ایسنا- محمد علی نجفی که پیش از این نامش در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عنوان شده بود، با بیان اینکه رییس جمهور منتخب از بنده برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش خواسته است، گفت: آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد و گفتند انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید. نجفی در ادامه گفت: بخش‌هایی از اقداماتی که تحت عنوان تغییرات بنیادین در دولت سازندگی صورت گرفت، متفاوت با طرحی است که در حال حاضر به عنوان تغییرات بنیادین از آن یاد می‌شود، البته بخشی از برنامه‌های فعلی نیز منطبق با همان تغییرات بنیادین است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شاید بیش از ۵۰ درصد مسائلی که در آن زمان اتفاق افتاد، در راستای برنامه‌هایی است که امروز به عنوان تحول بنیادین از آن یاد می‌شود، اظهار کرد: البته موارد متفاوتی نیز با آنچه امروز وجود دارد، وجود داشت.

وی همچنین درباره تغییرات نظام آموزش و پرورش از جمله تغییر ساختار نظام، محتوای کتب و غیره به «ایسنا» گفت: در سال ۶۷ که وارد آموزش و پرورش شدم مشکلات و چالش‌های متفاوتی دیده می‌شد که در صدر آنها ۲ مساله مهم وجود داشت.

وی در خصوص تغییرات جدید برنامه‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است در سال تحصیلی آینده تصمیماتی که درباره اجرای سند تحول اتخاذ شده، باید اجرا شود تا در طول سال تحصیلی، در فرصت مناسب سند را مورد مطالعه قرار دهیم.

همچنین باید اسناد پایین‌ دستی سند را آماده کنیم و شش زیرنظام را که باید برای این سند تهیه می‌شده که بخش‌هایی از آن آماده نیست، تهیه کنیم و پس از آن آنچه را که باید تغییر دهیم، در طول سال تحصیلی جمع‌بندی کرده و خود را برای تغییرات جدید از سال ۹۳ آغاز کنیم.

نجفی در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی این است در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تغییرات شتابزده انجام ندهیم و تلاش می‌کنیم تصمیمات اتخاذ شده را محترم شمرده، البته جهت اصلاح این تصمیمات و کم‌ کردن مشکلات و ایرادات، اقداماتی انجام خواهیم داد.