من وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد بودم؛ اما همیشه از دیگران به نیکی یاد کردم؛ زمانی که آقای موسویان را بازداشت کرده و اتهام اولیه‌اش را جاسوسی مطرح کرده بودند، اعلام کردم ایشان را جاسوس نمی‌دانم. در مورد آقای اسدی، زمانی که هیچ‌کس نمی‌توانست حرفی بزند به نیکی از ایشان یاد کردم و ابراز امیدواری کردم سوءتفاهم‌ها برطرف شود. تاکید داشتم آقای خاتمی و هاشمی از بزرگان نظام هستند و همیشه از آنها به خوبی یاد کرده‌ام؛ در صورتی که وزیر آقای احمدی‌نژاد بودم و تصور چیز دیگری بود. دنیای اقتصاد- علی‌اکبر صالحی در آخرین روزهای مسوولیت خود در سمت وزیر امور خارجه در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، به بیان دیدگاه‌های خود درباره برخی تحولات منطقه پرداخت و به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ گفت. در این نشست رامین مهمانپرست رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه و سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه، صالحی را همراهی می‌کردند. همچنین حسن قشقاوی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز به‌عنوان معاون کنسولی این وزارتخانه حضور داشت. صالحی گفت: ممکن است که اختلاف در رای و نظر وجود داشته باشد؛ اما نباید بزرگان را تخریب کرد. بسیاری از کشورها چون قهرمان ملی ندارند، بعضا قهرمانان ملی دیگران را به نام خود می‌زنند؛ اما ما بعضا قهرمانان ملی خود را دفع و دفن می‌کنیم. وزیر خارجه درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اظهار کرد: ملت ایران در انتخابات اخیر رای به رویه‌ای تحت عنوان تدبیر و اعتدال داد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد ملت ایران که چنین تحت فشار تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، قریب ۷۳ درصد در انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای بیایند.

انتخاب ظریف برای وزارت خارجه

صالحی در واکنش به انتخاب محمد جواد ظریف به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم، وی را دیپلماتی برجسته توصیف کرد و گفت: مطمئنم ظریف در سمت وزارت امور خارجه موفق خواهد بود. ظریف از دوستان و همکاران قدیمی بنده است که از گذشته در تماس دائم و مستمر بوده‌ایم و شناخت خوبی از ایشان دارم.

صالحی افزود: آقای ظریف را دیپلماتی باتجربه می‌دانم و البته وزارت امور خارجه در ۱۰ سال گذشته مملو از دیپلمات‌های وارسته و شایسته و کاردان است و تنها وزارتخانه‌ای که می‌توان به راحتی برای آن وزیر انتخاب و منصوب کرد، آقای ظریف نیز از آن جمله است. صالحی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم آقای ظریف در مسوولیت خود موفق خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه ایشان از نزدیکان و مورد اعتماد رییس‌جمهور است.

تغییر ساختار انرژی اتمی

از وزیر امور خارجه در رابطه با برخی اخبار مبنی بر قرار گرفتن سازمان انرژی اتمی به‌عنوان زیرمجموعه وزارت نیرو در دولت جدید سوال شد که صالحی در این خصوص گفت: بنده هم شنیده‌ام؛ البته کسی به عنوان مسوول این موضوع را با من مطرح نکرده است. انرژی اتمی هویتش حول مسائل تجاری است و اگر هم غنی‌سازی هسته‌ای صورت می‌گیرد، برای همین سوخت هسته‌ای در جهت تامین برق یا رادیودارو و مسائل پزشکی است و به همین دلیل شاید برخی برای اینکه این شائبه از بین برود درصددند انرژی اتمی را به عنوان زیرمجموعه وزارت نیرو قرار دهند؛ در حالی که این شائبه غلط است. صالحی همچنین اعلام کرد که با روس‌ها هماهنگی به عمل آمده و به زودی تفاهم‌نامه برای احداث نیروگاه جدید دیگر امضا خواهد شد.

پرونده هسته‌ای رو به حل شدن می‌رود

صالحی در بخشی از سخنانش درباره پرونده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: اطمینان داشته باشید که این پرونده به جایی رسیده که از این به بعد شاهد حل و فصل این پروژه خواهیم بود. وی اضافه کرد: به امید خدا پرونده هسته‌ای رو به حل شدن خواهد رفت و این قطعی است.

بعد از پایان وزارت به دانشگاه بازخواهم گشت

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه بعد از وزارت خارجه به کجا خواهد رفت، گفت: از دانشگاه آمدم و به دانشگاه می‌روم. اگر در میان راه اتفاقی بیفتد و بحث دیگری باشد و سرنوشت به گونه دیگری رقم بخورد، به تقدیر الهی واگذار می‌کنم.