تصویب دور جدید تحریم‎های نفتی علیه ایران

دنیای‌اقتصاد- پس از توصیه‌نامه ۱۳۱ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به دادن فرصت دیپلماسی و اختلاف نظر کنگره و اوباما بر سر زمان‌بندی تحریم‌های جدید و تنها سه روز مانده به مراسم تنفیذ و تحلیف حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب ایران، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف، دور جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران را به تصویب رساند. هدف تحریم‌های جدید به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با وجود مخالفت‎های اخیر در داخل کنگره و کاخ سفید، مجلس نمایندگان آمریکا این دور جدید از تحریم‎ها را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. هدف از این مصوبه، کاهش مجدد صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز در مدت یک سال است. بر اساس طرح جدید، دسترسی ایران به بازار جهانی برای صادرات نفتی‌اش محدود می‌شود و مشتریانی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، دیگر از اقدامات تنبیهی وزارت خزانه‌داری آمریکا مستثنی قرار نخواهند گرفت. این لایحه همچنین افراد حقیقی را که با ایران وارد تجارت عمده شوند، مجازات خواهد کرد. تصویب این طرح در شرایطی صورت گرفته که استقبال‌های جهانی از روی کار آمدن حسن روحانی مطرح شد و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند تحول اساسی در تعامل ایران و غرب صورت بگیرد. طرح تحریم‌ها که هم‌اکنون مورد تصویب مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، احتمالا در ماه سپتامبر و پس از تعطیلات تابستانی، برای تصویب به کنگره می‌رود. رییس‌جمهوری آمریکا نیز باید آن را امضا کند تا اجرایی شود. پیش‌تر گروهی از نمایندگان لیبرال دموکرات با امضای نامه‎ای خواستار به تعویق افتادن تصویب این تحریم‎ها شده بودند؛ زیرا آن را دارای تاثیر معکوس و اقدامی غیرمسوولانه می‌دانستند. در همین ارتباط بسیاری از مقامات سابق و کنونی در آمریکا هشدار داده بودند که تصویب تحریم‌های جدید می‌تواند پیام منفی را برای تهران ارسال کند. به گفته آنها زمان تصویب این تحریم‌ها درست نبوده و مجلس نمایندگان باید ابتدا زمانی را برای مشاهده عملکرد حسن روحانی در نظر می‌گرفت.

ابراز نگرانی اوباما از تصویب تحریم‌های جدید

دولت باراک اوباما از طرح جدیدی که صادرات نفتی ایران را بیش از پیش هدف قرار می‌دهد و دسترسی ایران به حساب‌های بانکی‌اش در خارج از کشور را محدودتر می‌کند، ابراز نگرانی کرده است. در ماه میلادی گذشته، اختلافی عمیقی بین کنگره و اوباما بر سر ایران وجود داشته است. از یکسو دولت اوباما تحریم‌ها علیه تهران را در هفته گذشته کاهش داد و قصد تعامل با ایران را بر سر مساله هسته‎ای در ماه سپتامبر دارد و از سوی دیگر، کنگره که تحت تسلط جمهوری‌خواهان است، افزایش بیشتر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را به تصویب رساند.

به گزارش «ایسنا»، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که دولت آمریکا به اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران متعهد است؛ ولی نگرانی‌هایی درباره محتوای خاص این طرح وجود دارد. وی گفت: هر گونه تحریمی باید به صورت مسوولیت‌‌پذیرانه‌ای اعمال شود. ما به کار با کنگره ادامه خواهیم داد تا بهترین راه برای اجرایی کردن تحریم‌های احتمالی بیش‌تر را مشخص کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تحلیف حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران گفت که دولت آمریکا امیدوار است روحانی در مذاکرات اساسی برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران شرکت کند.

انتقاد چین و روسیه از تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه نفت ایران

در ادامه انتقادها از تصویب لایحه تحریمی جدید، روسیه با انتقاد از تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه نفت ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این اقدام کمکی به مذاکرات هسته‌ای نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفت: هر گونه تحریم اضافی در واقع با هدف اعمال فشار اقتصادی به ایران صورت می‌گیرد، نه حل مشکل منع اشاعه. در واقع آنچه از طریق شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته کافی است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری و مهم‌ترین مشتری نفت ایران بار دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری آمریکا بر ضدایران اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا به تازگی طرح افزایش تحریم‌ها بر ضد صادرات نفت ایران را به تصویب رسانده‌اند، دولت چین به شدت با اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری بر ضدتهران مخالفت کرده است. وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: چین همواره بر حل و فصل مساله هسته‌ای ایران از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو تاکید کرده و مخالف اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی یک کشور و بر اساس قوانین داخلی آن کشور بوده است. چین به خصوص با اعمال تحریم‌هایی که به ضرر منافع کشور ثالث است مخالف است.

استقبال اسرائیل از تصویب تحریم‌های جدید

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد. به گزارش «ایسنا»، بنیامین نتانیاهو روز پنج شنبه مدعی شد که این اقدام پیام مهمی به ایران فرستاد مبنی بر اینکه تهران به دلیل انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور مهلت اضافی دریافت نخواهد کرد. به گزارش روزنامه اورشلیم پست، نتانیاهو با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال انتخابات ایران پیام آشکاری را برای دولت ایران فرستاده است، مبنی بر اینکه تا زمانی که ایران به وظایفش عمل کند و دست از تلاش برای رسیدن به توانایی هسته‌ای تسلیحاتی بردارد، فشارهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت. ما تنها از روی اعمال ایران درباره‌اش قضاوت می‌کنیم.

واکنش ایران به تشدید تحریم‌ها

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به تصویب طرح تشدید تحریم‌ها از سوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و در شرایط فعلی تنها به پیچیده‌تر و سخت‌تر شدن حل و فصل مشکلات موجود کمک می‌کند. سید عباس عراقچی با بیان اینکه افکار عمومی بین‌المللی و جامعه جهانی بارها از طریق مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع اقدام دولت آمریکا در تحریم یکجانبه علیه ملت‌ها را محکوم کرده است، افزود: تجربه سه دهه گذشته نشان داده است این‌گونه روش‌های منسوخ تاثیری بر اراده ملت ایران در احقاق حقوق بدیهی خود ندارد. این امر حتی مورد اجماع تحلیلگران و ایرانشناسان آمریکایی نیز قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار کرد: بر این اساس اقدام مجلس نمایندگان آمریکا صرفا نشان‌دهنده غلبه تئوری یک جانبه‌گرایی به عنوان سمبل تفکر نومحافظه کاران و چندگانگی حاکمیت در آمریکا است. این اقدام که بدون توجه به همه تحولات سیاسی و نظرات کارشناسان انجام شده است مصداق بارز اقدام نادرست در زمان نادرست تلقی می‌شود.

در این ارتباط مجله فارین پالیسی در یادداشتی با تحلیل نظرات موافق و مخالف تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نسبت به تاثیر سوء این تصمیم بر مذاکرات آینده هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه فارن پالیسی، به‌رغم میل لیبرال دموکرات‌ها، مجلس نمایندگان آمریکا با رای بالایی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را سه روز مانده به شروع کار رسمی رییس‌جمهور جدید ایران تصویب کرد. اکثر کارشناسان مخالف تصویب تحریم‌های جدید هستند و نسبت به عواقب آن به ویژه بر مذاکرات آتی هسته‌ای که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود ابراز نگرانی کردند. توماس پیکرینگ و ویلیام لوئر، دو تن از سفیران سابق آمریکا افزایش تحریم‌ها را اقدامی صحیح ندانستند. همچنین ژنرال جوزف‌هوار، رییس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: تصویب لایحه مجموعه‌ای از پیام‌های اشتباه به تهران ارسال خواهد کرد.

با این حال و به‌رغم مخالفت‌های داخلی در کنگره و کاخ سفید بر سر تحریم‌های جدید،آنچه مشخص و روشن است، این است که دیدگاه گروه اکثریت در کنگره آمریکا در حال سایه افکنی بر دیگر دیدگاه‌های پراکنده و در اقلیت می‌باشد که همزمانی آن با روی کار آمدن روحانی و طرح شعار تعامل با دنیای پیرامون، فضای جدید و البته پیچیده‌ای را در حال شکل دادن است که باید چشم به راه آن در روزهای آتی بود.