای ارضای امیدها و خواسته‌هایشان می‌دانستند.

طبق تحقیقی که موسسه آتیه انجام داده، فعالان سیاسی ایران خواستار بهبود جایگاه این کشور در جهان هستند و از دولت می‌خواهند در مذاکرات هسته‌ای انعطاف نشان داده و تحریم‌ها را کاهش دهد، هر نوع تندروی و اقدام خشونت‌بار را رد کند، طرح آشتی‌ ملی را به اجرا گذاشته و به مسائل اقتصادی از جمله بیکاری و تورم توجه بیشتری کند. روحانی در مبارزات انتخاباتی‌اش به این مسائل توجه کرده و محبوبیت خود را در میان فعالان سیاسی و کلا مردم ایران افزایش داد.

در نتیجه پیروزی روحانی را می‌توان به تمایل مردم ایران تعبیر کرد. مردم ایران نامزدی را به قدرت رساندند که نماینده‌شان بود.