دنیای اقتصاد- کمتر از یک هفته مانده به برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور یازدهم، گمانه‌زنی‌ها درباره میهمانان این مراسم همچنان ادامه دارد. محمد یثربی، مدیرکل اداره تشریفات مجلس روز گذشته از حضور قطعی مقامات ۴۰ کشور دنیا و حضور روسای‌جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه بیسائو و توگو، خبر داد. همچنین خاویر سولانا، رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با قبول دعوت ایران به منظور شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، به تهران سفر می‌کند. اسامی میهمانان مراسم تحلیف

محمد یثربی، مدیر کل اداره کل تشریفات مجلس، گفت: به احتمال زیاد مقامات کشورهای خارجی دیدارهایی را هم با رهبر معظم انقلاب، رییس‌جمهور منتخب و رییس مجلس داشته باشند. وی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، در تشریح وضعیت حضور مقامات کشورهای خارجی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب در مجلس گفت: تاکنون حضور ۱۰ رییس‌جمهور شامل کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه بیسائو و توگو، ۳ نخست وزیر، ۵ رییس مجلس، ۵ معاون رییس‌جمهور، ۱۰ وزیر خارجه، معاون دبیر کل سازمان ملل و ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی در مراسم تحلیف قطعی شده، همچنین از کشور عراق به‌علت بیماری رییس‌جمهور این کشور، قرار است که کفیل ریاست‌جمهوری این کشور در مراسم تحلیف حضور پیدا کند. وی با بیان اینکه حضور مقامات کشورهای اروپایی در مراسم تحلیف در حال بررسی است و تعداد کشورهای اروپایی حاضر در مراسم قطعی نشده است، افزود: از طرف دیگر درباره حضور جک استراو در این مراسم هنوز جوابی از سوی وی داده نشده است. یثربی با اعلام اینکه از مقامات آمریکایی برای حضور در مراسم تحلیف دعوتی به عمل نیامده است، گفت: به‌طور حتم تا پایان هفته تعداد مقامات حاضر در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب افزایش پیدا می‌کند. وی گفت: از روز شنبه ( ۱۲ مرداد) مقامات کشورهای خارجی برای حضور در مراسم تحلیف وارد تهران می‌شوند.

خاتمی اگر در مراسم تنفیذ بود

در تحلیف هم باشد

شریف حسینی، عضو هیات‌رییسه مجلس نیز با بیان اینکه تاکنون دعوتی از آقای خاتمی رییس‌جمهور سابق برای حضور در مراسم تحلیف به عمل نیامده است، گفت: روال کار بر دعوت روسای‌جمهور قبلی نیست ولی چنانچه آقای خاتمی در مراسم تنفیذ حضور داشته باشند در مراسم تحلیف هم خواهند بود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه طبق روال برنامه ریزی شده برای برنامه روز تحلیف رییس‌جمهور منتخب، میهمانان خارجی دعوت شده‌اند و همچنان از سوی کشورها اعلام آمادگی برای حضور در این مراسم اتفاق می‌افتد.

مشاور روحانی: حضور خاتمی

در مراسم تحلیف منعی ندارد

همچنین «محمدرضا صادق» عضو دفتر حسن‌روحانی رییس‌جمهور منتخب درباره عدم دخالت مجلس در دعوت از میهمانان مراسم تحلیف گفت: بر اساس سابقه ذهنی بنده هیچ گاه در مراسم تحلیف، مجلس دخالت مستقیم نداشته و تنها در راستای برگزاری مراسم، دولت منتخب را یاری می‌کند. وی با بیان اینکه قاعدتا حضور برخی از مسوولان و روسای قوا در مراسم تحلیف ضروری و جزو قانون است، افزود: در رابطه با میهمانان خارجی این مراسم اطمینان دارم که رییس‌جمهور منتخب با مسوولان کلیدی دولت کنونی به خصوص وزارت‌ امور خارجه رایزنی‌هایی را انجام داده و با یک هماهنگی کامل نسبت به دعوت از مدعوین داخلی و خارجی وارد عمل شده است. همچنین صادق عضو دفتر رییس‌جمهور منتخب در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حضور محمد خاتمی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی، اظهار کرد: با توجه به سابقه حضور خاتمی در مسند ریاست‌جمهوری و همچنین مطرح بودن وی به عنوان یک چهره‌ بین‌المللی و فعال سیاسی، حضور وی در مراسم تحلیف هیچ منعی ندارد؛ مگر اینکه خودش قصد حضور در این مراسم را نداشته باشد.

اما عضو هیات‌رییسه مجلس افزود: در مورد میهمانان داخلی نیز روال دعوت مانند گذشته است و شخصیت‌های لشکری و کشوری حضور خواهند داشت. حسینی گفت: چنانچه رییس‌جمهور منتخب بخواهند که آقای خاتمی را دعوت کنند فکر می‌کنم بهترین راه این است که چنانچه آقای خاتمی در بین میهمانان مراسم تنفیذ حضور داشتند در مراسم تحلیف هم باشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم هیات‌رییسه است که منتظر روز مراسم تنفیذ باشد و سپس بر اساس حضور آقای خاتمی در این مراسم وی را دعوت کند، گفت: این تصمیم کسی نیست. ما به عنوان مجلس از ایشان دعوت نکرده‌ایم؛ زیرا در روال دعوتی‌های ما روسای‌جمهور قبلی نیستند.

اسامی کابینه روحانی

بر اساس اخبار موثق رسیده به روزنامه «دنیای اقتصاد» تاکنون حضور برخی وزرا قطعی شده است. روحانی پیش از این در دیدار با نمایندگان مجلس اعلام کرده تلاش دارد کابینه خود را در روز مراسم تحلیف معرفی کند.

تاکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری درخصوص وزرای کابینه در روزهای گذشته مطرح شده که به نظر می‌رسد در فرصت کوتاه باقیمانده به مراسم تحلیف اعضای کابینه نهایی شده‌اند.

معاون اول: اسحاق جهانگیری

اطلاعات: سیدمحمود علوی

اقتصاد: علی طیب نیا

نیرو: حمید چیت چیان

نفت: بیژن زنگنه

صنایع: کاظم دوست حسینی

سازمان مدیریت: نوبخت

راه و ساختمان: آخوندی

ارشاد: علی جنتی

آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی

بهداشت: سید حسن‌هاشمی

کار، رفاه و تامین اجتماعی: علی ربیعی

کشاورزی: محمود حجتی

ورزش: مسعود سلطانی فر

ارتباطات: فیروزآبادی(قطعی نیست)

دفاع: دهقان، شمخانی

خارجه: محمد‌جواد ظریف

دادگستری: امیری

دبیر شورای امنیت: فروزنده

وزیر علوم: فرجی دانا یا میلی‌منفرد

بانک مرکزی: نهاوندیان